رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 247397

کارشناس ارشد اقتصادی تحلیل کرد

ادامه ثبات در بازار ارز و نرخ تبدیل ارزهای معتبر

ساعت ۲۴- نرخ تبدیل هر دلار امریکا به ریال ایران در سال ۱۳۹۶ به کدام سو میل خواهد کرد؟ پرسش یادشده از دغدغه‌های اصلی ایرانیان است که این روزها تلاش می‌کنند با خواندن اخبار، تحلیل و گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها درباره این پرسش خود به پاسخی برسند.

بازار ارز
dir="RTL" style="text-align:justify">البته گمانه‌زنی در این باره کار دشواری است. برخی از تحلیلگران اقتصادی ایران با احتیاط در این باره پیش‌بینی‌های خود را اعلام می‌کنند.

حمید آذرمند از کارشناسان ارشد موسسه عالی آموزش مدیریت و برنامه‌ریزی که زیر نظر مسعود نیلی مشاور اقتصادی رییس‌جمهور اداره می‌شود یکی از کسانی است که حاضر شده پیش‌بینی‌اش را منتشر کند. او به نشریه تخصصی اتاق بازرگانی تهران توضیح می‌دهد: بازار ارز ایران در سال ۱۳۹۶ با توجه به تداوم جریان صادرات نفت و تامین ارز از محل این صادرات و احتمال افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی، نباید نگران بی‌ثباتی در بازار ارز باشیم.

این حرف آذرمند معنایش تثبیت نرخ تبدیل دلار به ریال در اندازه‌های اسفند ۱۳۹۵ است ولی می‌توان با تکیه بر این تحلیل به این نتیجه رسید که اگر اتفاق ناگهانی در حوزه سیاست خارجی نیفتد نرخ دلار با جهش فوق‌العاده‌ای مواجه نخواهد شد.

به گزارش ساعت ۲۴، حمید آذرمند اما درباره سایر شاخص‌های اقتصادی نیز پیش‌بینی کرده و معتقد است نرخ بیکاری در سال ۱۳۹۶ از رقم ۱۲.۷ درصد تابستان امسال نیز سبقت می‌گیرد. او توضیح می‌دهد که در سال ۱۳۹۱ نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت فعال ایران ۳۷.۴ درصد بوده است که در نیمه اول ۱۳۹۵ به ۴۰.۴ درصد افزایش یافته است. انتظار می‌رود با ورود فارغ‌التحصیلان مقاطع مختلف، تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها به بازار کار، نرخ رشد جمعیت فعال در آینده‌ای نزدیک به تدریج شتاب بیشتری بگیرد.

از سوی دیگر پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تا چند سال آینده احتمال بازگشت میانگین رشد اقتصادی به میانگین بلندمدت ممکن نباشد و به همین دلایل احتمال افزایش نرخ بیکاری در نیمه دوم سال ۱۳۹۶ را می‌توان احتمال بالایی دانست.

این کارشناس ارشد اقتصادی معتقد است در سال ۱۳۹۶ احتمال افزایش نرخ تورم و بازگشت به مسیر صعودی به این دلیل که رشد پایه پولی به عدد بزرگ ۲۰.۴ و رشد نقدینگی به عدد عجیب ۲۸.۶ درصد رسیده‌اند، وجود دارد. در سال ۱۳۹۶ مشکل بانک‌ها و تامین اعتبار بنگاه‌ها، تامین سرمایه مورد نیاز بانک‌ها نیز بر رشد نقدینگی می‌افزایند و به احتمال دور شدن از تورم تک رقمی افزایش می‌یابد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها