رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 200131

دسته‌گلی که معلوم نیست از ذهن چه کسی بیرون آمد

دعوای ۵۰ هزار متقاضی برای ۱۶ هزار میلیارد تومان در سراسر کشور

ساعت ۲۴- دهه ۱۳۶۰ در ایران هرگز تکرار نمی‌شود. در آن دهه بود که همه نهادهای اصلی اداره‌کننده جامعه ایرانی در یک مسر و با یک آهنگ حرکت می‌کردند و قدرت را به طور کامل از نهادهای مدنی مثل خانواده و بنگاه‌ها و احزاب سلب کرده بودند. در آن دهه اداره اقتصاد چندان پیچیده نبود و دولت به همه دستور می‌داد چه کنند و چه نکنند.

وزارت صنعت
dir="RTL">به طور مثال دولت در بودجه‌های سالانه مبالغ معینی را تحت عنوان منابع بانکی و مالی هدایت شده پیش‌بینی می‌کرد و به بانک‌ها دستور می‌داد آن پول را به کسانی که دولت تعیین کرده بدهد. در آن سال‌ها اما بانک‌ها دولتی بودند. اکثریت کارخانه‌های بزرگ دولتی بودند، اکثر شرکت‌های بیمه و... دولتی بودند.

در دهه ۱۳۹۰ اما شرایط متفاوت شده است. نظام سیاسی ایران پذیرفت که در آن سال‌ها راه رشد اقتصاد و زندگی عادی مسدود شده بود و پذیرفت که بخشی از قدرت نهاد دولت به بنگاه‌ها و خانواده‌ها برگردد. در حال حاضر سهام بانک‌ها دولتی نیست و سهم دولت کمتر از سهم غیردولتی است. در حال حاضر حتی همانند دهه ۱۳۸۰ پول نفت از پارو بالا نمی‌رود و... اما محمدرضا نعمت‌زاده وزیر کهنسال صنعت با هر نیت و انگیزه‌ای مدل مدیریتی دهه ۱۳۶۰ را دنبال می‌کند و با فشار بر دولت و بانک مرکزی توانست ۱۶ هزار میلیارد تومان از منابع و سپرده‌های شهروندان را به کارخانه‌های دارای مشکل بدهد و مقرر شد که ۷۵۰۰ کارخانه انتخاب و وام بگیرند.

اما مدیران میانی وزارت صنعت از سر عمد یا از سر سهو انگار که دارند از جیب خود می‌بخشند کاری کرده‌اند که ۵۰ هزار متقاضی برای این وام لحاظ شده ثبت‌نام کنند. روز یکشنبه در طبقه هشتم اتاق بازرگانی ایران غوغایی برپا بود که گوشه‌ای از التهاب بزرگتر در جامعه متقاضیان پول را بازتاب می‌داد. یک مقام بانک مرکزی از شدت اعتراض‌ها و سهم‌خواهی‌های حاضران عصبانی شد و گفت که مگر قرار است هر کس کیسه‌اش را بیاورد و از این پول پر کند و برود و به وزارت صنعت انتقاد کرد که چرا به جای ثبت‌نام از ۷۵۰۰ بنگاه سامانه را باز گذشت تا ۵۰ هزار متقاضی ثبت‌نام کنند.

رییس اتاق ارومیه

به گزارش ساعت ۲۴، حسن انتظار رییس اتاق ارومیه یکی از منتقدان روش پرداخت وام‌های تخصیص داده شده بود که معتقد بود استان آذربایجان غربی به لحاظ داشتن بخش مهمی از صنعت و معدن کشور در تخصیص منابع مورد بی‌مهری قرار گرفته است. وی گفت آیا یک کارخانه صنایع تبدیلی که فقط ۵۰ هزار تن میوه خریداری می‌کند و وام می‌خواهد باید فاکتور خرید بیاورد تا یک میلیون تومان وام بگیرد و خواستار تجدیدنظر در سهمیه‌بندی‌ها شد.

خانم شعبانی یکی دیگر از معترضان بود که گفت به نورچشمی‌ها وام داده می‌شود و ۱۰ درصد از کارخانه‌ها هستند که نورچشمی‌اند و اعتراض کردکه چرا سود این وام‌ها ۱۸ درصد است.

پیرموذن از اعضای هیات رییسه اتاق ایران نسبت به تبعیض کشاورزی و صنعت اعتراض کرد.

ابویی از انجمن تولیدکنندگان لوله و پروفیل گفت می‌دانم حتی به کسانی که فوت کرده‌اند وام داده شده است و از اینکه در پرداخت وام‌ها از تشکل‌ها استفاده نمی‌شود انتقاد کرد.

یکی از حاضران که از استان همدان در نشست حاضر بود گفت در این استان فقط به ۱۵۱ کارخانه وام داده‌اند در حالی که ۱۷۰۰ کارخانه ثبت‌نام کرده‌اند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها