رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 271234

پس لرزه های ناکامی در لیگ جهانی/ کارشناس والیبال خواستار تغییر نگرش مسئولان فدراسیون شد

ساعت24-یک کارشناس والیبال روز دوشنبه مهمترین گام برای برون رفت از روند ناکامی تیم ملی را تغییر نگرش مسئولان فدراسیون و سپس کادر فنی عنوان کرد و گفت: والیبال ایران نیاز به شوک دارد.

علی شاکری روز دوشنبه با واکاوی زوایای مختلف ناکامی تیم ملی والیبال ایران در پنجمین حضورش در لیگ جهانی به خبرنگار ایرنا گفت: تیم های مطرح والیبال جهان پس از المپیک رو به جوانگرایی آوردند و برای چهار سال پیش رو برنامه ریزی کردند.
تیم ملی والیبال ایران در رقابت های سطح یک لیگ جهانی با 6 باخت و سه پیروزی و کسب هفت امتیاز در بین 12 تیم حاضر در این رقابت ها رتبه یازدهم را کسب کرد.
وی ادامه داد: تیم والیبال ایران از 19 فروردین ماه امسال تمرینات خود را برای حضور شایسته و در حد انتظار یک تیم المپیکی در لیگ جهانی آغاز کرد و به گفته صاحبنظران این رشته حتی انتظار و شانس رفتن به روی سکو را داشت، اما ضعیف ترین عملکرد را از خود به جا گذاشت.
این کارشناس والیبال عملکرد ضعیف تیم ملی والیبال ایران را در لیگ جهانی محصول چند عامل مهم و تاثیرگذار دانست و گفت: نخستین ضعف حضور اکثر بازیکنان تیم جوانان زیر 23سال در اردوهای مختلف آسیایی و جهانی است.
شاکری گفت: انتخاب سرمربی در دوره ای که فرصت نداشت تا بر اوضاع مسلط شود، از دیگر دلایل ناکامی تیم است،‌ تیم هایی مانند ایران، لهستان، بلژیک و برزیل بدون دست بردن در ساختار اصلی تیمی، تغییرات سطحی ایجاد کردند و تیم هایی مانند روسیه و آمریکا با دگرگونی اساسی و ایجاد جوانگرایی و جذب بازیکنان باتجربه توانستند با بررسی ضعف های خود عملکرد قابل قبول تری داشته باشند.
وی اضافه کرد: در ایران تغییر سرمربی در دوره گذار و آشنا نبودن با شرایط و بی خبری از وضعیت لیگ های کشورمان، سبب شد تا فقط به تغییرات اندک بازیکنان بسنده کند و همین عامل سبب شد تا در هفته اول و دوم دو پیروزی خفیف کسب شود.
این تحلیل گر مسائل فنی والیبال، نداشتن آمادگی جسمی و روحی بازیکنان و کاهش انگیزه را دیگر عامل ضعف تیم والیبال ایران برشمرد و گفت: آتش شعله انگیزشی در بازیکنان بعد از المپیک دیده نشد. با وجود اینکه تیم برای حضور در لیگ جهانی با برنامه ریزی، اردوهای خود را برگزار کرده بود اما شرایط خوبی را در لیگ نداشت و در مجموع آغاز و پایان تلخی را در پنجمین دوره حضورمان در لیگ جهانی تجربه کردیم.
شاکری نداشتن جذابیت لیگ جهانی را برای بسیاری از بازیکنان، آماده نبودن تیم از نظر ذهنی و جسمی و مصدومیت های بازیکنان، ضعف های تکنیکی و تاکتیکی را از دیگر عوامل شکست تیم عنوان کرد و افزود: البته این مصدومیت و تغییر در ترکیب تیم از سوی کادر فنی باعث شد تا تیم در هفته نخست در لهستان سه امتیاز کسب کند و در هفته دوم دو پیروزی خفیف برابر تیم های آرژانتین و بلژیک چهار امتیاز بگیرد. این دو پیروزی مرهون حمایت های تماشاگران و بازیکنی به نام جواد معنوی نژاد است. در هفته سوم نیز که احتمال صعود وجود داشت هر سه بازی را واگذار کردیم.
وی تاکید کرد که باید این بی انگیزه بودن را در تیم بررسی کرد زیرا حتی بازیکنانی که تجربه حضور در المپیک را داشتند، حضور در لیگ جهانی آنها را راضی نکرد.
کارشناس مسائل فنی والیبال گفت: پیش تر باید تصمیم اساسی برای تیم پس از حضور درالمپیک ریو اتخاذ و به جای تغییرات در کادر فنی ابتدا ترکیب تیم آسیب شناسی و بررسی می شد.
شاکری ادامه داد: ما انسجامی در تیم ملی والیبال نداشتیم و همه مشکلات را در کادر فنی خلاصه کرده بودیم و این به حاشیه رفتن به مسائل اساسی تر منجر شد.
وی معتقد است که تیم ملی والیبال نیاز به شوک دارد و برای برون رفت از این وضعیت نخستین گام تغییر نگرش مسئولان فدراسیون والیبال و سپس کادر فنی است. برای اینکه بتوانیم دوباره به مسیر اصلی بازگردیم باید به چند مورد توجه کرد.
کارشناس والیبال با ارائه راهکارهای مختلف پیشنهاد داد که در مرحله نخست استقلال کامل سرمربی و تدوین استراتژی بلند مدت مورد توجه قرار گیرد تا بتوان در کنار حفظ بازیکنان اصلی، حس رقابت در همه پست های تیم ملی با آمدن بازیکنان جدید ایجاد کرد. همچنین کمیته هایی با حضور اهالی فن و به تشخیص فدراسیون والیبال تشکیل شود تا با برنامه ریزی مدون که همواره باید مورد بازبینی قرار بگیرد، تیم را به وضعیت مطلوب رساند.
شاکری گفت: با توجه به نوسانات تیمی نیاز داریم باشگاه ها متحول شوند تا به عنوان بازوی کمکی تیم ملی نقش مهمی را ایفا کنند و در کنار آن برای مربیان که نیاز به بازیکن سازی دارند کارگاره آموزشی برگزار شود.
وی ادامه داد: در کوتاه مدت برای اینکه به برنامه اصلی جوانگرایی در تیم برسیم، باید بعد از مسابقات انتخابی قهرمانی جهان که در مردادماه برگزار می شود، عملیات جوانگرایی را آغاز کنیم.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها