رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 207942

محتشمیان؛

دوران طلایی والیبال در حال افول است / لوزانو مربی بزرگی است اما کاره ای نیست / بعد از رفتن ولاسکو بازیکن سالاری رواج پیدا کرد

ساعت24-مجری و کارشناس سرشناس والیبال معتقد است در صورتی که حضور لوزانو در راس کادر فنی تیم ملی والیبال ایران قطعی شود و همچنان دیگران بخواهند برای او تصمیم بگیرند تیم ملی موفق نخواهد شد.

زمانی که هدایت تیم ملی والیبال بر عهده اسلوبودان کواچ بود جواد محتشمیان گزارشگر سرشناس والیبال منتقد شماره یک او بود. برکناری کواچ و آمدن رائول لوزانو به عنوان سرمربی در تیم ملی والیبال از نظر محتشمیان اتفاق بزرگ والیبال ایران بود، مربی که با قد و قامت کوتاه نام خود را در تاریخ والیبال ایران ماندگار کرد چرا که تیم ملی بعد از 52 سال جواز حضور در المپیک را با این مربی به دست آورد.

البته بعد از رقابت‌های المپیک قرارداد فدراسیون والیبال با این مربی به اتمام رسیده و حالا فدراسیون برای انتخاب مربی دیگر یا ابقای دوباره او وارد چالش تازه ای شده است.

محتشمیان درباره عملکرد لوزانو در رقابت‌های المپیک اظهار داشت: «‌من ابتدای صحبتم را با این سوال آغاز می‌کنم به نظر شما یکی از دلایل موفقیت تیم‌ملی ایران با ولاسکو چه بود؟! همه هواداران والیبال و کارشناسان، دوران سرمربیگری ولاسکو را دوران طلایی والیبال ایران می‌دانند و در زمان این مربی بود که والیبال ایران به اوج رسید و در بین مردم محبوبیتش دوچندان شد. علت اصلی این موضوع این بود که ولاسکو در ایران ماند و مسابقات لیگ والیبال را از نزدیک دید و بر اساس تجربه و شناخت بازیکنان را انتخاب کرد. ولاسکوی باتجربه با مهارتی که در روانشناسی داشت ظرفیت والیبال ایران را دوچندان کرد.»

گزارشگر تیم والیبال ایران در مورد نحوه دعوت ملی پوشان و انتخاب آنها و ارائه اسامی برای رقابت‌های انتخابی المپیک گفت: «اما در زمان لوزانو انتخاب بازیکنان توسط او صورت نگرفت. لوزانو هدایت تیم باشگاهی لهستان را برعهده داشت و اصلا در ایران حضور نداشت به همین دلیل بازیکنان تیم را اشخاص دیگری انتخاب کردند و در نهایت بازیکنان را به لوزانو سپردند؛ تیمی که به نظرم همه ظرفیت والیبال ایران نبود. من عملکرد لوزانو را نه تایید و نه رد می‌کنم اما وقتی او در چینش بازیکنان هیچ نقشی نداشت نمی‌توانیم در موردش اظهار نظر کنیم. متاسفانه انتخاب بازیکنان برای المپیک و لیگ جهانی توسط سیچلو و مدیریت فدراسیون صورت گرفت.»

محتشمیان عنوان کرد: «برخی از این بازیکنان نه برای موفقیت تیم‌ ملی بلکه برای رزومه خودشان به المپیک اعزام شدند. البته درست است که باید از بازیکنان باتجربه استفاده می‌شد اما فدراسیون می‌دانست که برخی از این بازیکنان بعد از المپیک قصد خداحافظی از تیم ملی را دارند ولی با این حال آنها را به المپیک اعزام کردند. برخی از این بازیکنان از ابتدا هم مشخص بود به درد تیم ملی نمی خورند و تنها قصدشان این است که به المپیک بیایند و بعد از آن هم از تیم ملی خداحافظی کنند.»

محتشمیان به حضور برخی بازیکنانی اشاره کرد و گفت: «سؤال من این است که چرا جواد معنوی نژاد باید از ترکیب تیم برای المپیک خط بخورد؟ چرا یک بازیکن دریافت کننده بلند زن باید به عنوان پشت خط‌ زن به کار گرفته شود در حالی که او اصلا بازیکن پشت خط زن نیست! چرا وقتی اسم بازیکنان پشت‌خط‌ زن تیم ملی مطرح می شوند تنها اسامی دو بازیکن مطرح می شود اما نام میکائل تاجر که از بازیکنان اصلی پشت خط زن است مطرح نمی‌شود. مگر نه اینکه برای هر وضعیت باید بازیکن رزرو شده داشته باشیم که برای این موقعیت ها به کمک تیم ملی بیایند اما متاسفانه در مورد پشت خط زن تیم ملی این اتفاق نیفتاد. ما می‌دانستیم دو بازیکن مطرح پشت خط زن تیم ملی مصدوم هستند بنابراین باید بازیکنی با ظرفیت این پست جایگزین آنها می شد. اگر بازیکن نداشتیم، می‌گفتیم نداریم اما وقتی در پشت خط زن بازیکن داریم چرا آنها مدیریت شده به تیم ملی دعوت نمی‌شوند؟»

وی با بیان اینکه با این روند دوران سرازیری والیبال نزدیک است، عنوان کرد: «من به هیچ عنوان قصد تخریب هیچ بازیکنی را ندارم. همانطور که بارها از عملکرد خوب بازیکنان تعریف کردم زمانی هم که آنها خوب بازی نکردم از آنها انتقاد کردم. حمزه زرینی بازیکنی بود که عملکرد بسیار خوبی داشت اما در چندین بازی المپیک چهار امتیاز به حریف مقابل داد. من وقتی این اتفاقات را می‌بینم آنها را به زبان می آورم اما متاسفانه اینگونه برداشت می‌شود که من به دنبال هدف خاصی هستم.»

محتشمیان به بازیکن سالاری در تیم ملی اشاره کرد و گفت: «بازیکن‌سالاری از زمان کواچ در تیم‌ ملی رواج پیدا کرد؛ به عبارتی بعد از رفتن ولاسکو از ایران عده‌ای از بازیکنان در تیم ملی لیدر شدند و عده ای از بازیکنان برای تیم ملی تصمیم می‌گیرند. یک بازیکن نمی‌تواند در مورد تعویض بازیکن دیگر تصمیم بگیرد، بعد از رفتن کواچ بعضی از بازیکنان تیم ملی در مصاحبه‌هایشان اعتراف به این موضوع داشتند که کواچ مدیریت نداشت. بازیکنی برای حضور بازیکن دیگر در زمین تصمیم می‌گیرد و با دست به مربی اشاره می کند که فلان بازیکن را تعویض کن، مربی هم به جای اینکه برای انجام این تعویض کمی درنگ کند، فورا این کار را انجام می‌دهد. در چنین شرایطی اقتدار یک مربی زیر سوال می رود متاسفانه این روند همچنان در تیم ملی بر قوت خود باقی است.»

محتشمیان با بیان اینکه در تیم‌ ملی رابطه‌ها باعث شده است برخی در تیم ملی باشند، عنوان کرد: «در تیم ملی بازیکنان بر اساس شایسته‌سالاری در تیم ملی حضور ندارند بلکه رابطه‌ها باعث شده آنها به تیم ملی بیایند. متاسفانه با این روند دوران طلایی والیبال در حال افول است و باید فکری به حال آن کرد. از طرفی بازیکنان هم به خاطر منافع خودشان و اینکه جایگاهشان را در تیم ملی از دست ندهند سکوت می کنند.»

وی همچنین به ابقای دوباره لوزانو در تیم ملی اشاره کرد و گفت: «مربی‌ای در این تیم موفق خواهد بود که پروازی نباشد و به صورت دائمی در ایران بماند و عملکرد بازیکنان را در مسابقات لیگ زیر نظر بگیرد و خودش بازیکنان تیمش را انتخاب کند در غیر این صورت هر مربی دیگری هم غیر از لوزانو این شرایط را داشته باشد در این تیم موفق نخواهد بود. متاسفانه مدیریت فدراسیون، سیچلو را به تیم ملی اضافه کرد که خودشان در مورد تیم تصمیم گیری کنند، از طرفی سیچلو هم برای اینکه در تیمی ثابت باشد این موضوع را قبول کرده است که مدیریت در تیم ملی اعمال نفوذ کند.»

دیدن اخبار ورزشی ساعت 24 روی ، خبر ورزشی کلیک کنید.

آنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها