رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 263707

گزارش آسوشیتدپرس از زندگی شخصی حسن روحانی /«مسیر سخت» شیخ دیپلمات در دوره چهارساله دوم

ساعت24-رسانه آمریکایی در گزارشی به بررسی سوابق حسن روحانی پرداخته و می نویسد: حضور در مذاکرات پرونده مناقشه هسته ای ایران تنها یکی از بخش های هویت رئیس جمهور 68 ساله ایران است، کسی که قاطعانه دور دوم ریاست جمهوری خود را با پیروزی پشت سر گذاشت.

حسن روحانی.jpg
آسوشیتدپرس در گزارشی به بررسی کارنامه حسن روحانی پرداخته و وی را فردی از درون نظام دانسته که توانسته است روابط ایران و غرب را بهبود بخشد.

در این گزارش آمده است:

حسن روحانی به عنوان مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران که در سال 2004 لقب شیخ دیپلمات را گرفت به توافقی دست پیدا کردکه جمهوری اسلامی ایران بر اساس آن تمامی فعالیت های غنی سازی خود را متوقف کرد.

10 سال پس از آن، این روحانی بود که به عنوان رئیس جمهور ایران بار دیگر با غرب بر سر پرونده فعالیت های هسته ای ایران به توافق رسید و بار دیگر نشان داد که روحانی عملگرا به آرامی در حال تعامل با غرب است.

اما حضور در مذاکرات پرونده مناقشه هسته ای ایران تنها یکی از بخش های هویت رئیس جمهور 68 ساله ایران است، کسی که قاطعانه دور دوم ریاست جمهوری خود را با پیروزی پشت سر گذاشت. روحانی یکی از مخالفان شاه و از همراهان موسس نظام جمهوری اسلامی ایران بود و سمت دفاعی را طی جنگ هشت سال ایران و عراق برعهده داشت.

روحانی در 12 نوامبر سال 1948 به دنیا آمد و در سرخه بزرگ شد، شهر کوچکی در استان سمنان. پدر وی که عطاری داشت یکی از نخستین کسانی بود که در شهر سرخه به حج رفته بود.

وی به مدرسه علوم دینی پیوست و به سرعت وارد مسیر آیت الله خمینی شد، روحانی در سن 16 سالگی به سخنگوی روحانیون در تبعید تبدیل شد. وی پس از دانشجوی حقوق در دانشگاه تهران شد و دورانی را نیز پیش از بازگشت به ایران در لندن زندگی کرد.

روحانی سمت های بسیاری پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران داشت. سمت هایی چون نمایندگی مجلس، سازماندهی مجدد ارتش و نظارت بر رسانه ملی و فرد قابل اعتمادی برای رهبر فقید ایران.

روحانی پس از آنکه به ریاست جمهوری ایران رسید از این فرصت استفاده کرد و در سپتامبر سال 2013 وی و اوباما تلفنی با یکدیگر گفت وگو کردند. که بالاترین سطح روابط میان ایران و آمریکا از سال 1979 محسوب می شد در سال 2015 نیز توافق هسته ای میان ایران و قدرت های جهانی به امضا رسید.

طی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری اخیر نیز روحانی به شدت مورد انتقاد تندروها قرار گرفت، انتقادهای شدیدتر از دوران چهار ساله حضور وی در مقام رئیس جمهور. اما برای روحانی عملگرا راه طولانی در پیش است.

نامه

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها