رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 216481

امیرعبداللهیان: رهبری جدی مقابله با تروریسم در دست جمهوری اسلامی ایران است

ساعت24-مشاور رییس مجلس شورای اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران، سهم بزرگی در تامین صلح و امنیت در منطقه و جهان دارد.

حسین+امیرعبداللهیان.jpg
حسین امیرعبداللهیان مشاور ریاست مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل در سومین همایش بین‌المللی تحولات منطقه‌ای و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران که پیش از ظهر امروز در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد اظهار داشت: در تحولات منطقه غرب آسیا تحولات مهمی به وقوع می‌پیوندد که برخی از آنها بی‌نظیر و کم نظیر بوده که خاورمیانه تجربه وقوع آنها را نداشته است.

وی با اشاره به اینکه ویژگی‌های مهمی سبب بروز تحولات جاری در منطقه خاورمیانه شده گفت: شیب تحولات در غرب آسیا بسیار سریع و شتاب‌دار است و گستره این تحولات و عمق آنها بسیار بالاست، علاوه بر این کنش‌گران و بازیگران در عرصه تحولات منطقه شرایطی متفاوت‌تر از گذشته و همانند وضعیت جنگ سرد را تجربه می‌کنند.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه در دوره جنگ سرد آمریکا و شوروی سابق با مطالباتی شناخته شده اقدام به رقابت با یکدیگر کردند گفت: اما در شرایط کنونی ویژگی کنش‌گران و تعدادشان به شدت افزایش یافته و متنوع است.

مشاور امور بین‌الملل ریاست مجلس با اشاره به اینکه قدرت‌های بزرگ سهم بزرگی در مداخلات و ایجاد بن بست‌های سیاسی در منطقه دارند افزود: بازیگران منطقه‌ای و نوظهور در 5 سال گذشته بخش قابل توجهی در ایجاد تنش‌ها داشته‌اند، کشوری مانند امارات در کنار عربستان به تجاوز نظامی و غیرمشروع ریاض به یمن کمک می‌کنند علاوه بر این کشوری مثل قطر با حمایت از مسلحین و تروریست در عراق، سوریه و لیبی به نقش آفرینی تنش‌زا پرداخته است.

وی با بیان اینکه تلاش‌های پیدا و پنهانی در راستای تجزیه منطقه از سوی قدرت‌های خارجی به فعالیت مشغولند گفت: رژیم صهیونیستی از فرصت‌های پیش آمده سوء استفاده کرده و تحولات را به نفع خود رقم می‌زنند.

امیرعبداللهیان با اشاره به نقش کشور عمان در تحولات جاری منطقه اظهار داشت: عمان نیز علیرغم حضور در چارچوب شورای همکاری خلیج فارس تلاش می‌کند تا ضمن تعامل با کشورها بازیگری مستقل باشد، لذا می‌بینیم که این کشور برخلاف جهت رویکردهای عربستان برای به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای ما تلاش کرده و ابتکار عمل ویژه‌ای را در این خصوص به خرج داد.
وی با اشاره به نقش مثبت عمان و تلاش‌های این کشور به برقراری صلح و آتش بس در یمن افزود: در سطح دیگر بازیگران فروملی مانند داعش نقش مهمی در تشدید ناامنی و بهم ریختن مرزها ایفا می‌کنند.

امیرعبداللهیان با یادآوری این نکته که داعش نه تنها یک جریان خود جوش نیست بلکه ماهیتی درهم پیچیده و ناهمگن دارد ادامه داد: بخشی از سرویس‌های امنیتی غرب داعش را به عنوان ابزاری در راستای اهداف کلان خود جهت تجزیه کشورها در منطقه دست و پا کرده‌اند.
وی در ادامه گفت: داعش هویت محوری را جایگزین دولت محوری می‌کند اما باید توجه داشت که بازیگران غیردولتی و سازنده‌ای نیز مانند حزب‌الله، حماس و جهاد اسلامی در راستای دفاع از حقوق ملت‌های خود در منطقه تلاش می‌کنند.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه تعداد عملیات‌های نظامی در منطقه کم نظیر بوده و کنش‌ها در خاورمیانه به شدت امنیتی شده اند تصریح کرد: به دلیل نقش‌آفرینی گروه‌های وهابی در منطقه شاهد جایگزین شدن هویت‌محوری به جای دولت محوری هستیم.

وی با اشاره به اینکه نگرانی‌های امروز از تجزیه عراق و سوریه جدی بوده و از بحث‌های علمی و آکادمیک فراتر رفته عنوان داشت: در دیداری که بنده با آیت‌الله سیستانی در عراق داشتم ایشان فرمودند اگر دشمنان بتوانند نقشه تجزیه منطقه را پیاده کنند حتی از یک روستا هم نخواهند گذشت و آنجا را نیز به چند منطقه خودمختار برای تامین اهداف خود تبدیل می‌کنند.

مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل با اشاره به اینکه محیط کنش در شرایط کنونی بسیار سیال، متزلزل و پیچیده است در 5 سال گذشته منطقه به طور آشکارا به محلی برای جولان دادن به قدرت‌های فرامنطقه‌ای تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه برخی بازیگران و کشورهای منطقه که درک درستی از تحولات خاورمیانه ندارند گفت: برخی کشورهای منطقه‌ای به دلیل برخورداری از پول و منابعی مانند نفت و گاز وارد بازی بزرگی شده‌اند و در این عرصه به صورت ناشیانه پیچیدگی بیشتری را در شرایط غرب‌ آسیا ایجاد کردند.

امیرعبداللهیان با بیان این نکته که در منطقه تحولات و ناامنی‌ها محبوس و متوقف نخواهد شد تاکید کرد: گستره ناامنی‌ها در مرزهای عراق و سوریه باقی نمی‌ماند و به اروپا آمریکا و همه جهان منتقل می‌شود لذا می‌بینیم که تنها تاثیر مثبت در دستگاه امنیتی این کشورها ایجاد نگرانی در دول اروپایی است که موجب مهاجرت به غرب شده و مقامات این کشورها را به سمت گرایش‌های سیاسی سوق داده است.

وی در ادامه با بیان موضوعی پیرامون اشغال عراق توسط آمریکایی‌ها و تلاش‌های نیروهای امنیتی بغداد در سرکوب تروریست‌ها گفت: پس از اشغال عراق توسط آمریکا مقامات عراق تصمیم گرفتند که با اجازه آمریکایی‌ها گروه ویژه امنیتی تشکیل داده و در داخل منطقه سبز بغداد اقدام به کشف و دستگیری خودروهای بمب‌گذاری شده برای پیشگیری از اقدامات تروریستی کنند.

امیرعبداللهیان ادامه داد: در آن عملیات نیروهای امنیتی عراق خانه تیمی با حضور 11 نفر را به تصرف درآوردند اما مقامات نظامی کاخ سفید به جای تقدیر از اقدام ضد تروریستی عراقی‌ها آنان را تهدید کردند و 11 نفر ذکر شده را از آنان تحویل گرفتند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها در دوران حضور خود در عراق با شکل دادن یک عملیات هلی‌برن اقدام به آزاد کردن 900 زندانی از زندان‌های بغداد کرده و آنها را به ابوغریب منتقل کرده‌اند گفت: علی‌رغم چالش‌های امنیتی میان آمریکا و عراق تمامی 900 نفر ذکر شده در یک دادگاه تبرئه و آزاد شدند.

امیر عبداللهیان با اشاره به اینکه ارائه راه حل‌های سیاسی در تحولات منطقه با وجود کنشگران محیط پیرامون مشکل می‌باشد تصریح کرد: شرایط فعلی خاورمیانه پیچیده است و در ادامه انتخاب ترامپ به عنوان ریاست جمهوری آمریکا پیش‌بینی رهبر آینده کاخ سفید پیچیده‌تر شده و پیش‌بینی پیرامون آینده منطقه را دشوارتر می‌کند بنابراین انتخاب دوناند ترامپ و اینکه این واقعه به نفع و یا ضرر منافع ملی ماست را تنها زمان مشخص می‌کند.

وی با بیان اینکه سرعت تحولات منطقه بسیار بالا بوده اما سرعت ارائه راه حل سیاسی بسیار پایین است گفت: در منطقه تروریست‌ها به سرعت پیش می‌رود اما در این عرصه دیپلماسی عقب افتاده بنابراین موجب پیچیده‌تر شدن تحولات شده است.

مشاور ریاست مجلس در امور بین‌الملل با بیان اینکه نقش ایران در تحولات منطقه در سمت و سوی خوب و مثبت قرار دارد ادامه داد: زمانی که آمریکا ناامنی مدیریت شده در عراق دنبال می‌کرد جمهوری اسلامی ایران به دنبال صادرات برق به عراق بود.

وی خاطرنشان کرد: بنده در دیداری که با عادل الجبیر داشتم دیدم که وی با افتخار از مداخلات امنیتی کشورش در عراق یاد می‌کند؛ بنابراین ادبیات جبیر این پیام را داشت که عربستان سعودی نمی‌تواند تحولات مبنی بر دموکراسی را در عراق هضم کند لذا پس از گذشت 15 سال ریاض همچنان نقشی غیر سازنده را در عراق و منطقه ایفا می‌کند.

امیرعبداللهیان در بخش دیگری از اظهاراتش پیرامون نقش جمهوری اسلامی ایران در سوریه و عراق تصریح کرد: کشور ما در مسیر دولت‌سازی و همراستا با سازمان ملل در عراق حرکت می‌کند همچنان که در سوریه نیز کشور ما به درخواست دولت بشار اسد مستشاران نظامی خود را برای مقابله با تروریسم به این کشور فرستاده است.

مشاور رئیس مجلس در امور بین‌الملل با بیان اینکه ما همواره از مردم سوریه و خواست آنان حمایت کرده‌ایم گفت: در این راستا تهران برای اولین بار نشستی را با هدف "معارضه معتقد به راه حل سیاسی" با حضور 212 تن از نمایندگان طرف‌های مخالف دولت سوریه و افراد وابسته به حکومت دمشق برگزار کرد که حتی در مواردی مورد انتقاد مقامات سوریه نیز قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه ما هیچگاه در مسیر جذب تروریست‌ها قرار نگرفته ایم و خلاف بسیاری دیگر با نگاه امنیت حداکثری در منطقه حرکت کرده‌ایم تصریح کرد: کشور ما برای تامین صلح جهانی بهترین مستشاران نظامی خود را برای مبارزه با تروریسم به سوریه فرستاد بنابراین جمهوری اسلامی ایران سهم بزرگی در تامین صلح و امنیت منطقه داشته و رهبری جدی مقابله با تروریسم در دست ایران است.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه آمریکا با پرونده تروریسم در منطقه بازی می‌کند افزود: شاهد عزم جدی واشنگتن و گروه‌های تروریستی نیستیم چرا که ایالات متحده داعش و ناامنی را مدیریت می‌کند اما امیدواریم بخشی از شعارهای ترامپ پیرامون مبارزه با تروریسم در منطقه عملی شود.

امیرعبداللهیان ادامه داد: در مبارزه با مقوله تروریسم مردم عراق و سوریه و یمن مهمترین نقش را برعهده دارند و حزب‌الله لبنان با نگاه به امنیت کشورش و منطقه نقش قابل توجهی را در مبارزه با گروه‌های تروریستی دارد.

مشاور ریاست مجلس در امور بین‌الملل گفت: اگر همه بازیگران موارد مربوط به برقراری صلح و ثبات را رعایت کنند می‌توانیم به افزایش آرامش و صلح در آینده منطقه امیدوار باشیم.

وی با اشاره به اینکه عدم مداخله در امور داخلی کشورها می‌بایست رعایت شود تصریح کرد: نگاه به امنیت منطقه باید به عنوان یک مقوله کلی در نظر گرفته شود بنابراین نمی‌توان سوریه را ناامن نگه داشت اما کل منطقه امن شود.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه کشورها می‌بایست در وحدت و تمامیت ارضی تمرکز کرده و شعار مبارزه با تروریسم را به عمل تبدیل کنند افزود: برای راه حل‌های سیاسی باید پیگیری جدی صورت گیرد و همچنیبن در ابعاد انسانی و کمک‌های انسان‌دوستانه به آوارگان ناامنی‌ها تمرکز شود.

وی در پایان گفت: همه کشورهای آسیب دیده از ناامنی در منطقه و جهان باید باور کند که نباید با تروریست همکاری کرد و می‌بایست دست از بازی با آتشی به نام تروریست بردارد زیرا تروریست خوب و بد ندارد و جهان ناامن در انتظار همگان خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها