رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 232230

روسیه: برجام لغو شدنی نیست/ اجرای پیمان هسته ای موضع قاطع مسکو

ساعت24- معاون وزارت امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه گفت: برجام لغو شدنی نیست و هیچ دلیلی هم برای انجام چنین اقدامی وجود ندارد و موضع مسکو همیشه اجرای آن بوده و در آینده نیز خواهد بود.

سرگئی ریابکوف بامداد امروز (سه شنبه) به وقت مسکو پس از شرکت در نشست برجام در سازمان ملل به خبرنگاران روس گفت: هیات های شرکت کننده در نشست دیدگاه روسیه مبنی بر نبود مسائل غیرقابل حل در اجرای برجام را پذیرفتند.

خبرگزاری ایتارتاس به نقل از ریابکوف نوشت: در این نشست (در سازمان ملل) برخی به ویژه نمایندگان سازمان های غیردولتی اظهارنظرهای بدبینانه کردند، اما ما معتقدیم که دلیلی برای لغو یا اجرا نکردن برجام وجود ندارد.
وی افزود: اعضای گروه 1+5 و ایران همچنان در مسیر اجرای برجام پیش خواهند رفت.
مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه در مورد انتقادهای دونالد ترامپ از برجام گفت: در شرایط کنونی اطلاعات اندکی در مورد رویکردهای رئیس جمهوری منتخب آمریکا در موضوع توافق ایران و 1+5 و همچنین دستور کار سیاست خارجی دولت آینده این کشور وجود دارد.
ریابکوف ادامه داد: روسیه اظهارنظرهای اعضای تیم ترامپ از جمله در نشست های سنا را بررسی می کند، طبیعی است که برخی گفته ها در مورد آینده و سرنوشت برجام توجه ما را جلب کرده است، اما هیچ نشانه ای از نزدیک شدن به مرز وضعیت کاملا جدید نمی بینم.
مقام روسی گفت: مسکو در گفت وگوها با دولت آینده آمریکا و تماس با سایر اعضای گروه 1+5 به مواضع برجامی خود همچنان مانند همیشه پایبند است.
وی افزود: موضع روسیه این است که برجام توافق مهم و سازنده ای محسوب می شود و بر اوضاع منطقه تاثیر مثبت گذاشته است. دیدگاه ما تغییری نکرده و در آینده نیز از آن پیروی می کنیم.
27 دی ماه نخستین سالگرد آغاز اجرایی شدن توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 (پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان) موسوم به «برجام» (برنامه جامع اقدام مشترک) است.
برجام در 23 تیر 1394 پس از 20 ماه مذاکرات فشرده و سخت که از آن به عنوان «مذاکرات قرن» نام برده می شود، بین ایران و کشورهای 1+5 به امضا رسید.
این توافق 29 تیرماه 1394 با تصویبت قطعنامه 2231 در شورای امنیت سازمان ملل ماهیت حقوقی پیدا کرد و بدین ترتیب، 6 قطعنامه قبلی تحریمی این شورا را علیه ایران لغو کرد. اتحادیه اروپا نیز در همان روز برجام را تایید کرد.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها