رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 257544

اردوغان: شورای امنیت و اتحادیه اروپا برای برخی کشورها قربانی شدند/ اجازه تشکیل دولت جدید در شمال سوریه را نمیدهیم

ساعت24-رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه شورای امنیت و اتحادیه اروپا قربانی منافع برخی کشورهای شدند تاکید کرد اجازه تشکیل دولتی مستقل و جدید در شمال سوریه را نخواهد داد.

اردوغان
laquo;رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه امروز (جمعه) اظهار داشت اعتبار شورای امنیت سازمان ملل و همچنین اتحادیه اروپا، برای حفظ منافع برخی کشورهای قربانی شده است.

اردوغان طی سخنرانی در نشست انرژی شورای آتلانتیک در «استانبول» با اشاره به وضعیت بحرانی سوریه، خواستار ایجاد مناطق امن در شمال این کشور، تداوم ارسال کمک‌های بشردوستانه و همچنین آموزش معارضان شد.

وی همچنین مدعی شد «بشار اسد» رئیس جمهور این کشور نمی‌توانست چنین جنایاتی انجام دهد اگر قدرت‌های جهانی موضع محکمی اتخاذ می‌کردند.

رئیس جمهور ترکیه با ادعای اینکه کشورش راهکار تمام مشکلات منطقه‌ای و بحران‌های جهانی را ارائه کرده، افزود برای حل مشکل سومالی و همچنین مقابله با موج پناهندگان غیرقانونی به اروپا نیز بسیار تلاش شد.

اردوغان تاکید کرد نظام بین‌الملل، تاثیر خود بر مسائلی که مستقیما بر آنها اثر می‌گذارد را از دست داده و از پاکسازی‌های نژادی کُردها (ی.پ.گ و پ.ک.ک) در سوریه فقط به بهانه مبارزه با «داعش» چشم‌پوشی می‌کند.

وی از کشورهای مختلف خواست بدون فرق قائل شدن میان گروه‌های تروریستی، با آنها مبارزه کنند و افزود ترکیه اجازه نخواهد داد در مرزهای جنوبی‌اش گذرگاهی برای تروریست‌ها و همچنین دولتی جدید در شمال سوریه ایجاد شود.

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه ارتش کشورش هرکاری برای مقابله با حملات خمپاره‌ای از ورای مرزهای جنوبی انجام خواهد داد، از متحدان آنکارا خواست استانداردهای دوگانه را کنار گذاشته و با ترکیه در مبارزه با تروریسم همکاری کنند.

اردوغان همچنین افزود: «از آمریکا انتظار داریم با ترکیه در مواجه با تروریسم همدردی کند...این حقیقت که آمریکا هنوز با یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) در سوریه همکاری کرده و (فتح‌الله) گولن نیز به راحتی در این کشور زندگی می‌کند، به روابط دوجانبه آسیب می‌زند.»

وی ضمن ابراز امیدواری به بهتر بودن موضع «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در قبال ترکیه، گفت از او انتظار دارد نه فقط بر داعش بلکه روی مبارزه با تمام گروه‌های تروریستی تمرکز کند.

رئیس جمهور ترکیه خطاب به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» گفت آنکارا متحدی قوی و قابل اعتماد است، همانطور که در گذشته بود و از اعضای ناتو خواست تا با سازمان‌های تروریستی مانند پ.ک.ک و گولن همکاری نکند.

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها