رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 221809

نماینده مجلس: ایران ناقض برجام نخواهد بود

ساعت 24- عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ایران ناقض برجام نخواهد بود بلکه این آمریکاست که باید جوابگوی رفتار خود در عهدشکنی و نقض تعهدات برجام و اعمال تحریم های جدید باشد.

اردشیر نوریان روز شنبه در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد افزود: تمدید قانون داماتو از سوی سنا و کنگره آمریکا نقض صریح برجام است و آمریکا باید پاسخگوی این رفتار خود باشد.

وی با بازخوانی پرونده تحریم ها علیه ایران از سوی آمریکا گفت: در دوران تحریم حتی اجازه ورود موتور اتوبوس به ایران را نمی دادند و به دلیل همین محدودیت ها و تحریم ها 20 اتوبوسی که شهرداری شهرکرد خریداری کرده بود، وارد این شهر نشد.


به گفته وی،این تحریم ها به گونه ای بود که کالاهای خریداری شده از سوی ایران مانند موتور اتوبوس های درون شهری از سنگاپور و مالزی و هند به صورت زمینی وارد ایران می شد.


وی گفت: ایران در زمان تحریم ها هنگامی که نفت را می فروخت پول فروش نفت ایران بلوکه می شد و کشورهای خریدار نفت به جای پول نفت به ایران جنس نامرغوب چینی و هندی تحویل می دادند.


رئیس کمیته دفاعی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: در این شرایط عده ای به سراغ مذاکرات هسته ای و مساله برجام رفتند چرا که در این زمینه ایران باید به صورت قطعی رویدادها و مسائل بین المللی را حل می کرد.


نوریان یادآور شد: البته در مساله برجام باید به ظرفیت های داخلی نیز توجه می شد که این مساله را باید به صورت منطقی مورد ارزیابی قرار داد.


نماینده مردم شهرستان های شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قانون داماتو از سال 1996 در آمریکا علیه ایران تصویب شد، درست چهار سال بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی این قانون در اوج اقتدار و یک قطبی شدن جهان تصویب شد و فروش چهار میلیون بشکه نفت ایران به یک میلیون کاهش یافت.


نوریان به مفاد برجام اشاره و اظهار کرد: بر اساس برجام قرار بود هیچ تحریمی علیه ایران تمدید یا وضع نشود اما با وجود اینکه دمکرات ها در آمریکا سرکارند،تمدیدهای داماتو با 99 درصد به تصویب رسید و این اجماع مطلقی برای تمدید تحریم ها علیه ایران است.


به گفته وی، با این تصویب کنگره، رئیس جمهوری آمریکا 2 سناریو را در پیش رو دارد، اول اینکه قانون تمدید داماتو را امضا و آن را اجرایی کند، دوم آن را امضا نکند و مسکوت بگذارد که براساس قانون آمریکا پس از 10 روز خود به خود اجرای این قانون الزامی خواهد شد.


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تحت هیچ شرایطی ایران برجام را نقض نخواهد کرد، گفت : با اجرای قانون داماتو از سوی رئیس جمهوری آمریکا، این کشور به صورت رسمی در سطح جهان ناقض برجام معرفی خواهد شد.


وی گفت: رفتار آمریکا پس از دوران رئیس جمهوری اوباما در خصوص برجام بسیار مهم است و اگر دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب آمریکا بخواهد برجام را کنار بگذارد، به صورت جدی به عنوان ناقض برجام شناخته خواهد شد و مساله ایران هراسی که سالها آمریکا به آن دامن می زد برای کشورهای مختلف جهان،بی اساس خواهد بود.


وی گفت: آمریکایی ها همواره ایران را به چهار اتهام 'مخالفت با صلح جهانی، حقوق بشر، دستیابی به سلاح های جدید و مخالفت با صلح منطقه'متهم می کردند تا به ایران هراسی دست بزنند که با نقض برجام از سوی آمریکا، ایران هراسی در نزد کشورهای جهان بی اعتبار خواهد شد.


نوریان اظهار کرد: هر چند در دولت گذشته برخی از رفتارهای دولتمردان به این طرح ایران هراسی که از سوی آمریکا دنبال و هدایت می شد، دامن می زدند.


به گفته وی،با نقض برجام از سوی آمریکا، دیگر اجماع کشورهای اروپایی ضد ایران صورت گرفته نخواهد شد که مدیریت این مساله برای ایران بسیار مهم است هر چند اکنون در این مساله ضعف هایی وجود دارد.


نماینده مردم شهرستان های شهرکرد،بن و سامان در مجلس شورای اسلامی گفت: نقض برجام باعث فروپاشی ائتلاف جهانی می شود که آمریکا علیه ایران تشکیل داده بود.
به گفته وی، با این اوصاف مهم این است که پس از روی کارآمدن ترامپ در 21 ژانویه 2017 آمریکا چه سناریوهایی را دنبال خواهد کرد.


نوریان گفت: یکی از سناریوهای راهبردی آمریکا پس از روی کارآمدن ترامپ در خصوص برجام ،'تفسیر موسع ' است که در این صورت، ترامپ اجرایی سخت گیرانه ای نسبت به برجام خواهد داشت و حتی با این تفسیر نسبت به سیستم دفاعی ایران واکنش منفی نشان دهد.


وی گفت: سناریو دیگر پس از روی کار آمدن ترامپ در خصوص برجام ، تصویب تمدیدهای جدید است تا یک افراطی گری قوی را دنبال کند که این برای آمریکا بسیار هزینه بر است و آمریکا در این سناریو با کل جهان درگیر خواهد شد.


نوریان افزود: سناریو احتمالی سوم آمریکا در خصوص برجام این است که دولت آمریکا خود را درگیر آن نکند و تفسیر موسع نیز در این خصوص نداشته باشد، بلکه این نقض برجام را به ایالت های خود واگذار کند.


وی گفت: در این حال، آمریکا برای این که جلوه خود را در جهان حفظ کند، تحریم های سخت گیرانه را به ایالت های خود واگذار کند.


نوریان یادآور شد: در هر حالتی ایران برای مقابله با نقض برجام از سوی آمریکا ، راهبرد گام به گام و اقدامات متقابل را دنبال خواهد کرد و در این زمینه نیز یک طرح از سوی ایران آماده است که در فرصت مقتضی آن را اعلام می کند.


وی تصریح کرد: ایران اکنون مشغول تنظیم این طرح است و راهبرد گام به گام را دنبال خواهد کرد و قصد ندارد برجام را نقض کند.


نوریان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در خصوص تمدید قانون داماتو که نقض برجام محسوب می شود براساس مفاد برجام از آمریکا شکایت خواهد کرد.


نماینده مردم شهرستان های اردل،فارسان، کوهرنگ و کیار در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: فضای دانشگاه باید فضای نقد و پاسخگویی به سوالات دانشجویان باشد.


علی کاظمی باباحیدری افزود: در فضای نقد باید تشکل ها و دانشجویان بتوانند برنامه های خود را دنبال کنند و نباید برنامه های آنان را محدود به برنامه های جانبی کرد.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها