رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 208268

زنگنه توپ را به زمین متقاضیان داخلی انداخت

ستم بر «آزادگان» پایان یابد

ساعت ۲۴- میدان نفتی آزادگان سومین چاه بزرگ نفت جهان است که در نیمه دوم دهه ۱۳۷۰ شناسایی آن کامل شد و از آن سال‌ها تا امروز که نزدیک به ۲ دهه می‌شود همچنان بلاتکلیف است. در شروع کار دولت اصلاحات بود که رییس دولت به همراه همین آقای زنگنه سند آزادگان را برداشتند و به توکیو رفتند تا ژاپنی‌ها را برای سرمایه گذاری در این چاه بزرگ نفتی ترغیب کنند.

بيژن زنگنه
dir="RTL">ژاپنی‌ها که به نفت خاورمیانه معتادند می‌خواهند از دردسر بازارگردی‌های مقطعی برای تامین ماده مخدر نفت خالص شوند پذیرفتند. شرکت اینپکس ژاپن دست و دل بازی نشان داد و برخی شرایط ایران از جمله اینکه ۲۰ درصد از کار دراختیار شرکت ایرانی نیکو باشد هم موافقت کرد. این رخدادی شیرین برای ژاپن و ایران بود که البته به دلایل گوناگون ادامه نیافت.

سختگیری‌های ایالات متحده امریکا برای سرمایه‌گذاری در نفت ایران از یک طرف شرایط را نامساعد کرد و از طرف دیگر برخی رفتارها در داخل فضا را تیره کرد. البته پیش‌قدم‌های اجرای طرح توسط شرکت ژاپنی برداشته شد و کارهایی انجام شد اما ژاپنی‌ها بر پایه خصلت بسیار محافظه‌کارانه‌ای که دارند سرعت در کار را کاهش دادند تا اینکه تحریم‌ها تشدید شد و دولت تازه‌ای بر سر کار آمد.

در دولت تازه اما روش‌ها متفاوت شد و میدان آزادگان به دست چینی‌هایی افتاد که آن طرف مرز در عراق سرمایه‌گذاری کرده بودند. این روش و استراتژی ها به خواب بیشتر آزادگان منجر شد. اکنون و در حالی که چند ماه بیشتر به فعالیت دولت یازدهم باقی نمانده است هنوز میدان نفتی آزادگان بلاتکلیف است.

آن طور که می‌توان حدس زد دولت و به ویژه وزارت نفت علاقمندند شرکت‌های بزرگ نفت جهان مثل توتال برای سرمایه‌گذاری این میدان بیایند تا کار سروقت تمام شود و پول و تکنولوژی نیز به همراه مدیریت مناسب شرایط را برگرداند، اما عده‌ای نیز باور دارند که دادن کار به فرانسوی‌ها نادیده گرفتن توانایی شرکت‌های داخلی است. به نظر می‌رسد که در معادلات مرتبط با میدان نفت آزادگان نوعی تعادل در دیدگاه وزارت نفت پدیدار شده است و حرکت به سوی داخل نیز در دستور کار قرار گرفته است.

روز گذشته بیژن زنگنه وزیر نفت محافظه‌کارتر شده نسبت به ۳ سال قبل خبر داد که دو شرکت از مجموعه شرکت‌های قرارگاه خاتم‌الانبیا و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) به همراه ۹ شرکت داخلی دیگر تعیین صلاحیت شده و می‌توانند در مناقصه آزادگان حاضر باشند و تاکید کرد تا دی بماه به قرارگاه خاتم‌الانبیا مهلت داده شده است. زنگنه حالا توپ را به زمین نهاد یاد شده انداخته است و می‌خواهد راستی‌آزمایی کند و البته حالا نوبت مدیران نهادهای یادشده است که فضا را آماده کنندو توانایی‌های خود را نشان دهند.

به گزارش ساعت ۲۴، کارشناسان دلسوز به این مرز و بوم اما اعتقاد دارند هر روز تاخیر در بهره‌برداری از سومین چاه نفتی جهان به معنای این است که از یک طرف درآمدهای احتمالی آن از دست برود و از طرف دیگر به این معناست که تمایل برای سرمایه‌گذاری ازسوی خارجی‌ها کم و کمتر شود و شرکت‌های داخلی نیز نتوانند بدون مشارکت خارجی‌ها کار را جلو ببرند. ستم تاخیر بر آزادگان نباید ادامه یابد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها