رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 242642

موافق لایحه بودجه: نرخ دلار در بودجه منطقی است/مخالف لایحه: بودجه سند تشریفاتی یا ابتکاری دولت است؟

ساعت24-در جلسه علنی امروز موافقان و مخالفان به بیان نظرات خود در مورد کلیات بودجه 96 پرداختند. موافق بودجه توجه به بازنشستگان و کارخانه‌های مادر را از نکات مثبت دانست و مخالف کلیات پرسید بودجه چیست؟سند تشریفاتی یا سند اعتباری و ابتکاری دولت؟

جلسه علنی امروز-سه شنبه،‌3 اسفند- به ادامه بررسی کلیات بودجه 96 اختصاص یافت و طبق روال قانونی مخالف و موافق برای اظهار نظر پشت تریبون رفتند.

عباسعلی پوربافرانی نماینده مردم نائین در قامت موافق کلیات بودجه، گفت: موافقت با کلیات، موافقت با جزئیات نیست و قطعا مواردی هست که باید در صحن مجلس به آن پرداخت، ممکن است مواردی فراموش شده باشد، در بررسی برنامه ششم حادثه پلاسکو یک نکته عبرت شد، برای آنکه آتش نشان ها هم دیده شوند.

وی افزود: ‌امروز ما به یک وضعیت موجود رو به رو هستیم که میخواهیم براساس منابع موجود و برنامه ریزی که انجام داده ایم به وضعیت مطلوب برسیم، دسترسی به وضعیت ایده آل نیازمند منابع کلانی است که باید در سایه اقتصاد مقاومتی و سیاست های کلی ابلاغی رهبری به دست آید. تحقق بودجه ارائه شده یکی از مهم ترین شاخص هایی است که مجلس باید در نظارت به آن که جز لاینفک این بودجه است، نقش خود را نشان دهد،‌نظارت هم از حیث وظیفه مجلس و سایر قوا مهم است.

این نماینده موافق کلیات بودجه در ادامه به بیان ویژگی های مثبت بودجه پرداخت و تشریح کرد: پیش بینی منطقی نرخ دلار و ارز از جمله ویژگی های بودجه است. نباید نسبت به مسائل تخصصی بی تفاوت باشیم که چوب آن را یکبار خورده ایم. توجه ویژه به مدیریت منابع آب‌ در بودجه 96 نکته ای است که در مورد آن باید باید بگویم اصفهان به عنوان چهارمین استان خشک کشور،‌با مشکل آب رسانی در حوزه آب آشامیدنی، مصرفی و کشاورزی دست و پنجه نرم می کند و توجه به این مقوله مهم است.

پوربافرانی پرسید:«چرا قنات که در رگه حیاتی کشور جاری بود امروز به دلیل بی توجهی باید با اشک چشم کشاورز خیس شود؟ این نکاتی است که در بودجه سال آینده به آن توجه شده است. »

وی تأکید کرد: حمایت از پروژه های دانش بنیان، افزایش بودجه دانشگاه ها ، افزایش سقف معافیت مالیاتی بازنشستگان از جمله مواردی که در بودجه مورد توجه است. اگر امروز این بودجه ای که سال های گذشته برای اشتغال اختصاص داده شد،‌درست هزینه شد،‌درست اختصاص داده شده بود،‌ میزان بیکاری کمتر بود. حوادث جاده ای یکی از معضلاتی است که ما همه با آن روبرو هستیم،‌توسعه حمل و نقل ریلی میتواند این مشکل را کم کند. افزایش سهم مالیات،‌نکته ای است که در مورد آن باید بگویم رهبری در راهکارهای اقتصادی همین موضوع را فرمودند اما افزایش سهم مالیات نباید موجب فشار بر کوچک ترین ها شود.

این نماینده موافق کلیات بودجه با اشاره به این نکته که « افزایش سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی و توجه ویژه به افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی، در بودجه 96 مورد اهمیت است.»، افزود: ساماندهی حاشیه شهرها،‌ثبات نسبی در تعرفه خدمات دولتی، حوزه ورزش و جوانان و توجه به حقوق بازنشستگان نیز سایر مواردی است که باید به آنها نگاه ویژه ای داشت. افزایش مالیات دخانیات باید اجرا شود، سهم اموزش و پروش باید از بودجه افزایش یابد، توجه به کارخانه های مادر و پرداخت به موقع حقوق و جلوگیری از تعدیل و اخراج کارگران قطعی و لازم الاجراست.

پس از این نماینده موافق نوبت به محمودی شاه نشین نماینده مردم ملارد، قدس در مجلس دهم رسید که به عنوان مخالف پشت تریبون مجلس رفت و در مخالف گفت:تدوین بودجه یک تلاش فکری است و آنچه ما تصویب میکنیم دولت باید آن را اجرا کند. در بودجه سال 96 عدالت در توزیع متوازن امکانات مانند سال گذشته رعایت نشده است و ما باید به صورت شفاف شاخص های علمی و عملیاتی بودجه برای استان های مختلف را تهیه کنیم.

وی افزود: راه نجات کشور عمل به قانون اساسی به ویژه اصل سوم و 48 که تاکید بر عدالت در توسعه کشور است. با گسترش هزینه های جاری در بودجه 96 نمیتوان به رشد 8 درصدی رسید و بودجه با برنامه هماهنگی ندارد. کسری بودجه باعث می شد که دولت از طرق مختلف از جمله افزایش نرخ ارز اقدام کند که نیاز است تا چاره ای اندیشید.چرا در سالهای اخیر دولت نیاز به متمم و اصلاحیه ندارد زیرا ضمن بودجه این مجوزهایی را از مجلس که برخلاف اصول بودجه ریزی است را می گیرد. بودجه دولت در حال ورود به مسیری است که به سرعت بدهی های دولت را افزایش داده و در کنار وابستگی به نفت،‌اقتصاد به انتشار اوراق هم وابسته شود.

این نماینده مخالف کلیات بودجه 96 ادامه داد: از 320 هزار میلیارد تومان منابع عمومی دولت 26.5 درصد آن منابع استانی و باقی منابع ملی است. بحث تمرکززدایی کجا رفته است؟ این امر حاکی از تمرکز نظام اداره کشور است و این خودش عامل اصلی برای شروع لابی گری است.58 هزار میلیارد ازمنابع عمومی در ردیف های متفرقه پخش شده است در این صورت احتمال بروز رفتار مبتنی بر صلاح دید به جای رفتار مبتنی بر قواعد بیشتر خواهد شد.30 درصد بودجه در ردیف های متفرقه است که شفافیت بودجه را از بین برده است.

شاه نشین تأکید کرد: افسوس که نسبت به اعتبارات عمرانی یک روند کاهنده داشته است، از 75 درصد در سال 76 به حدود 15 درصد در سال 96 رسیده است،‌ این امر در کنار آغاز صدها طرح عمرانی جدید باعث شده است تا مشکلات طرح های عمرانی بیشتر شود. از سال 89 تاکنون بیش از 270 هزار میلیارد تومان یارانه داده شده است که هزار190 میلیارد از محل اصلاح قیمت ها پرداخت شده است، کشوری که برنامه توسعه دارد تلاش میکند از محل مالیات و پس انداز سرمایه گذاری کند اما قانون هدفمندی به انحراف رفته است و منابع کشور را تلف نموده ایم که در بودجه 96 هم این روش قرار استمرار دارد.

وی معتقد است :«اگر 50درصد ازاین منابع به راه آهن اختصاص داده شده بود، اکنون همه استان ها به شبکه راه آهن متصل شده بودند.»

«بودجه چیست؟سند تشریفاتی یا سند اعتباری و ابتکاری دولت؟»، سئوالی بود که شاه نشین با بیان آن،‌بر اهمیت توجه به بودجه از سوی دولت اشاره کرد و به بیان مصداق پرداخت: در سال گذشته مجلس برزیل رئیس جمهورش را به خاطر بی توجهی به بودجه برکنار کرد و یا مجلس افغانستان در ماه های گذشته 6 وزیر را برکنار کرد دلیل این موضوع فساد و اختلاس نبود، بلکه به توجهی به بودجه و به ویژه بودجه عمرانی بود. ‌بودجه شوخی بردار نیست،‌ نه اینکه قانون است بلکه به دلیل تاثیر بر اقتصاد، اجتماع و فرهنگ است. لایحه 96 از قناع کافی برخوردار نبوده است و حتی در تهیه آن میزان توفیق و تحقق سال های پیش مورد توجه قرار نگرفته است.

خبرانلاین

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها