رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 220455

برجام و فساد دو محور اصلی سخنرانیهای روز دانشجو

ساعت24-موافقان و مخالفان برجام به دفاع و انتقاد از عملکرد دولت و تیم مذاکره‌کننده پرداختند

هيات+نظارت+بر+برجام.jpg
درحالی‌که قرار است حسن روحانی، رئیس‌جمهوری امروز همزمان با فرارسیدن روز دانشجو در جمع دانشجویان دانشگاه تهران سخنرانی کند، مراسم بزرگداشت ١٦ آذرماه، روز دانشجو با سخنرانی جمعی از مسئولان و فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا در دانشگاه‌های مختلف سراسر کشور ادامه یافت و جلسات پرسش و پاسخی به این مناسبت برگزار شد. آغاز به‌کار مجلس دهم و ورود تعداد قابل‌توجهی از نمایندگان جدید که عموما از اردوگاه اصلاح‌طلبان وارد مجلس شدند و در یکی، دو روز اخیر به‌عنوان سخنران در مراسم روز دانشجو سخنرانی کردند، تا حد زیادی چهره روز دانشجوی امسال را نسبت به سال‌های گذشته تغییر داد. احتمالا قرار گرفتن کشور در آستانه انتخابات حساس ریاست‌جمهوری که قرار است در اردیبهشت‌ماه ‌سال آینده برگزار شود را می‌توان به‌عنوان یکی از دلایل شور و هیجان زایدالوصف روز دانشجوی امسال برشمرد. نکته حایز اهمیت در این میان آن است که با توجه به این‌که هنوز چندماهی از برگزاری انتخابات سرنوشت‌ساز مجلس دهم نگذشته، دانشجویانی که این روزها در گوشه و کنار کشور در نخستین رفتارهای سیاسی خود دست به برگزاری مراسم سخنرانی و پرسش و پاسخ با حضور مسئولان و فعالان سیاسی کشور می‌زنند، همان کسانی‌اند که ماه‌های پایانی ‌سال گذشته نیز در همین دانشگاه‌ها در برگزاری انتخاباتی پرشور و افزایش مشارکت عمومی در آن انتخابات نقش‌آفرین بودند؛ رفتار و عمل سیاسی قابل‌ تأملی که خروجی‌اش پیروزی «لیست امید» در بسیاری از شهرهای بزرگ و کوچک کشور و تشکیل مجلسی با حضور نمایندگانی متفاوت از همتایانشان در بیش از یک‌دهه قبل بود.

امید در مجلس؛ هیجان در دانشگاه
با تشکیل مجلس دهم و متعاقبا تاسیس فراکسیون امید، جَوی متفاوت در مجلس و البته در فضای سیاسی کشور ایجاد شد که این تاثیرگذاری به‌ویژه در یک ماه اخیر، در جریان استعفای سه وزیر دولت و در ادامه رأی‌ اعتماد به سه وزیر جدید و همچنین در جریان مسائلی همچون حقوق‌های نامتعارف، املاک نجومی و اخیرا ماجرای حساب‌های قوه قضائیه قابل رویت بود و همزمان حضور علی مطهری، نماینده جنجالی مجالس هشتم و نهم در فراکسیون امید مجلس دهم و نشستن او و پزشکیان بر کرسی نواب رئیس مجلس که با حمایت فراکسیون امید محقق شد، علاوه بر این‌که جایگاه و تاثیرگذاری این دو سیاستمدار را افزایش داد، همزمان مخالفت‌ها با آنها را نیز به همین دلیل شدت بخشید که نمود آن را می‌توان در جریان لغو سخنرانی مطهری در مشهد و در ادامه در جریان تلاش مخالفان برای جلوگیری از سخنرانی روز گذشته او در کرمان پی گرفت. همین اختلافات سیاسی درنهایت در برگزاری پرشور مراسم روز دانشجوی امسال موثر افتاد. بماند که از قضا مطهری که روز یکشنبه در دانشگاه شریف در سخنرانی و پرسش و پاسخی دانشجویی نکات حایز اهمیتی را مطرح کرد و امروز نیز قرار است میهمان یکی از تشکل‌های اصلاح‌طلب دانشگاه امیرکبیر باشد، روز گذشته با وجود تمامی مخالفت‌ها در دانشگاه باهنر کرمان سخنرانی کرد، درحالی‌که مخالفت‌ها درنهایت باعث شد این مراسم دور از چشم خبرنگاران برگزار شود.
آغاز به‌کار تشکل‌های دانشجویی
و روز دانشجویی متفاوت
نکته دیگری که بیش از تمامی مسائل یادشده در بالا به افزایش شور و هیجان مراسم روز دانشجوی امسال یاری رساند، صدور مجوز تشکل‌های دانشجویی در یک‌سال اخیر و فعالیت بیشتر این تشکل‌ها در سراسر کشور بود که این نکته در ماجرای صدور بیانیه این تشکل‌ها در حمایت از محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم که از قضا یکی از پای ثابت‌های مراسم روز دانشجوی امسال نیز بود، نمود یافت و درحالی‌که در سال‌های اخیر چنین بیانیه‌ای معمولا به‌سختی به امضای ٨٠ تا ٩٠ تشکل دانشجویی می‌رسید، بیانیه اخیر با استقبال گسترده‌ای از سوی حدود ٢٥٠٠ فعال و حدود ١٢٠ تشکل دانشجویی روبه‌رو شد. در این میان صدور مجوز دو تشکل آرمان و رویش در دانشگاه علم و صنعت تهران و همچنین آغاز به‌کار تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های قزوین و زنجان که در جریان مراسم دانشجوی امسال، نخستین برنامه‌های خود را برگزار کردند، نمونه‌هایی از افزایش فعالیت تشکل‌های دانشجویی در یک‌سال اخیر بود و این درحالی است که در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم باید منتظر فعالیت بیشتر این تشکل‌ها نیز باشیم.
برجام و فساد
محورهای سخنرانی‌های روز دانشجو
با جمع‌بندی سخنرانی‌ها و جلسات پرسش و پاسخ سخنرانان اصلاح‌طلب و اصولگرا در روزهای گذشته می‌توان به این نتیجه رسید که عمده اظهارات مطرح شده در مراسم نیمه آذر به نوعی میان موضوع فساد اقتصادی و نیز سرانجام برجام تقسیم شده بود، تمدید تحریم‌های موسوم به داماتو از سوی ایالات متحده و بالاگرفتن انتقادها از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و دولت درحالی دستمایه انتقاد سخنرانان اصولگرا شد که سخنرانان اصلاح‌طلب بیشتر حول موضوعی چون فساد اقتصادی و راهکارهای مبارزه با آن برای دانشجویان به ایراد نطق پرداختند. درحالی‌که روز گذشته حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان با حضور در دانشگاه صداوسیما با تمام قوا علیه برجام تاخت، حامیان همیشگی این توافق همچون مصطفی کواکبیان، نماینده اصلاح‌طلب عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران به دفاع از عملکرد دولت در مذاکرات هسته‌ای و برجام پرداختند.
بر این اساس، حسین شریعتمداری که پیش و پس از توافق هسته‌ای، در روزنامه کیهان و تریبون‌های دیگر به انتقاد از برجام پرداخته، روز گذشته نیز در جمع دانشجویان دانشگاه صداوسیما برجام را «فاجعه»‌ای دانست که باید در مدارس تدریس شود. مدیرمسئول روزنامه کیهان با بیان این‌که چاره‌ای جز برگشت از راه خطایی که رفتیم نداریم، گفت: وقتی تیم مذاکره‌کننده را می‌فرستیم و می‌گوییم خزانه خالی است یا آقای وزیر می‌گوید آمریکا با یک بمب می‌تواند همه تاسیسات ما را نابود کند، معلوم است که حریف برداشت دیگری از این اظهارات می‌کند. مصطفی کواکبیان نیز نشستی طولانی که به‌ دلایلی نامعلوم بدون حضور خبرنگاران در دانشگاه شهیدرجایی برگزار شد، در دفاع از برجام گفت: در برجام توانستیم اجماع جهانی را بشکنیم. اکنون برخی با یک مصوبه کنگره آمریکا می‌گویند که باید همه‌چیز سرجای اول خود برگردد. این به آن دلیل است که آنها شناخت دقیقی از شرایط ندارند و می‌خواهند صورت مسأله را پاک کنند. اگر دولت یک کشوری نقض‌ عهد کرد، باید برخورد شود اما ما در برجام با ۶ کشور مذاکره کردیم. از طرف دیگر آمریکایی‌ها نیز معتقدند در این تمدید تحریم‌ها بحث‌های هسته‌ای را عمل نمی‌کنند و اوباما نیز نمی‌تواند این مصوبه را وتو کند؛ چون این مصوبه بیش از دوسوم رأی کنگره را به همراه داشت.
حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات دولت احمدی‌نژاد نیز یکی دیگر از سخنرانان روز دانشجو بود که با وجود این‌که در صف نابرجامیان قرارمی‌گرفت، دامنه انتقاداتش از دولت را از موضوع برجام نیز فراتر برد و با تأکید بر این‌که تمدید قانون داماتو نقض برجام است، گفت: متاسفانه برخی مانند اوباما تصور می‌کنند که تحریم‌ها کشور را به زانو درمی‌آورد؛ در حالی‌که تحریم‌ها تنها در ٣٠درصد از مشکلات اقتصادی ما دخیل بوده است. همچنین لطف‌الله فروزنده، عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران که برای مدتی مسئولیت معاونت پارلمان دولت دوم احمدی‌نژاد را نیز برعهده داشت، در مناظره‌ای با محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی که باعنوان «پساترامپ» در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، با بیان این‌که سیاست آمریکا درباره ایران‌ستیزی و حمایت از اسراییل هیچگاه تغییر نمی‌کند، اعلام کرد: دستگاه دیپلماسی کشور باید اشتباه قبلی خود را کنار بگذارد و بداند که آمریکا قابل اعتماد نیست و باید دولت آمریکا را در مجامع بین‌المللی پای میز مذاکره بکشاند. با این حال فروزنده نیز حمله به دولت را به موضوع برجام محدود نکرد و با تأکید بر این‌که دولتی‌ها ٣‌سال فرصت داشتند و تمامی این فرصت‌ها را از دست دادند، گفت: امروز بانک‌های اروپایی به‌دلیل تهدیدهای آمریکا با ما معامله نمی‌کنند؛ تاکنون بیش از ٦٠ هیأت خارجی به کشور آمده‌اند اما هیچ سرمایه‌گذاری خارجی را شاهد نبوده‌ایم. دولت باید از این موضوعات درس عبرت بگیرد و اشرافی‌گری را که در سیستم اداری به وجود آمده، حل کند. محمدجواد حق‌شناس اما در واکنش به این اظهارات فروزنده گفت: بی‌انصافی است که بگوییم این ٣‌سال از دست رفته و دولت نتوانسته به توفیقاتی برسد. دولت یازدهم در عرصه کنترل تورم، انضباط مالی، گسترش روابط با سایر قوا، بهبود چهره ایران در روابط خارجی و گردشگری اقدامات موثری انجام داده و این در شرایطی بوده است که قیمت نفت بسیار پایین‌تر از دوره‌های گذشته بوده است. او همچنین با اشاره به عدم حضور احمدی‌نژاد در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری تصریح کرد: اعلام کردم که از حضور احمدی‌نژاد در انتخابات استقبال می‌کنم ولی دوستان اصولگرا باید پاسخ دهند که چرا رهبری با حضور ایشان در انتخابات مخالفت کردند. مردم در انتخابات مجلس نشان دادند که به چه کسانی رأی می‌دهند.
فارغ از بحث برجام اما موضوع فسادهای اقتصادی یکی دیگر از دو محور اصلی سخنرانی‌های روز گذشته مراسم روز دانشجو بود که اوج آن در مراسمی بود که با حضور محمود صادقی، رحمت‌الله حافظی و در غیاب احمد توکلی و یاشار سلطانی تحت‌عنوان «جنبش دانشجویی و گره کور مبارزه با مفاسد اقتصادی» در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد و در حالی‌که یاشار سلطانی علت عدم حضور خود را در توییتی فراهم‌نبودن شرایط اعلام کرد، صادقی در ابتدای سخنرانی‌اش علت عدم حضور توکلی را تماس‌های احتمالی با این نماینده پیشین مجلس عنوان کرد و گفت: فکر می‌کنم با ایشان تماسی گرفته و خواسته شده که در این برنامه شرکت نکنند. صادقی در بخشی از سخنان خود با اشاره به موضوع فساد سیستماتیک گفت: آن‌قدر سازمان‌های عریض و طویل شکل گرفته که هر چه می‌دویم عمق این فساد کمتر نمی‌شود. عمق این فساد در نهادهای نظارتی است. حافظی، عضو اصولگرای شورای شهر تهران نیز در بخش دیگری از این نشست با اشاره به موضوع تخلفات مربوط به املاک نجومی گفت: ما انتظار داشتیم به اصل تخلف پرداخته شود. در قوه قضائیه فکر می‌کردند، جریان سازمان‌یافته است و حتی فکر کردند از خارج کشور مدیریت می‌شود و درنهایت چوبش را یاشار سلطانی خورد تا درنهایت فهمیدند که جریانی در کار نبوده است. از قوه قضائیه انتطار می‌رود، متخلفان را شناسایی و برخورد کند.
همزمان احمد مازنی و پروانه مافی دو نماینده تهران که هر دو از اعضای فراکسیون امید مجلس هستند نیز در مراسمی که در دانشگاه آزاد واحد تهران غرب برگزار شد، سخنرانی کردند و بیش از هر چیز به مفاسد اقتصادی دولت سابق پرداختند. بر این اساس مازنی با تأکید بر این‌که منشاء همه فسادها اعم از اقتصادی و اجتماعی، فساد سیاسی است، گفت: عدم کنشگری باعث خمودگی و رشد فساد می‌شود. من به همه دستگاه‌ها می‌گویم که اگر به دنبال منشاء املاک نامتعارف، حقوق نامتعارف و اختلاس‌ها هستند، بدانند که منشاء آن بازداشتن دانشجویان از آزادی بیان و کنشگری است. مافی نیز با تأکید مجدد بر مشکلات اقتصادی حاکم بر کشور در دولت قبل، گفت: با اشاره به وضع کشور در دولت احمدی‌نژاد گفت: حسن روحانی دولتی بدهکار را تحویل گرفت که در بخش اقتصاد تورمش ۴۰درصد بود و بنگاه‌های اقتصادی قفل شده و فروش نفت به کمترین حد خود رسیده بود و حتی با همین میزان فروش نیز امکان جابه‌جایی پول آن وجود نداشت و پول نفت با چمدان‌ها جابه‌جا می‌شد. شرایط آن‌قدر بد بود که ‌سال ۹۲ حتی در نان و خوراک واردات داشتیم اما خوشبختانه امروز خودکفا شده‌ایم. حتی در دوره احمدی‌نژاد کاهو نیز از چین وارد می‌شد.
مصطفی معین، یکی دیگر از سخنرانان روز دانشجو بود که در دانشگاه صنعتی اصفهان و در پاسخ به سوال دانشجویی که از او پرسید آیا شما رهبر فکری خود را ‌هاشمی رفسنجانی می‌دانید؟ گفت: از هیچ طیفی نمایندگی نمی‌کنم، فقط می‌دانم که قشر دانشجو باید پیشتاز باشد و اصلاح‌طلبان هم همین نظر را دارند. وزیر علوم دولت اصلاحات اعلام کرد: از آقای ‌هاشمی انتقاد جدی نکردم. ‌هاشمی در دیدگاه‌های سیاسی‌اش تحول ایجاد شده اما پدر فکری بنده و یا اصلاح‌طلبان هم نیست. ایشان جزو استوانه‌های انقلاب بودند، هر چند که با ‌هاشمی رفسنجانی در برخی جهات اختلاف نظر دارم. معصومه ابتکار نیز در دانشگاه تربیت مدرس، در مراسمی که علاوه بر او، میزبان جواد اطاعت نیز بود، سخنرانی کرد و با اشاره به عملکرد دولت یازدهم گفت: بسیاری از مطالبات محقق شده اما بخشی از مطالبات تحقق نیافته است ولی باید گفت آیا در سال ۸۸، ۸۹،‌۹۰ این فضای باز در دانشگاه‌ها وجود داشت.
این در حالی بود که علاوه بر جواد اطاعت، مصطفی درایتی، محسن رهامی، احسان شریعتی، سیدحسین نقوی‌حسینی، اکبر اعلمی، رسول منتجب‌نیا، عزت‌الله ضرغامی، صادق خرازی و چندین نفر دیگر از فعالان سیاسی نیز در شهرهای مختلف کشور سخنرانی کردند و در این میان، دیدار مطهری و امام جمعه کرمان نیز یکی از مهم‌ترین حواشی مراسم روز دانشجو بود که باتوجه به حواشی ایجادشده درخصوص حضور نایب‌رئیس مجلس در کرمان می‌توان آن را از نکات قابل توجه سخنرانی‌های روز گذشته دانست.

شهروند

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها