رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 200680

سی‌بی‌سی نیوز ادعا کرد:

دیدار مقامات کانادا و عمان در نیویورک کلید آزادی هما هودفر

ساعت 24- شبکه سی‌بی‌سی کانادا ادعا کرد: یک دیدار محرمانه و بی‌سروصدا میان مقامات کانادا و عمان در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل ممکن است به آزادی هما هودفر کمک کرده باشد.

هما هودفر.jpg
شبکه سی‌بی‌سی نیوز ادعا کرد، پس از آنکه جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا به سخنرانی خود در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل پایان داد، مقامات ارشد و مشاوران سیاست خارجی وی یک دیدار محرمانه با وزیر امور خارجه عمان به همراه هیأتی کوچک از مقامات عمانی در گوشه‌ای از یک سالن ملاقات بزرگ در طبقه اصلی مجمع عمومی سازمان ملل دیدار و گفت‌وگو کردند که احتمالاً نقطه عطف تلاش‌های کانادا برای بازگرداندن هما هودفر شهروند ایرانی- کانادایی بوده است.

به ادعای این شبکه خبری، جاستین ترودو در نهم سپتامبر 2016 در گفت‌وگویی تلفنی با یوسف بن علوی بن عبدالله، وزیر امور خارجه عمان خواستار کمک این کشور برای آزادی هما هودفر در ایران شد، اما دیدار آنها در سازمان ملل، اولین ملاقات رودرروی آنها بود و به نظر می‌آید که نقش کلیدی در آزادی این شهروند ایرانی- کانادایی داشته است.

سی‌بی‌سی نیوز به نقل از فردی که وی را یک منبع نزدیک به این پرونده خواند مدعی شد، نشست مقامات کانادا و عمان در نیویورک حدود 20 دقیقه به طول انجامید و ناگهان همه چیز شروع به تغییر کرد در حلی‌که پیش از این تلاش‌ها نتیجه‌ای در برنداشت. سپس روز جمعه، چند روز پس از نشست مذکور در سازمان ملل کانادا پیام‌هایی را از عمان دریافت کرد مبنی بر اینکه اوتاوا در طول 72 ساعت شاهد یک تغییر مطلوب در این مسأله خواهد بود. هما هودفر روز دوشنبه آزاد شد.

به ادعای این شبکه خبری، مقامات کانادایی در طول تابستان متوجه شدند که عمان به دلیل داشتن روابط دیپلماتیک و اقتصادی نزدیک با ایران می‌تواند در ارزیابی جنبه‌های نظامی و مذهبی ایران به کانادایی‌ها کمک کند. این ایده به ویژه با اظهارنظرهای کشورهای دیگر به نخست وزیر کانادا در جریان سفرش به چین برای شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو گروه 20 قوت گرفت. این توصیه کاملاً واضح بود. عمان می‌داند که چگونه با ماهیت سیاسی، مذهبی و نظامی ایران مواجه شود، در حالی که کانادا به دلیل عملکرد دولت پیشین این کشور که به بسته شدن سفارت اوتاوا در تهران منجر شد، در موضع ضعیفی در مذاکراتش با ایران قرار داشت.

سی‌بی‌سی نیوز ادعا کرد، در این میان، ایتالیا نیز نقش میانجی را برای کانادا و ایران بازی کرد. کانادا علاوه بر این، توصیه‌هایی مشابه را از مقامات سوئیسی درباره چگونگی هدایت رایزنی‌ها درباره مسأله هما هودفر دریافت کرد. اما رفته رفته این موضوع روشن‌تر شد که عمان کسی است که می‌داند چگونه پیام درست را به فرد درست برساند.

مقامات دولت کانادا گفته‌اند که پیام آنها بسیار ساده بود این که خواسته و میل شدید ترودو نسبت به آزادی‌ هما هودفر و قصد وی برای عادی‌سازی روابط باید با ایران را به این کشور منتقل کند.

سی‌بی‌سی نیوز به نقل از آنچه منابع آگاه خواند ادعا کرد، ترودو در پیام خود مشخص کرده است که یک رویکرد جدید تا زمانی‌که یک شهروند کانادایی در زندان‌های ایران در حبس به سر می‌برد ممکن نیست.

بر اساس این گزارش، مقامات کانادایی سرانجام صبح روز دوشنبه تأییدیه رسمی مبنی بر آزادی‌ هما هودفر در ایران و فرود هواپیمای حامل وی در عمان را دریافت کردند.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها