رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 294142

دخل و خرج تاسف بار دولت زیر ذره بین ساعت 24

هزینه های جاری دولت 3برابر فروش نفت خام و 2.5 برابر مالیات

ساعت24-دولت در ۴ ماهه منتهی به پایان تیرماه ۱۳۹۶رقمی معادل ۷۴هزارمیلیاردتومان هزینه جاری داشته است که بیشتر این رقم هزینه پرداخت حقوق کارمندان دولت شده است. با توجه به اینکه در آمد دولت از منابع حاصل از ارزش نفت خام در همین مدت معادل 26 هزار میلیارد تومان گزارش شده است یک محاسبه ساده نشان می دهد هزینه جاری دولت دوازدهم نزدیک به 3برابر فروش نفت خام بوده است.

+654123
style="text-align:justify">امارهای این گزارش نشان می دهد در ٤ماه نخست امسال تراز عملیاتی دولت ٤١هزار میلیارد تومان منفی بوده است که نزدیک به ٢ برابر تراز عملیاتی منفی دولت در مدت مشابه پارسال است. در فصل اول امسال دولت تنهایک هزار میلیارد تومان هزینه عمرانی داشته است که در مقایسه با ٧٤ هزار میلیارد تومان هزینه جاری بسیار اندک است.در گزارش بانک مرکزی آمده است درآمد مالیاتی در 4ماه نخست امسال 30 هزار میلیارد تومان شده است که نسبت به مدت مشابه پارسال افزاییش نداشته است و نسبت به رقم مصوب برا ی این مدت که 40 هزارمیلیارد تومان بوده است 25 در صد عدم تحقق دارد. دولت برای خود از محل فروش نفت خام برای 4 ماه نخست امسال رقمی برابر با 39 هزار میلیارد تومان درآمد پیش بینی کرده بود که فقط 72 درصد آن محقق شده است. به این ترتیب دولت در 4ماه اول امسال هرگز به درآمدهای پیش بینی شده خود در دورقم اصلی نرسیده است. یک محاسبه ساده نشان می دهد دولت برای خود در 4 ماه اول امسال رقمی برابر با 78 هزار میلیاردتومان از محل فروش نفت خام و مالیات لحاظ کرده بود اما آنچه به دست آمده است معادل 56 هزار میلیارد تومان است . به این ترتیب در این مدت دولت 30 درصد درآمدهای اصلی خود رانتوانسته است به دست آورد. برپایه آمارهای اعلام شده از سوی بانک مرکزی در ٤ ماه نخست امسال در آمد دولت از محل مالیات رشدی را تجربه نکرده است این در آمد فقط ٤٥ درصد هزینه های جاری دولت را پوشش داده است.
برخی جزییات دخل و خرج دولت
محاسبات بانک مرکزی از برخی نسبت های تحلیلی نشان می دهد نسبت درآمدهای دولت به پرداخت های هزینه ای در 4 ماه منتهی به پایان تیرماه امسال 40 درصد بوده است ، این درحالی است که این نسبت در مدت مشابه پارسال 50 درصد بوده است. کاهش این نسبت به معنای بزرگ شدن هزینه های جاری در برابر اندازه درآمدهاست. درحالی که نسبت مالیات ها به پرداخت های هزینه ای در4 ماه اول 1395 معادل 17 درصد گزارش شده است این نسبت برای 4 ماه نخست امسال فقط 10 درصد است. دراین گزارش آمده است سهم فروش نفت خام به مجموع پرداخت های هزینه ای و تملک دارایی های سرمایه ای در 4 ماه اول امسال 25 درص شده است این نسبت در مدت مشابه پارسال 13 درصد بوده است که به معنای افزایش اتکای بودجه دولت به نفت است .
مالیات ها
آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد در ماه نخست امسال رقمی بالغ بر 27 هزار میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده دریافت شده است که 3 برابر مالیات دریافتی مدت مشابه پارسال است .با توجه به اینکه در اینمدت درمجموع 30 هزار میلیارد تومان مالیات اخذ شده است یک محاسبه ساده نشان می دهد 90 درصد مالیات اخذشده تنها از مالیات بر ارزش افزوده بوده است. از طرف دیگر در این مدت حدود 1.8 هزارمیلیارد تومان نیز از فروش فرآورده های نفتی مالیات گرفته شده است که ازرقم پیش بینی شده و مصوب اندکی بیشتر است. این گزارش نشان می دهد سازمان مالیاتی کشور در 4ماه نخست امسال در اخذ "مالیات علی الحسا ب اشخاص حقوقی دولتی " ،" مالیات معوقه اشخاص حقوقی دولتی" و " مالیات علی الحساب شرکت های دولتی در حال واگذاری " نسبت به ارقام مصوب برای این مدت با ناکامی مواجه بوده است. اما درمقابل درآمد دولت از محل " مالیات حقوق کارکنان بخش خصوصی " و" حقوق ورودی سایر کالهل " با کامیابی همراه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها