رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 200327

الزام بانک ها به مشارکت در طرح کارت های اعتباری

ساعت24-معاون بانک مرکزی صدور کارت اعتباری عام برای تسهیلات خرد به مردم را عامل رونق اقتصادی دانست و بر الزام مشارکت بانک‌ها در این طرح تاکید کرد.

5205203_815.jpg
فرشاد حیدری معاون بانک مرکزی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران همه بانک ها را ملزم به ارائه کارت اعتباری به مردم عنوان کردو گفت: یکی از اولویت های های بانک مرکزی تخصیص اعتبارات خرد به تمامی مردم است و بر این اساس مدام آمارهایی را از بانک ها دریافت می کند تا بتواند میزان تسهیلات خردی که آنها به مردم ارایه می‌دهند راپایش کند.

وی تصریح کرد: صدور این کارت‌ها جای تسهیلات خود را می‌گیرد و از طرفی فاکتورسازی و رفت و آمدها را حذف می‌کند. همچنین استفاده از این کارت‌ها باعث توسعه روابط اقتصادی،افزایش خرید و فروش خواهد شد.

حیدری گفت: انتظار ما این است که مسئولان ، کارشناسان و مردم روند اعطای این کارت‌ها را مورد بررسی قرار دهند تا در رفع مشکلات و اصلاح به ما کمک شود.

وی تاکید کرد: توزیع کارت‌های اعتباری مرابحه یک فرایند تدریجی است که متناسب با اهلیت و اعتبارسنجی مشتری انجام می‌شود و انتظار ما این است که تا یکسال آینده این کارت‌ها در خط کشور فراگیر شود.
معاون نظارتی بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که چه تضامینی از متقاضیان کارت‌های اعتباری گرفته می‌شود با توجه به اینکه برخی بانک‌ها برای ارائه این کارت ضامن هم درخواست می‌کنند، گفت: سود کارت‌های اعتباری متناسب با اهلیت و اعتبارسنجی مشتری انجام می‌شود بر همین دلیل ممکن است برای یک نفر یک ضامن و سفته کافی باشد اما برای فرد دیگری تضامین بیشتری درخواست شود.

وی درخصوص امکان عدم همراهی بانک‌ها در اجرای این طرح با توجه به محدودیت منابع گفت: یکی از اولویت‌های بانک مرکزی در حوزه اعتبارات تخصیص اعتبارات خرد با آحاد مردم است و در این زمینه بانکی که فعال باشد از بانک مرکزی امتیاز دریافت خواهد کرد و بالعکس؛ معتقدم بانک‌ها در توزیع کارت اعتباری در آینده‌ای نزدیک از یکدیگر سبقت می‌گیرند چرا که توزیع این کارت‌ها در جذب مشتری به آنها کمک می‌کند.

حیدری در ادامه گفت: تاکنون 20 هزار کارت در کل سیستم بانکی صادر شده و امیدوارم تا یک سال آینده در کل جامعه مورد استفاده قرار گیرند صدور کارت مبتنی بر تشخیص بانک و اعتبارسنجی خود بانک است و در این زمینه قوانین معینی بین بانک‌ها تعیین نشده است. دریافت، نسخه و میزان بر عهده خود بانک مرکزی است.

وی تاکید کرد: اعتباراتی که در قالب طرح کارت اعتباری مرابحه پرداخت می‌شود منابع خود بانک‌ها است و بانک متناسب با منابع خودش تسهیلات می‌دهد.
معاون نظارتی بانک مرکزی درخصوص فرم قراردادهای کارت اعتباری مرابحه اظهار داشت: فرم قرادادها متحدالشکل خواهد بود نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار است که در حال حاضر 18 درصد در نظر گرفته شده است.

باشگاه خبرنگاران

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها