رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 207284

تحصیل 80 درصد دانشجویان کشور در دو رشته/بالاترین نرخ جمعیت دانشجویی در تهران

ساعت 24-معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تمرکز جمعیت دانشجویی را در رشته‌های علوم انسانی و فنی و مهندسی دانست و گفت: در حال حاضر 80 درصد دانشجویان در این دو رشته و 20 درصد دیگر دانشجویان در سایر رشته‌ها مشغول به تحصیل هستند.

9
دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در یکصدوچهل‌وهفتمین کمیسیون دائمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) با ارائه گزارشی در خصوص وضعیت آموزش عالی کشور، افزود: طرح آمایش آموزش عالی از اردیبهشت ماه سال گذشته کلید خورد و این طرح در اسفندماه به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.

وی، کاهش سرمایه اجتماعی و ضعف در کارایی رویکردهای فرهنگی و گستره آموزش عالی را از چالش‌های این حوزه نام برد و یادآور شد: ارتقای وضعیت فرهنگی و اجتماعی و درجه‌بندی و سطح‌بندی دانشگاه‌ها و آمایش آموزش عالی در گستره جغرافیایی از جمله راهبردهای بنیادی حل چالش‌های آموزش عالی است.

شریعتی، 71 درصد دانشگاه‌های موجود در کشور را دولتی و 29 درصد آن را غیر دولتی دانست و ادامه داد: در بخش دانشگاه‌های غیر دولتی بیشترین تعداد مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی است.

وی، بیشترین جمعیت دانشجویی را مربوط به دانشگاه‌های دولتی ذکر کرد و ادامه داد: 56 درصد دانشجویان در دانشگاه‌های دولتی و 44 درصد دانشجویان در دانشگاه‌های غیردولتی مشغول به تحصیل هستند.

معاون آموزشی وزیر علوم تعداد دانشجویان دانشگاه‌های وابسته به وزارت بهداشت را 2 میلیون و 700 هزار نفر دانست و گفت: در مقابل 4 میلیون و 500 هزار نفر در دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم در حال تحصیل هستند.

به گفته وی، 560 هزار نفر از جمعیت دانشجویی در دوره‌های روزانه دولتی به تحصیل مشغول هستند و مابقی در دانشگاه‌های مهارتی و غیر حضوری و یا دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌ها پذیرش شده‌اند.

شریعتی، جمعیت دانشجویی دانشگاه‌های غیر انتفاعی را 420 هزار نفر ذکر کرد و افزود: 59 درصد از دانشجویان در دوره کارشناسی، 23 درصد در دوره‌های کاردانی، 15 درصد در دوره کارشناسی ارشد و 1.9 درصد دانشجویان در دوره‌های دکتری تخصصی مشغول به تحصیل هستند.

معاون آموزشی وزیر علوم در ادامه به آمارهای مربوط به تفکیک گروه‌های تحصیلی دانشجویان اشاره و اظهار کرد: بیشترین جمعیت دانشجویی در گروه‌های آموزشی علوم انسانی و پس از آن در رشته‌های فنی و مهندسی هستند.

به گفته وی، 80 درصد دانشجویان در این دو رشته و 20 درصد دیگر دانشجویان در سایر رشته‌ها مشغول به تحصیل هستند.

شریعتی با تاکید بر اینکه بیشترین تراکم دانشجویی در تهران است، اضافه کرد: پس از تهران تراکم جمعیت دانشجویی در شهرهایی همچون اصفهان، خراسان رضوی، خوزستان، فارس و مازندران است و کمترین میزان جمعیت دانشجویی مربوط به استان‌های کم برخوردار مانند ایلام و خراسان شمالی می‌شود.

وی، همچنین به وضعیت هیات علمی دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 75 هزار نفر عضو هیات علمی داریم که از این تعداد 43 هزار نفر در مراکز آموزش عالی دولتی و 32 هزار نفر در مراکز آموزش عالی غیر دولتی جذب شده‌اند.

شریعتی با اشاره به جایگاه آموزش عالی در میان کشورهای هدف، اظهار کرد: جایگاه ایران از لحاظ نرخ ناخالص ثبت‌نام در آموزش عالی پس از ترکیه و رژیم اشغالگر قدس در رتبه سوم قرار دارد و از لحاظ نرخ دانشجو ایران پس از ترکیه در جایگاه دوم نشسته است.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها