رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 248154

با پذیرش یک درخواست عمومی بخش خصوصی از سوی معاون اول

دولت یازدهم در عمل هم اعتمادش به بخش خصوصی را نشان داد

ساعت ۲۴- روز گذشته یک رخداد مهم در حوزه تعامل نهاد دولت و نهادهای مدنی رخ داد. اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور مصوبه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی را که خواستار پذیرش اظهارنامه مالیاتی بنگاه‌ها از سوی سازمان امور مالیاتی بود را در شورای اقتصاد مقاومتی تصویب کرد.

خوانساري و جهانگيري
dir="RTL" style="text-align:justify">این یک گام بلند برای عینی‌تر شدن رویکرد دولت به بخش خصوصی برود. گزارش زیر دیدگاه چند عضو اتاق تهران را درباره رخداد یادشده نشان می‌دهد.

امید، اعتماد و انگیزه برای تلاش بیشتر

تلاش‌های بخش خصوصی درزمینهٔ تسهیل امور مالیاتی بنگاه‌ها صبح دیروز به ثمر نشست و طرح پیشنهادی اتاق تهران درزمینهٔ تعیین مالیات عملکرد سال ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ واحدهای تولیدی کوچک و متوسط با اولویت قطعی کردن مالیات بر اساس اظهارنامه تسلیمی آنان در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تصویب شد. این مصوبه مالیاتی در حالی در آستانه سال نو از سوی دولت پذیرفته شد که طی چند ماه اخیر نیز برخی دیگر از پیشنهادهای عملیاتی اتاق تهران برای حذف مشکلات صاحبان کسب‌وکار، در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به تصویب رسیده است

سایت خبری اتاق تهران درباره این مصوبه و تأثیر آن بر فعالیت‌های بخش خصوصی با سید حامد واحدی، عضو هیئت‌رئیسه اتاق تهران، محسن بهرامی ارض اقدس، رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران، محمود نجفی عرب، رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران، محمدرضا نجفی منش، رئیس کمیسیون تسهیل کسب‌وکار اتاق تهران، حسین سلیمی، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران گفت‌وگو کرده است.

تشویق بخش خصوصی به حرکت در مدار امید

سید حامد واحدی، عضو هیات رئیسه و خزانه دار اتاق تهران در مورد اقدام امروز ستاد اقتصاد مقاومتی گفت: قطعا توسعه اقتصاد ایران بدون تعامل بخش خصوصی و دولت ممکن نیست. در این راه بخش خصوصی به طور مدام پیشنهادهای کارشناسی و راهبردی خود را به دولت ارائه کرده است. امروز آنچه در ستاد اقتصاد مقاومتی رخ داده، هم عمل واقعی به اصل اقتصاد مقاومتی و هم نشانه ای از تعامل بیشتر بخش خصوصی و دولت است. بخش خصوصی ایران در سال های سخت رکود به کار ادامه داده و قدمی عقب ننشسته است. بخصوص اینکه بنگاهای کوچک و متوسط بیشترین میزان فشار را متحمل شدند. در این شرایط پذیرش اظهارنامه های مالیاتی سال ۹۴ و ۹۵ به معنای احترام بخش خصوصی و قدردانی از آنها برای ادامه کار و تلاش است. امیدواریم این رفتار دولت به حوزه های سرنوشت ساز دیگری مانند نظام تامین اجتماعی و نظام ارزی کشور هم تعمیم یابد و از این راه بخش خصوصی کشور هرچه بهتر و بیشتر در مسیر توسعه حرکت کند.

محسن بهرامی ارض اقدس، رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران گفت: سازمان امور مالیاتی با پذیرش اظهارنامه بنگاه‌های تولیدی موافقت کرد. در مورد این خبر باید گفت که از ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم روند همکاری‌های بخش خصوصی و دولت روزبه‌روز در حال افزایش بوده است. اعتماد دولت به پارلمان بخش خصوصی روزافزون است و استفاده ازنظرهای مشورتی اتاق بازرگانی در تصمیم سازی و تصمیم‌گیری دولت بسیار مؤثرتر از گذشته شده است.رامی ادامه داد: بر اساس بخشنامه معاون اول ریاست جمهوری، آقای جهانگیری به کلیه دستگاه‌ها و وزارتخانه هر تصمیم اقتصادی منوط به اخذ نظر از بخش خصوصی است و این روند نشان می‌دهد که ازیک‌طرف بخش خصوصی جایگاه خود را پیداکرده و از طرف دیگر هم دولت به این جایگاه بیش از گذشته واقف شده است. نتیجه این اعتماد متقابل اصلاح بعضی رویه‌هایی است که درگذشته باعث کاهش سرمایه اجتماعی دولت می‌شده و نارضایتی مردم را به دنبال داشته است. ازجمله آن‌ها رفتار ممیزان مالیاتی با مؤدیان مالیاتی و فعالان اقتصادی بود که اخیراً به‌شدت به نارضایتی عمومی همه فعالان اقتصادی تبدیل‌شده بود و کمتر محمل عمومی و خصوصی بود که شاهد گلایه‌های فعالان اقتصادی از رفتار سازمان مالیاتی کشور و ممیزان مالیاتی نباشد.عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران گفت: این توافق که درواقع آماده شدن و به نتیجه رسیدنش نیازمند یک بسترسازی طولانی در مسیر بود خوشبختانه از میوه‌های تعامل دولت و بخش خصوصی است که از جنبه‌های مختلف قابل ارزیابی است. اول اینکه پذیرش اظهارنامه بنگاه‌های تولیدی، موضوع اعتماد سازمان دولتی به اظهارات بخش خصوصی است. برای اولین بار اظهارنامه‌های فعالان بخش خصوصی در بنگاه‌های کوچک و متوسط قرار است موردپذیرش سازمان مالیاتی قرار بگیرد. این اعتماد، سرمایه اجتماعی دولت را افزایش می‌دهد. همچنین هم این مسیر اعتماد متقابل ایجاد می‌کند. به‌این‌ترتیب اعتمادبخش خصوصی به دولت افزایش پیدا می‌کند. دوم این‌که رابطه ممیزان و مؤدیان را به حداقل ممکن کاهش می‌دهد و این خودش در شفاف‌سازی و بهبود فضای کسب‌وکار مؤثر است و حتی می‌تواند در کاهش فساد اداری هم تأثیر جدی داشته باشد.بهرامی ارض اقدس ادامه داد: نکته سوم به اعتقاد من این است که این مصوبه می‌تواند حتی موجب افزایش درآمدهای دولت باشد. چراکه وقتی اظهارنامه توسط خود مؤدی تنظیم می‌شود طبیعتاً او بلافاصله هم مالیاتش را پرداخت می‌کند و به‌این‌ترتیب دولت هم زودتر به حقوق خودش می‌رسد؛ اما وقتی با نارضایتی و اختلاف، برگه مالیاتی صادر می‌شود، مؤدیان مالیاتی به شورای عالی اختلاف مالیاتی و دیوان عدالت اداری اعتراض می‌کنند و به‌این‌ترتیب دولت هم دیرتر به پولش می‌رسد.

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران گفت: مواردی که عنوان شد تنها بخشی از نتیجه توافق دولت و بخش خصوصی است و امیدوارم که این اعتماد دولت و بخش خصوصی باعث شود که در عمل شاهد باشیم که مالیات بیشتری با سرعت بیشتر و با رضایتمندی بیشتری امسال وصول شود که نشان دهد بخش خصوصی قابل‌اعتماد است. همچنین هم با این مصوبه مردم خوب میهن اسلامی این احساس را بکنند که پرداخت مالیات یک ضرورت برای توسعه و آبادانی کشور است. به‌این‌ترتیب تمام کسانی که در ایران محلی برای کسب‌وکار دارند، به نسبت درآمدشان و طبق قانون خود را موظف بدانند که مالیات حقه را نه یک ریال بیشتر و نه یک ریال کمتر پرداخت کنند.

ثمر دهی تلاش‌های اتاق تهران

محمود نجفی عرب، رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران دراین‌باره گفت: طرح پیشنهادی اتاق تهران که امروز صبح در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به تصویب رسید کمکی بزرگ به بخش خصوصی است. تمامی بنگاه‌ها به‌ویژه بنگاه‌های کوچک و متوسط درزمینهٔ اظهارنامه‌های مالیاتی با مشکلات زیادی مواجه شدند. اظهارنامه بنگاه‌ها با اعتراض ممیزین سازمان مواجه می‌شود و مأموران سازمان مالیاتی اعدادی متفاوت از اظهارات بنگاه‌ها را تشخیص می‌دهند.نجفی عرب گفت: تصویب این طرح در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی فرصتی مغتنم برای بنگاه‌هاست و باید از مجموعه اتاق تهران به دلیل تلاش‌هایی که برای تصویب این طرح انجام‌شده تشکر کنیم. این مصوبه بسیاری از مشکلات و معضلات مالیاتی بنگاه‌ها را حل می‌کند.رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران با اشاره به اینکه سهم درآمدهای مالیاتی دولت در بودجه سال آینده افزایش‌یافته است و به نظر می‌رسد دولت قصد ندارد مودیان جدید را کشف کرده و از آن‌ها مالیات بگیرد گفت: اجرای این مصوبه به‌طور حتم بر بهبود وضعیت تولید مؤثر است.به گفته نجفی عرب، این مصوبه اتفاقی مبارک برای بخش خصوصی است. نجفی عرب ادامه داد: وظیفه خود می‌دانم که از تلاش‌های اتاق تهران به‌ویژه شخص آقای خوانساری درزمینهٔ تصویب این طرح تشکر کنم. اقدام شایسته‌ای درزمینهٔ امور مالیاتی بنگاه‌ها انجام‌شده است.

گامی بزرگ برای اعتمادسازی

محمدرضا نجفی منش، رئیس کمیسیون تسهیل کسب‌وکار اتاق تهران گفت: فضای کسب‌وکار برای فعالان اقتصادی، فضایی ناپایدار است. شرایط به‌گونه‌ای است که بنگاه‌ها باوجود پیشبرد فعالیت‌هایشان، با مداخله ناگهانی عوامل خارج از بنگاه، دچار مشکل می‌شوند. محاسبه مالیات بنگاه‌های تولیدی کوچک و متوسط بر اساس اظهارنامه خود بنگاه‌ها، آرامش فکری را به تولید بازمی‌گرداند و از این منظر کار بزرگی برای کسب‌وکار کشور انجام‌شده است.رئیس کمیسیون تسهیل کسب‌وکار اتاق تهران گفت: ایجاد فضای اعتماد بین بخش خصوصی و دولت یکی دیگر از نتایج تصویب طرح پیشنهادی اتاق بازرگانی است. در پیش گرفتن چنین روشی درزمینهٔ مالیات قدم بسیار بزرگی برای اعتمادسازی بین دولت و بخش خصوصی است.به گفته نجفی منش صرفه‌جویی در وقت و انرژی نیروهای سازمان مالیاتی از دیگر نتایج تصویب طرح پیشنهادی اتاق تهران است. نجفی منش دراین‌باره گفت: با اجرای این مصوبه نیروهای سازمان مالیاتی آزاد می‌شوند و می‌توانند مودیان تازه‌ای را که زیر چتر مالیات نیستند کشف کنند. رسیدگی به فرارهای مالیاتی و ... از دیگر دستاوردهای تصویب این طرح است.

اقدام تاریخی

حسین سلیمی، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران درحالی‌که این توافق را اتفاقی بزرگ درراه تسهیل کسب‌وکار فعالان اقتصادی برشمرد، گفت: این مصوبه، گامی بزرگ برای اقتصاد ایران است. به‌هرحال در دنیا این اقدام انجام می‌شود والان با همکاری و پیشنهاد اتاق تهران این اتفاق برای فعالان اقتصادی و بنگاه‌های کوچک و متوسط ایران هم افتاد. به گفته سلیمی، با این روش بین فعالان اقتصادی اعتمادسازی می‌شود و آن‌ها تشویق می‌شوند که اظهارنامه‌های مالیاتی خود را تکمیل کنند. او ادامه داد: در این شیوه فرهنگ‌سازی می‌شود که تمام بنگاه‌ها اظهارنامه‌های خود را تکمیل کنند. چراکه در این سیستم درواقع سازمان مالیاتی معتقد است که به فعالان اقتصادی اعتماد کامل دارد و هر چیزی که آن‌ها اظهار کنند را قبول دارد.سلیمی همچنین تأکید کرد: این اولین بار است که چنین اقدامی در کشور رخ می‌دهد. این اقدام حتی به نفع خود سازمان مالیات است. این پیشنهاد اتاق تهران هم درواقع پیشنهاد فعالان اقتصادی‌ای بوده است که ۳۰ سال سابقه کار و تجارت دارند.سلیمی همچنین گفت: در حال حاضر تا پیش‌ازاین مصوبه، از حدود ۳تا ۴ میلیون کسب‌وکار تنها یک‌میلیون واحد اظهارنامه تکمیل می‌کردند، اما این اقدام باعث می‌شود که واحدهای بیشتری اظهارنامه تکمیل کنند. با این سیستم حتی درآمد وزارت دارایی هم افزایش پیدا می‌کند. صنایع وضعشان خراب است و افزایش دریافتی‌ها از وضع موجود برای آن‌ها امکان‌پذیر نیست. اما الآن زمانی که خودواحدها اظهارنامه تکمیل کنند، مالیات به همان میزان درآمدشان خواهد بود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها