رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 220508

در پرسش فعال اقتصادی و اقتصاددان عضو مرکز پژوهش‌های مجلس مطرح شد

افزایش ۲ درصدی نرخ تورم با افزایش ۱۰ درصدی نرخ ارز

ساعت ۲۴- نرخ تورم که تا پاییز امسال روندی کاهنده داشته است احتمالا مسیرش به سمت افزایش تغییر خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود نرخ تورم امسال به ۹ درصد برسد که کمی بالاتر از نرخ تورم اعلام شده برای ۸ ماه منتهی به آبان‌ماه است.

موسوي نيك
dir="RTL" style="text-align:justify">پیش‌بینی می‌شود نرخ تورم در بهار ۱۳۹۶ به ۱۲ درصد برسد و دوباره دو رقمی شود. وی در پاسخ به پرسش سلیمی از اعضای هیات مدیره انجمن مدیران صنایع که اثر افزایش نرخ ارز بر نرخ تورم چیست؟ گفت: یکی از دلایل رشد تورم در ۳ ماه آخر ۱۳۹۵و بهار ۱۳۹۶ افزایش نرخ دلار است. محاسبات و تجربه نشان می‌دهد هر ۱۰ درصد افزایش در نرخ ارز نرخ تورم را ۲ درصد افزایش می‌دهد.

دکتر سید هادی موسوی‌نیک، معاون پژوهش اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس ضمن بیان نکات یاد شده پیش‌بینی کرد نرخ رشد امسال ۶.۶ درصد خواهد شد. وی گفت: محاسبه‌های انجام شده در مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد نرخ رشد اقتصاد سال ۱۳۹۴ حدود ۲ درصد منفی بوده است و قائم‌مقام رییس کل بانک مرکزی نیز در محفلی این عدد را به طور ضمنی تایید کرده است و به همین دلیل است که برخلاف ارایه آمار عدد رشد توسط مرکز آمار، بانک مرکزی هنوز نرخ رشد ۱۳۹۴ را اعلام نمی‌کند. کارشناسان باور دارند که آمارهای تهیه شده از شاخص‌های کلان به وسیله بانک مرکزی از آمارهای تهیه شده از طرف مرکز آمار دقیق‌تر است.

به گزارش ساعت ۲۴، وی که در جمع اعضای هیات مدیره انجمن مدیران صنایع صحبت می‌کرد خلاصه‌ای از گزارش تهیه شده در باره برخی شاخص‌های رشد در بخش‌های مختلف را نیز ارایه کرد که در ادامه می‌خوانید:

چشم انداز کوتاه­مدت تولید در اقتصاد ایران

۱- رشد اقتصادی سال ۱۳۹۵ حدود ۶.۶ درصد پیش­بینی می­شود. پیش­بینی صندوق بین­المللی پول و بانک جهانی از رشد اقتصادی ایران در این سال به ترتیب ۴.۵ و ۴.۴ درصد می­باشد.

۲- رشد بخش نفت در سال ۱۳۹۵ با توجه به عملکرد سه ماهه اول و سهم ارزش صادرات از کل ارزش تولید بخش نفت حدود ۳۹ درصد پیش‌بینی می‌شود که ناشی از رشد حدود ۵۴ درصدی مقدار صادرات نفت خام در این سال می‌باشد. بر اساس حساب­های ملی بانک مرکزی نیز سهم بخش نفت از GDP حدود ۱۰ درصد است که در نهایت این میزان رشد بخش نفت به معنای رشد ۳.۹ درصدی کل تولید ناخالص داخلی است.

۳- برای پیش­بینی رشد بخش کشاورزی در سال ۱۳۹۵ به پیش­بینی وزارت جهاد کشاورزی از تولید بیش از ۷۰ قلم محصولات کشاورزی (زراعی، باغی و دامی) اتکاء شده و در نهایت رشد این بخش ۳.۵ درصد برآورد شده است. رشد این بخش در ایران چندان از تحلیل­های مربوط به سیکل­های تجاری و سیاست­های اقتصادی کوتاه­مدت پیروی نمی­کند و بیش از هرچیز تابع شرایط جوی و آب و هوایی است.

۴- رشد بخش ساختمان در سال ۱۳۹۵ حدود ۹.۸- درصد پیش­بینی می­شود که در صورت تحقق، به آن معنا است که سال ۱۳۹۵ پنجمین سال پیاپی تجربه رشد منفی در این بخش می­باشد. این وضعیت سه دلیل اصلی داشته است: یک- کاهش درآمدهای دولت و در نتیجه کاهش مخارج سرمایه­گذاری دولت به صورت اجرای طرح­های عمرانی دو- کاهش سرمایه­گذاری در ساختمان­های مسکونی به دلیل رکود مسکن در نتیجه اضافه عرضه، چسبندگی قیمت­های مسکن و کاهش بازدهی سرمایه‌گذاری در این بخش سه- کاهش سرمایه­گذاری در ساختمان­های غیرمسکونی توسط بخش خصوصی به دلیل رکود کلی اقتصاد که معمولاً برای اجرای طرح­های صنعتی، تجاری و ... ضروری هستند.

۵- در صنعت خودروسازی با اتکاء به عملکرد چند ماهه اول و برآورد شرکت­های خودروسازی از تولیدشان تا پایان سال به همراه گزارش عملکرد وزارت صنعت، رشد ۱۳ درصدی تا پایان سال پیش‌بینی می­شود. با احتساب این رشد، سطح تولید در پایان سال ۱۳۹۵ همچنان کمتر از ۷۰ درصد بالاترین سطح تولید تجربه شده خودروسازی (تولید خودرو در سال ۱۳۹۰) خواهد بود. به عبارت دیگر امکان تداوم رشد خودروسازی در سال ۱۳۹۶ کاملاً وجود دارد بخصوص آنکه به نظر می­رسد خودروسازان با علم به این موضوع که مسئله فعلی صنعت خودروسازی کمبود تقاضا است، در پی احیاء آن بخش از کاهش تقاضا هستند که به نوع محصولات مرتبط است. تغییر در ترکیب و سهم محصولات تولیدی خودروسازان مبین این موضوع است.

۶- محصولات پتروشیمی بجز در سال­های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ که با کاهش جزئی در تولید مواجه بوده است، در بقیه سال­ها رشد­های مثبتی و قابل قبولی را تجربه کرده است. مرکز پژوهش­های مجلس با اتکاء به عملکرد چند ماهه اول و برآورد تشکل­های مرتبط با شرکت­های پتروشیمی رشد این صنعت در سال ۱۳۹۵ را ۷.۸ درصد پیش­بینی کرده است. شواهد نشان می­دهد که در این بخش ظرفیت اضافه تولید قابل توجهی وجود ندارد که برای سال ۱۳۹۶ بتواند مورد بهره­برداری قرار گیرد. با این حال، افزایش ظرفیت تولید این بخش همواره و در عمده سال­های اخیر (بجز سال­های مورد اشاره) وجود داشته و انتظار رشد تولید این صنعت در سال ۱۳۹۶ بواسطه افزایش ظرفیت­های تولیدی وجود دارد بخصوص آنکه عمده محصولات این صنعت صادراتی است و مسئله کمبود تقاضای داخلی اخلالی در تولیدات آن ایجاد نمی­کند.

۷- وضعیت تولید محصولات فولادی و سیمان تا حد زیادی به وضعیت بخش ساختمان و سرمایه­گذاری در این حوزه گره خورده است چرا که عمده تقاضای این محصولات از جانب بخش ساختمان است. رشد این محصولات در سال ۱۳۹۵ به ترتیب ۲- و ۱۰- درصد پیش­بینی می­شود. با این حال وضعیت تولید فولاد خام به واسطه تأمین بخش مهمی از تقاضای آن از طریق صادرات با محصولات فولادی متفاوت است و رشد این محصول مثبت ۳ درصد پیش‌بینی گردیده است. به طور کلی کاهش واردات عراق از ایران به دلایلی مختلف از جمله جنگ و... هم تأثیر منفی بر تقاضا و تولید محصولات فولادی و سیمان داشته است.

۸- وضعیت سایر صنایع نیز در سال ۱۳۹۵ تفاوت چشم­گیری با سال قبل نخواهد داشت و به طور کلی می­توان گفت که سایه رکود همچنان به واسطه کمبود تقاضا (که کاهش سرمایه­گذاری در آن نقش اصلی را دارد) در بخش­های مهمی از صنعت محسوس خواهد بود.

۹- وضعیت زیربخش­های خدمات را باید جداگانه تحلیل کرد. وضعیت بخش خدمات عمومی (امور عمومی، آموزش و بهداشت و ...) کاملاٌ به وضعیت مخارج جاری دولت بستگی دارد که انتظار رشد مثبت حدود ۸ درصدی در سال ۱۳۹۵ در این بخش وجود دارد. وضعیت بخش خدمات عمده فروشی و خرده فروشی که سهم قابل توجهی در کل بخش خدمات دارد به وضعیت بخش‌های صنعت، کشاورزی و تجارت خارجی بستگی دارد. با توجه به تحلیل قبلی از وضعیت بخش­های صنعت و کشاورزی و و نیز با توجه به رشد محتمل تجارت خارجی با افزایش صادرات نفت و افزایش واردات به تبع آن، رشد مثبت بخش عمده فروشی و خرده فروشی مورد انتظار است. در مجموع رشد بخش خدمات عمده فروشی و خرده فروشی در سال ۱۳۹۵ مثبت ۲.۸ درصد پیش­بینی شده است. وضعیت بخش حمل و نقل هم به وضعیت سایر بخش­ها از جمله عمده فروشی و خرده فروشی وابسته است. رشد تولید این بخش با اتکاء به آمارهای سه ماهه اول، عملکرد فصل‌های مشابه سال قبل و عملکرد بخش‌های مرتبط ۴.۹ درصد پیش‌بینی شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها