رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 250060

رایزنی موتلفه با آیت‌الله موحدیکرمانی، لیست جمنا را 14 نفره کرد؟ /ترقی: جلیلی منتظر نظر نهایی جبهه مردمی است /رئیسی کاندیدای نهایی شود مکانیزم جمنا تغییر خواهد کرد

ساعت24-عضو ارشد حزب موتفه می گوید: اگر کاندیداتوری ابراهیم رئیسی قطعی شود طبیعتا یک مقدار شرایط و نوع مکانیزم کار جمنا تفاوت خواهد کرد ولی به هر حال تعدادی در عرصه رقابت انتخاباتی، هنگام مناظرات حضور خواهند داشت تا بار اصلی روی دوش نفر اول نباشد.

جمنا یا جبهه ای که ادعای مرزبندی با غیر انقلابی ها را دارد امروز با چالش های فراوانی در اردوگاه خود مواجه است. هر کدام از سلایق، سازی جدا کوک کرده اند. موتلفه از جمله آنهاست که چون فضای تعامل با جمنا را مساعد ندید عزم جدایی کرد اما برخی بزرگان جمنا برای آنکه موتلفه را همچنان با خود همراه داشته باشند مکانیزم انتخاب نامزدنهایی را تغییر دادند. با حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی موتلفه گفتگو کردیم و او ماجرای دیدار اعضای شورای مرکزی این حزب با آیت الله موحدی کرمانی بعد از برگزاری مجمع عمومی 5 اسفند جمنا را شرح داد. دیداری که گفته می شود عامل اعلام 14 اسم به جای 10 اسم نامزد منتخب بود.

پیش از برگزاری اولین مجمع عمومی جمنا شما نخستین کسی بودید که نحوه انتخاب نامزدنهایی را اعلام کردید و گفتید اول 10 نامزد بعد 5 نامزد و سپس 2 نامزد انتخاب می شوند و در نهایت یک نامزد می ماند اما یک دفعه مکانیزم عوض شد و شورای مرکزی جمنا نام 14 نامزد را به ترتیب حروف الفبا اعلام کرد، چرا این تغییر مکانیزم اتفاق افتاد؟

اتفاق خاصی نبود، تعدادی از 21 نفری که در مجمع عمومی قبلی پیشنهاد شده و رأی آورده بودند خودشان گفتند با وجودی که نام ما اعلام شد و حاضران هم به ما رأی دادند اما آمادگی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری نداریم لذا تعداد به 14 نفر تقلیل پیدا کرد و قرار است نام آنها در روز 17 فروردین به مجمع عمومی معرفی شود و آنجا رأی گیری خواهد شد. در این مرحله سرعت انتخاب بیشتر خواهد شد و تعداد منتخبان 5 نفر خواهند بود و همین 5 نفر می روند و در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام می کنند.

مطرح شده که آقای بادامچیان بعد از مجمع عمومی اول جمنا به دیدار آیت الله موحدی کرمانی می رود صحبتی می کند و آن صحبت باعث تغییر روند انتخاب نامزدنهایی جمنا می شود.

فکر نمی کنم که روند خیلی متأثر از این مسئله باشد.

این طور گفته شده که در آن دیدار آقای بادامچیان به نحوه انتخاب نامزدها اعتراض کرده و همان اعتراض باعث تغییر روند انتخاب نامزد نهایی شد، آیا چنین بوده است؟

به این شکل فکر نمی کنم. البته مذاکرات بین موتلفه و جمنا بود و تبادل نظرهایی صورت گرفت.

ماجرای دیدار آقای بادامچیان با آیت الله موحدی کرمانی چه بود؟

فقط آقای بادامچیان نبود. اعضای شورای مرکزی موتلفه با آیت الله موحدی کرمانی دیدار داشتند، بعضی پیشنهادها را مطرح کردند و ایشان نیز پذیرفتند. این پیشنهادها در روند کار انتخاب نامزدنهایی به طوری که خیلی روند را تغییر بدهد تأثیر نداشت ولی روند را کامل تر و نواقص و اشکالاتش را برطرف کرد.

می فرمایید به طور روشن پیشنهادی های موتلفه به آقای موحدی کرمانی چه بود؟

اینها مسائل داخلی است و خیلی نظرشان این نبود که به بیرون منعکس شود.

آیت الله موحدی کرمانی این پیشنهادها را به شورای مرکزی جمنا منتقل کرد در صورتی که موتلفه سه عضو در شورای مرکزی سی نفره جمنا دارد چرا از طریق آنها این پیشنهادها را منتقل نکرد؟

هم قبل از ورود سه نفر به شورای مرکزی این مباحث انجام شد و هم بعد از آن دیدارها و گفتگوهایی با شورای مرکزی جمنا داشتند. در واقع تبادل نظر و تعامل مستمر صورت گرفته است.

می گویند وقتی نام آقای میرسلیم جزء 10 منتخب مجمع عمومی اول جمنا نبود موتلفه وارد رایزنی با آیت الله موحدی کرمانی شد.

من یاد ندارم که جزء آنها قرار نگرفته باشد. از همان ابتدا یکی از آن موارد آقای میرسلیم بود.

به نظرتان آقای میرسلیم جزء 5 منتخب روز 17 فروردین مجمع عمومی دوم جمنا خواهد بود؟

بستگی به نظر مجمع دارد منتها در طی این مدت کاری که در بدنه صورت گرفت برای آشناتر شدن اعضای مجمع عمومی با آقای میرسلیم، می تواند این زمینه را فراهم بکند که آقای میرسلیم جزء 5 منتخب باشد.

عده ای معتقدند وقتی آقای رئیسی شانس اول و آخر برای کسب عنوان نامزد نهایی جمنا است دیگر برگزاری مراحل دوم و سوم معنی ندارد نظر شما چیست؟

هنوز که این مسئله قطعی نیست. اگر قطعی شود طبیعتا یک مقدار شرایط و نوع مکانیزم کار تفاوت خواهد کرد ولی به هر حال تعدادی در عرصه رقابت انتخاباتی، هنگام مناظرات حضور خواهند داشت تا بار اصلی روی دوش نفر اول نباشد.

یعنی 5 نفری که در روز 17 فروردین انتخاب می شوند و ثبت نام می کنند تا آخر مناظرات تلویزیونی نامزدها در میدان خواهند بود؟

بله برنامه این است.

اگر آقای میرسلیم در مرحله روز 17 فروردین انتخاب نشود یعنی موتلفه نامزد حزبی خود را در انتخابات نخواهد داشت چون آقای میرسلیم نام نویسی نخواهد کرد؟

طبیعتا وقتی تصمیم جمع بر آن شود ممکن است موتلفه با آن تصمیم موافقت کند.

با این روالی که پیش می رود شاهد چند صدایی در جریان اصولگرا هستیم، آقای احمدی نژاد تحرکات انتخاباتی خود را از روز درختکاری به بعد شدت داده است، پایداری راه خود را از جمنا جدا کرد و آقای جلیلی نیز مشغول روستاگردی است. اگر هر کدام مستقل از هم جلو بیایند تأثیری روی بدنه رأی همدیگر نمی گذارند؟

آقای احمدی نژاد را فقط برخی شبکه ها بزرگ کردند اما حرکت خاصی را از او ندیدیم.

اما حمایت علنی از آقای بقایی می کند؟

اینها حرف هایی است که تکذیب می شود. اتفاقی که تأیید شود را ندیدیم.

فیلم هایی که از آقای احمدی نژاد کنار آقای بقایی بیرون می آید دلیل تحرک انتخاباتی او نمی شود؟

خیر. یک مورد درختکاری بود که به نظرم بزرگش کردند غیر از آن کار دیگری صورت نگرفت.

صحبت هایی که حلقه نزدیک به آقای احمدی نژاد می کند یعنی کسانی همچون آقای مشایی، مؤید این مسئله است که آقای احمدی نژاد از آقای بقایی حمایت می کند؟

اینها از قدیم هم خودشان را سخنگوی آقای احمدی نژاد می دانستند و از این حرف ها می زدند ولی از طرف خود آقای احمدی نژاد سندی نداریم که این مسائل صحت داشته باشد.

در مورد پایداری چه طور؟

پایداری فعلا سکوت کرده است و منتظر نظر جمنا است تا ببیند براساس شاخص هایی که دارد می تواند از نامزدنهایی جمنا حمایت کند یا خیر بنابراین تاکنون موضع مخالفی نگرفته است.

آقای جلیلی چه طور؟

منتظر نتیجه نهایی جمنا است.

یعنی اگر نامزد نهایی نباشد روستاگردی خودش را کنار می گذارد؟

طبیعتا اگر تصمیم جمنا اقناع کننده باشد ممکن است در تصمیم خود تجدید نظر کند. یعنی حضورش تا پایان مناظرات مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

نامه

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها