رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 209382

خون‌بهای ۶۰۰ میلیونی برای فرار از قصاص

ساعت 24-پسری جوان که در یک درگیری خواستگار خواهرش را با ضربات چاقو به قتل رسانده بود پس از گذشت ۸ سال شرط اولیای دم را برای فرار از قصاص پذیرفت.

دار اعدام
او با پرداخت 600میلیون تومان رضایت اولیای دم را گرفت.این جنایت چهارم تیر سال87 رخ داد. آن روز مرد جوانی با پلیس تماس گرفت و از حمله چند مرد جوان به همسایه‌اش خبر داد. او گفت، 4مرد با قمه و چاقو به سمت مرد همسایه حمله‌ور شده و او را زخمی کرده‌اند. دقایقی بعد مأموران کلانتری همراه اورژانس در محل حادثه در شرق تهران حاضر شدند.


مرد مجروح پس از انتقال به بیمارستان جان باخت. در چنین شرایطی تیمی از کارآگاهان، تجسس برای دستگیری عاملان جنایت را شروع کردند. به گفته شاهدان، مهاجمان با حمله به مقتول مدام فریاد می‌زدند که موضوع ناموسی است و کسی حق دخالت ندارد. از سوی دیگر بررسی‌ها حکایت از این داشت که شاهدان بعد از قتل سوار خودروی ام‌وی‌ام شده و فرار کردند.

در مرحله بعد کارآگاهان به بررسی شماره پلاک خودروی متهمان که شاهدان آن را یادداشت کرده بودند، پرداختند و مشخص شد خودرو متعلق به یک زن است. درحالی‌که دستور دستگیری صاحب خودرو صادر شده بود، ضاربان به کلانتری رفتند و خودشان را معرفی کردند. یکی از آنها جوانی 29ساله بود که می‌گفت ضربه مرگبار را او به مقتول زده است. وی در بازجویی‌ها گفت: مقتول خواستگار خواهرم بود اما من مخالف این ازدواج بودم.

وقتی متوجه شد من راضی به این وصلت نیستم و جواب منفی شنید مزاحمت‌هایش را شروع کرد. آرامش را از همه ما گرفته بود. چندین‌بار روی ماشین پدرم ضدرنگ ریخت و شیشه‌های ماشین را شکست. از سوی دیگر مدام مزاحم خواهرم می‌شد تا اینکه روز حادثه با او تماس گرفتم و خواستم با هم صحبت کنیم.

وی ادامه داد: من همراه برادرم و دامادمان و برادر دامادمان به محل زندگی‌اش رفتیم. من داخل ماشین نشسته بودم که برادرم و دامادمان سراغ مقتول رفتند اما به محض اینکه از خانه‌اش بیرون آمد با قمه به سمت آنها حمله کرد. من با دیدن این صحنه به کمک آنها رفتم و با چاقو و قمه‌ای که همراهم بود، ضرباتی به مقتول زدم. وی گفت: پس از قتل، چاقو را به حیاط خانه یکی از همسایه‌های مقتول انداختم و اصلا فکرش را نمی‌کردم که مقتول بمیرد.

من تصور می‌کردم که او زخمی شده چون اصلا قصد کشتن او را نداشتیم.متهمان پس از اقرار، صحنه جنایت را بازسازی کردند و در شعبه71 دادگاه کیفری پای میز محاکمه رفتند. متهم اصلی به قصاص محکوم شد و حکم به تأیید قضات شعبه17 دیوان عالی کشور رسید. درحالی‌که پرونده به اجرای احکام دادسرای جنایی تهران فرستاده شده بود تا مقدمات قصاص او فراهم شود، تیم صلح و سازش تلاش خود را برای رضایت از اولیای دم شروع کردند تا اینکه اولیای دم شرطی برای بخشش گذاشتند. آنها اعلام کردند چنانچه قاتل 600میلیون تومان پول جور کند، وی را می‌بخشند. از همان زمان خانواده قاتل تلاش خود را کردند تا اینکه با جور کردن این پول، اولیای دم رضایت دادند و از قصاص گذشت کردند. به این ترتیب متهم از لحاظ جنبه عمومی جرم محاکمه خواهد شد.

همشهری

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها