رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 219944

کاهش تراکم استخوان علامت هشداردهنده بیماری آلزایمر است

ساعت 24-دانشمندان دریافتند؛ کاهش ماده معدنی تراکم استخوان و بیماری ناشی از آن، که پوکی استخوان است، در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر، بسیار شایع‌تر است؛ شرایط استخوان اغلب قبل از اینکه علائم زوال عقل بروز کند، خود را نشان می‌دهد.

2
cienceworldreport نوشت: بیماری آلزایمر یکی از جمله اختلالات عصبی است که درحال حاضر علت روشنی ندارد؛ کارشناسان می‌گویند: کمتر از 5 درصد از موارد مبتلایان به بیماری آلزایمر، یک علت ژنتیکی روشن و مشخصی دارند و این حالت، پیش بینی اینکه چه کسی دچار اختلالات ویرانگر مغز یعنی آلزایمر، می‌شود را سخت می‌کند؛ در حال حاضر، با کمک یک مُدل موش مبتلا به بیماری آلزایمر، محققان ارتباط بین از دست دادن زودرس تراکم استخوان و افت فعالیت مغزی را کشف کردند.

براساس گزارش‌های NCBI، دانشمندان هنوز در تلاش هستند تا تغییرات پیچیده، غیرقابل درمان و به ظاهر غیرقابل توقفی که در مغز افراد مبتلا به بیماری آلزایمر، رُخ می‌دهد را درک کنند.

دانشمندان براساس علائم دریافته‌اند؛ در بیماری آلزایمر، رسوب‌های‌های غیرطبیعی از پروتئین بتا آمیلوئید و پروتئین تاو در سراسر مغز شکل گرفته و به تدریج سلول‌های مغز را دچار گرفتگی کرده، به طوری که کار آنها را متوقف و باعث مرگ سلول‌ها می‌شود؛ بنابراین، بسیار مهم است که راه‌های شناسایی و متوقف کردن این تغییرات مغز را در مراحل اولیه و قبل از صدمه زدن به سلول‌های مغزی شناخت.

این دانشمندان دریافتند؛ کاهش ماده معدنی تراکم استخوان و بیماری ناشی از آن، که پوکی استخوان است، در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر، بسیار شایع‌تر است؛ شرایط استخوان اغلب قبل از اینکه علائم زوال عقل بروز کند، خود را نشان می‌دهد؛ با این حال، مکانیسم‌های زیربنایی ارتباط بین این دو بیماری، هنوز نامشخص است.

محققان در این بررسی جدید، مشکوک شدند که از دست دادن تراکم استخوان، خود یکی از اولین علائم بروز بیماری آلزایمر است؛ زیرا به دلیل تولید غیرطبیعی ماده سروتونین- یک نوع ماده شیمیایی در مغز که خلق و خو و خواب را کنترل می‌کند - دو فرآیند اخلاق و خواب، در بروز بیماری آلزایمر زودهنگام تاثیر می‌گذارند.

همچنین این دانشمندان در یک سری تحقیقات دیگر، با استفاده از "موش هاتو" - موش ژنتیکی تغییر یافته به اشکال انسانی - از یک نوع پروتئین تائو، که در بیماری آلزایمر حالت غیر طبیعی به خود می‌گیرد، استفاده کردند و دریافتند این نوع پروتئین، باعث به وجود آمدن ساختار سلولی داخلی مهمی به نام "میکروتوبول" می‌شود.

برای انجام این مطالعه، محققان تراکم مواد معدنی استخوان در موش هاتو را قبل از اینکه علائم قابل توجهی از ناهنجاری پروتئین تاو، ایجاد شود، اندازه گیری کردند؛ در این آزمایش، موش‌ها دچار کاهش قابل توجهی از تراکم مواد معدنی استخوان در مقایسه با موشهای طبیعی شده بودند.

دانا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها