رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 248193

ارائه گزارش های پیگیری حادثه پلاسکو در صحن شورا

ساعت 24-عضو شورای اسلامی شهر تهران گزارش های پیگیری حادثه پلاسکو را در صحن شورا ارائه کرد.

پلاسکو
معصومه آباد در جلسه امروز شورای شهر با اشاره به حادثه پلاسکو گفت: این کمیته با حضور حبیب کاشانی، سرخو و ساعی تشکیل شد که هدف از تشکیل این کمیته، انجام اقدامات موثر در جهت پیگیری وضعیت آسیب‌دیدگان اعم از خانواده شهدا، مصدومین، فوت شدگان، کارگران و کارفرمایان و بررسی اقدامات پیشگیرانه نسبت به علل حادثه بود.

وی ادامه داد: اولین جلسه کمیته با حضور تمامی اعضا و با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای آتش‌نشان برگزار شد، تشکیل منظم جلسات کمیته، هماهنگی و تشکیل جلسه با کارشناسان مربوطه، تشکیل پرونده حادثه دیدگان از جمله مصوبات این حادثه بوده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: گزارشاتی نیز از افراد مختلف اخذ شد، از رییس سازمان آتش‌نشانی و معاون عملیات و معاون پیشگیری این سازمان گزارش‌هایی اخذ کردیم و مشخص شد در ساعت 7:58 دقیقه و 23 ثانیه موضوع حریق به آتشنشانی اطلاع داده می‌شود و 27 ثانیه بعد سه تیم به محل حادثه اعزام می‌شود و با توجه به بزرگی حریق بلافاصله آتش‌نشانان درخواست پشتیبانی می‌کنند و با توجه به شرایط ساختمان آتش‌نشانان مجبور به انجام لوله‌کشی در ساختمان و اعزام نفرات به داخل برای خارج کردن مردم می‌کنند.

به گفته آباد، در این حادثه با توجه به مستندات موجود، تجهیزات آتش‌نشانی مناسب برای اطفای حریق بوده و از نردبان‌های 32 متری و 52 متری برای نزدیک شدن به کانون حریق استفاده شده است.

وی بیان کرد: کانون حریق واحد 1012 در طبقه دهم بوده است و این در حالیست که در داخل ساختمان 50 تا 60 آتش‌نشان حضور داشتند و علت تکثر نیروهای اعزامی نیز گسترش حریق به دلیل وجود مواد قابل اشتعال، لزوم تخلیه تعداد زیادی از مردم به طوریکه از طبقات 5 و 6 به پایین مردم حاضر به خروج نمی شدند و سرانجام فرماندار عملیات 30 دقیقه قبل از ریزش ساختمان یعنی ساعت 11:2 با دیدن اولین نشانه‌های ریزش ساختمان، دستور تخلیه کلیه آتش‌نشان‌ها را صادر می‌کند که تمامی مستندات اعم از اخطارهای صادره، مکاتبات و اقدامات در اختیار نمایندگان شورا قرار گرفته است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: در این مدت جلسات زیادی با مسئولان مختلف داشتیم.

وی بیان کرد: صمیمی رییس بنیاد شهید تهران اعلام کرده با توجه به ساختار قانونی و اساسنامه بنیاد خدماتی را که می‌تواند به خانواده آتش‌نشانان ارائه کند فقط خدمات فرهنگی است و هیچگونه خدمات حمایتی از خانواده‌های آنها نمی‌شود و علت این امر را خلاء قانونی دانست. بر همین اساس از شورا تقاضا داریم با توجه به راهکارهای موجود به رفع این نقیصه کمک کنند تا با وجود خطرات کاری حداقل شهدا بتوانند از خدمات بنیاد شهید استفاده کنند.

وی اضافه کرد: کولیوند رییس اورژانس کشور در جلسات حضور داشت، این فرد گزارش مفصلی در خصوص وضعیت اورژانس ارائه کرده و عنوان داشته که از دقایق اولیه اوژانس با تمام تجهیزات در محل حادثه حضور داشته به طوریکه 60 دستگاه آمبولانس در محل حاضر بودند و بیمارستان‌های دولتی و خصوصی نیز اعلام وضعیت فوق‌العاده داشتند و 100 تخت و سی سی‌یو را خالی کرده بودند و در این حادثه 235 نفر مجروح شدند که 180 نفر به صورت سرپایی درمان و مابقی نیز به بیمارستان منتقل شدند که همه آنها آتش‌نشان بودند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: با نمایندگان وزارت تعاون نیز جلساتی در خصوص کارگران و کارفرمایان ساختمان پلاسکو برگزار کردیم.

وی یادآور شد: برابر اعلام نمایندگان با تصویب هیات وزیران بسته‌های حمایتی برای کارگران و کارفرمایان پلاسکو صورت گرفته است که بر این اساس به کارگران تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی مبلغ بیمه بیکاری با متوسط 4 ماه آخر دستمزدشان پرداخت می‌شود. همچنین با نمایندگان بانک مرکزی جلسه داشتیم و همچنین موضوع ارائه یک بسته حمایتی از کسبه پلاسکو و ابلاغ آن به بانک مرکزی در دستور کار قرار گرفت چرا که این بانک تسهیلات با مبلغ 300 میلیون تومان با نرخ سود 18 درصد و با بازپرداخت 48 ماهه با یک سال دوره تنفس در نظر گرفته بود که موضوع دریافت نرخ 18 درصد مورد اعتراض ما قرار گرفت.

آباد همچنین به سرکشی‌های انجام شده این کمیته از خانواده شهدا اشاره کرد و گفت: 159 واحد پلاسکو فاقد کار و کارگاهی بودند و پیشنهاد می‌شود شورای شهر و شهرداری در قالب بسته‌های حمایتی از این افراد حمایت کند و همچنین شهرداری عیدی به همه خانواده شهدای آتشنشان داده است.

وی تصریح کرد: کسبه از برخی اظهارات اعضای شورا مبنی بر اینکه زمین فعلی ساختمان قبلی پلاسکو باید به ایستگاه آتش‌نشانی یا یادمانی برای شهدای آتش‌نشان تبدیل شود، انتقاد کرده و عنوان کردند که این ساختمان باید به دلیل موضوعات سرقفلی و نوع املاک‌شان مجددا به مجتمع تجاری بدل شود.

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها