رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 208970

سردار آمپـول به روایت نماینده قم!

ساعت24- برخی جایگاه‌ها در ادبیات کشور از اهمیت بالایی برخوردار هستند که سرداری از جمله آنهاست. این درجه به سادگی به اشخاص تعلق نمی‌گیرد، بلکه پس از اثبات توانایی در زمینه‌های مختلف، به ویژه حراست از کشور و مشارکت در طرح‌هایی که متضمن پیشرفت است به افراد اعطا می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی‌ ذوالنور
اگر در موتورهای جست‌وجوگر واژه سردار نقش ببندد، نتایجی ارائه می‌شود که ایثار از مهم‌ترین ویژگی‌های آن است. به عنوان مثال سردار قاسم سلیمانی نامی آشنا برای مردم ایران است. او بی‌دلیل سردار لقب نگرفت و مرور فعالیت‌های او به‌خوبی دلیل سردار خوانده شدن او را هویدا می‌کند. در موضوعاتی غیر از دفاع از کشور در برابر تهاجمات خارجی و کمک‌رسانی به کشورهای مظلوم، واژه سردار در برخی موارد به شخصیت‌ها و مسئولان کشور هم اطلاق می‌شود، مانند آیت‌ا...‌هاشمی که از او به عنوان سردار سازندگی یاد می‌کنند. او که فرمانده جنگ بود، در دوران پس از آن برای رفع خرابی‌های ناشی از ۸ سال جنگ تحمیلی از هیچ تلاشی فروگذار نکرد و با اقدامات خود در دولت سازندگی آرامش را به مردمی هدیه کرد که تصور نمی‌کردند با تدابیر آیت‌ا...‌هاشمی وضعیت کشور بهتر از روزهای قبل از جنگ تحمیلی خواهد شد.

واژه «سردار» برای نیل به اهداف سیاسی؟

چند صباحی است که واژه «سردار» اسباب سیاسی یک گروه سیاسی شده که تا پیش از این خود را داعیه‌دارحفظ ارزش‌ها معرفی کرده بودند، اما ظاهرا سیاست جناحی آنها را مجاب کرده تا آرمان‌های نخستین خود را گاه طور دیگر تفسیر کنند و واژه‌ها را هدیه‌ای به شخصیت‌های همفکر خود کنند که البته تفاوت‌های رفتاری و عملکردی زیادی با سرداران ایثارگر دارند. مانند «سردار قلم» نامیدن مدیر مسئول یکی از روزنامه‌ها که انتقادات زیادی به عملکرد او می‌شود، اما برخی این واژه را درخدمت اهداف سیاسی خود به‌کار می‌گیرند. همین بی‌توجهی‌ها بود که سبب انتقادات دلسوزان شد، از جمله وزیر بهداشت که چندی پیش گفت:«خودشیفتگی مسئولان کار دست مردم می‌دهد. در کشور ما هر کسی اظهارنظری دارد. مثلا یکی سردارعلم بوده نوحه می‌خواند و رئیس‌جمهور و مسئولان را زیر سوال می‌برد. یکی سردار قلم بوده و در همه حوزه‌ها حرفی دارد.» واکنش‌ها به این اظهارات دکترحسن قاضی‌زاده‌هاشمی دور از انتظار نبود و دلواپسان او را مورد انتقاد قرار دادند. مثلا کیهان پاسخی به اظهارات وزیر بهداشت داد که ارتباطی با اظهارات او نداشت. این روزنامه نوشت:«قاضی‌زاده‌هاشمی همزمان که به خودشیفتگی برخی مسئولان اعتراض می‌کند در اظهاراتی خودپسندانه ادعا کرده است که تا قبل از دولت یازدهم جامعه به‌شدت دچار تشویش و به هم‌ریختگی ذهنی بوده و با روی کار آمدن دولت یازدهم آرامش روانی به جامعه هبه شده است!» و در ادامه موضوعاتی را به عنوان واکنش مردم به اظهارات وزیر بهداشت منتشر کرد که نشانی از رعایت حرمت مسئولان در برخی از آنها نبود.

مجتبی ذوالنور چه گفت؟

موضوع قابل تامل اظهارات نماینده قم است که انتقادات تندی را متوجه وزیر بهداشت کرده است. پیش از این نامه تقدیر قاضی‌زاده‌هاشمی از سردار سلیمانی منتشر شده بود و نشان می‌داد که وزیر بهداشت به‌خوبی سردار واقعی را که با ایثارگری در راستای خدمت به مظلومان فعالیت می‌کند می‌شناسد و این موضوع قابل کتمانی نیست اما دیروز حجت‌الاسلام ذوالنور که اتفاقا تفکر نزدیک به جبهه پایداری دارد، گفت:«وزیر بهداشت در حوزه خارج از حوزه مربوطه خودش دخالت کرده است و حق ورود به حوزه ائمه جمعه را ندارد. پیشنهاد می‌کنیم سرداران آمپول و الکل در کار سرداران علم و قلم دخالت نکنند. هر کسی باید حوزه خود را بشناسند. رضاخان هم جرات چنین حرف‌ها و اراجیفی را نداشت که ما الان شاهدش هستیم، لذا باید حساب شده حرف بزنند و هر کسی به حیطه کاری خودش ورود کند.» آیا پایین آوردن سطح واژه ارزشی «سردار» به «آمپول و الکل» پذیرفتنی است؟ نماینده مجلس که باید بیش از سایر اقشار کشور رعایت کند چه هدفی از این لحن وکلام علنی در موضوعاتی دارد که در ذهن مردم معنای با ارزشی دارد؟

ذوالنور، مشایی و احمدی‌نژاد را لاله و لادن خوانده بود!

البته این اظهارات مجتبی ذوالنور را می‌توان به ناکامی‌های جریانی نسبت داد که او از همفکران آنهاست و نامش جبهه پایداری است. ذوالنور و همفکرانش به‌خوبی واقف هستند که در اردیبهشت ۹۶ مردم با رای اکثریت به روحانی سومین ناکامی را در پرونده این تشکل ثبت خواهندکرد. پس از هم‌اکنون با انتقادات عجیب به وزرای روحانی درصدد آرامش بخشیدن به خود قبل از ناکامی اردیبهشت ۹۶هستند. البته اگر مواضع ذوالنور بررسی شود چنین اظهاراتی از او چندان عجیب به نظر نخواهد آمد. در سال‌های گذشته ذوالنور پس از افزایش انتقادات به محمود احمدی‌نژاد، برای نخستین‌بار واژه لاله و لادن را برای او و مشایی به کار برد:«احمدی‌نژاد و مشایی مانند لاله و لادن دوقلوهای به هم چسبیده هستند...» اما در تیر ۹۵ قبل از نهی احمدی‌نژاد برای حضور در انتخابات، ذوالنورگفت:«اصولگرایان باید به گزینه‌ای برسند، ممکن است آن گزینه کسی باشد همانند احمدی‌نژاد یا گزینه‌ای غیر از احمدی‌نژاد باشد.» فارغ از دیدگاه ذوالنور درباره احمدی‌نژاد، بی‌تردید موضع اخیر او درباره سرداران که به نوعی کاستن از حرمت این واژه به اذهان متبادر می‌کند، از یاد نخواهد رفت.

آرمان

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها