رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 172661

از تماشای اشک قوچ تا خداحافظی با تفنگ،پایان "ماه عسل" با گرفتن بخشش برای محیط بان

ساعت 24- از شکار کردن سخت تر و مشکل تر عکاسی حرفه ای از حیات وحش است، این عکاسان از یک شکارچی خیلی ماهرتر هستند. چون در بهترین نقطه و بهترین شرایط باید یک حیوان را شکار کنند، نه به این معنا که جانش را بگیرند، بلکه برای اینکه هم اثرشان و هم نام خودشان را جاودانه کنند.احسان علیخانی در قاب بیست و نهم "ماه عسل" میزبان جمعی از حامیان محیط زیست بود و در پایان برای محیط بان محکوم به قصاص رضایت گرفت.

03.jpg
img alt="" height="453" src="http://www.saat24.com/d/2016/07/06/3/316338.jpg" width="680" />
پریناز فروزان: احسان علیخانی در آغاز قاب بیست و نهم "ماه عسل" با اشاره به موضوع روز گذشته و آسیب های فضای مجازی اعلام کرد: هر دو مهمان روز گذشته تماس گرفتند و گفتند: متأسفانه دوباره عدهای به صفحه آنها مراجعه کرده، اظهار نظر و قضاوت کردند و به آنها فحش دادند. نمی دانم با این اپیدمی باید چه کرد؟ اما یقین دارم که روز به روز حال همه ما را بدتر می کند. و دو نکته وجود دارد: اول این که من خودم آنقدر گرفتاری و ضعف و مسئله دارم و آنقدر به خودم می شود انتقاد کرد و آنقدر می توانم شب وقت خواب خودم را خوب قضاوت کنم، که اگر بپردازم به مسائل و مشکلات و اشتباهات خودم دیگر زمانی برای قضاوت کردن دیگران پیدا نمی کنم و نکته دوم، چه چیزی از این ماجرا نصیب ما می شود. ولی جایی که باید به کار ما رسیدگی بشود و این اتفاق نمی افتد سکوت می کنیم و عجیب است که گاهی فکر می کنیم دلیل همه کاستی های ما و عدم موفقیت و خیلی از شکست هایی که خوردیم، آدمی است که در آن حوزه موفق است. وی همچنین نوید یک خبر خوش را به مخاطبین خود داد و گفت: به دلایل مختلفی مجبور هستیم حامی مالی داشته باشیم، اما از روز اول از حامیان مالی "ماه عسل" درخواست کردیم به واسطه حضور و حمایت شان گرهی باز کنیم و بچه های هف هشتاد قول دادند درصدی از فروش شارژشان را به قلک محسنین اختصاص دهند. آیتم گزارشی از این اتفاق و اهدای هزینه خرید مسکن به افراد تحت پوشش محسنین از طریق هف هشتاد نیز پخش شد.


حامی حیات وحش در قاب "ماه عسل"


دکتر کوروش خزلی متولد روستای گردیان خزل همدان و ساکن مزرعه ای نزدیک کوچصفهان در حوالی رشت که حالا تبدیل به سرپناهی برای حیوانات بی سرپرست شده، به "ماه عسل" آمد. وی گفت: تحصیلات من متأسفانه علوم سیاسی و فلسفه بود اما اگر دوباره متولد می شدم حتما دامپزشکی را انتخاب می کردم، چون کارشناس محیط زیست هستم و شغلم به طور مستقیم در ارتباط با حیوانات است. علیخانی عنوان کرد: اتفاقا در این زمینه به تصمیم گیری و تصمیم سازی سیاست مداران احتیاج داریم و اگر کسی با دکترای علوم سیاسی بتواند برای محیط زیست تصمیم خوب بگیرد خیلی جذاب است. دکتر خزلی 24 سال در اتریش تحصیل و کار کرده و پس از بازگشت به ایران در سازمان حفاظت محیط زیست مشغول به کار شده است. با این که پیشنهاد کار در وزارت امور خارجه داشته ولی به خاطر دغدغه کمک به حیوانات این پیشنهاد را نمی پذیرد.


برادرم را به جرم شکار کبک لو دادم


وی از کودکی به واسطه کشاورزی که شغل پدرش بوده، به طبیعت و حیوانات علاقه داشته است. وی عنوان کرد: به زندگی مدرن علاقه چندانی ندارم و با محافظت از محیط زیست و در طبیعت به آرامش می رسم. دکتر خزلی عنوان کرد: پدر و برادرم شکارچی بودند. یک بار به من اطلاع دادند که برادر و چند نفر از اقوامم در فصل بهار به شکار کبک رفته اند، در حالی که شکار کبک در بهار واقعا جنایت است، چون کبک روی تخم می خوبد و اگر احساس خطر کند می دود تا منبع خطر را از بچه هایش دور کند. من این جریان را به سازمان محیط زیست اطلاع دادم، شکایت و درخواست رسیدگی کردم و خانم ابتکار با آنها برخورد کردند و برادر و پسرعموهایم تا 3 سال با من صحبت نکردند. وی افزود: زندگی در اروپا خیلی روی من اثر گذاشت و دیدم هر شهروند اتریش خود یک محیط بان است.


دلواپس حال حیوانات


دکتر خزلی که در جریان رهاسازی حیوانات وحشی آسیب هم دیده عنوان کرد: همیشه نگران و گوش به زنگ شکار حیوانات به ویژه در فصل بهار هستم، اما از این که توانستم حیوانات زخمی را درمان و رهاسازی کنم خیلی خوشحال هستم. اگر به من اطلاع بدهند در هر نقطه ای حیوانی آسیب دیده با کمال میل برای کمک می روم، چرا که این حیوان نه زبان دارد فریاد بزند و دل بسوزاند و نه زبان دارد بپرسد چرا من باید کشته شوم؟ این فلسفه من است و انگیزه ام کمک به نجات حیات وحش است. وی افزود: یک بار به من اطلاع دادند که یک قلاده گرگ در فنس گیر افتاده و زخمی شده، در مزرعه به مدت یک سال از او نگهداری کردم و پس از درمان توسط سازمان مجاب شدم که او را به خاطر خطری که برای اهالی روستا دارد رهاسازی نکنم و در حال حاضر در گیلان نگهداری می شود.


سرسبزی طبیعت افتخار ملی کشور است


علیخانی پرسید: به همان اندازه که هوای گرگ که دشمن اهالی روستا است را دارید، حوالی خود اهالی را هم دارید؟ دکتر خزلی پاسخ داد: جایز نیست بگویم ولی تا جایی که بتوانم بله، مثلا برای رسیدگی به حال کارگری تنها که سکته مغزی کرده بود دوندگی کردم و امروز خوشبختانه سلامت است. وی افزود: کسی که دلسوز محیط زیست است باید عاری از خشونت باشد و من در خودم خشونت نمی بینم به جز زمانی که به هنگام رانندگی عصبانی می شوم. دکتر خزلی همچنین بیان کرد: پدرم در اواخر عمر خود شکار نمی کرد و برادرم هم از شکار دست کشیده، در تمام دنیا کثرت حیات وحش و سبز بودن یک کشور جزو افتخارات ملی آن کشور است و این تنوع زیستی از طریق طبیعت و حیات وحش به وجود می آید بنابراین برای حفظش باید تلاش کرد.


محیط بانی که شکارچی بود


در بخش بعدی سعید مهمان علیخانی شد. سعید در روستای سه قلعه در استان خراسان جنوبی و در خانواده ای فرهنگی متولد شد. وی کودکی خود را دل طبیعت و کوه گذرانده و از همان زمان به تیراندازی با تیر و کمان علاقه داشته و در جوانی با تهیه یک تفنگ به شکار حیوانات رفته و از این طریق احساس غرور می کرده است. علیخانی اذعان داشت: در فرهنگ ما از مفهوم شکار برای دفاع از جان و امنیت اهالی شهر و روستا و تأمین خوراک آنها به کار گرفته می شد، اما پس از مدتی مفهوم لذت در آن پررنگ تر شد و شکار از انگیزه سیر کردن شکم خانواده و یا حفظ امنیت از حمله حیوانات وحشی فراتر رفت و به احساس غرور از تماشای زندگی یک حیوان و سپس گرفتن حیات او تبدیل شد. سعید گفت: برای معیشت و یا دفاع از خودم در برابر حمله حیوانات شکار نمی کردم بلکه هدفم از شکار صرفا لذت بود. آن زمان گله گوسفند داشتم و کارمند دام پزشکی بودم.


از تماشای اشک قوچ تا خداحافظی با تفنگ


سعید عنوان کرد: اوایل فکر می کردم من یک انسان هستم و با غلبه بر حواس و غریزه یک حیوان احساس غرور می کردم. وی در تعریف احساسش به هنگام شکار اظهار کرد: تا لحظه شلیک و نشستن تیر به هدف برای من خیلی جذاب بود. اما چون آدم احساسی بودم بعد از شلیک احساس لذت در من کم می شد. وی خاطره تلخی که باعث شد برای همیشه با تفنگش خداحافطی کند را تعریف کرد: آخرین شکار از فاصله خیلی دور به یک قوچ شلیک کردم و شلیک برنو از فاصله دور قدرت تخریب زیادی دارد، وقتی به آن قوچ رسیدم دیدم آسیب زیادی دیده، آهو گریه می کند و من هیچ وقت به آهو شکار نکردم، اما قوچ معمولا گریه نمی کند. وقتی بالای سرش رسیدم دیدم اشکی گوشه چشمش است، نتوانستم سرش را جدا کنم و به کس دیگری سپردم و همان جا از خدا خواستم که اتفاقی برای خانواده من نیافتد و بارها دیده بودم در اثر شکار اتفاقات ناگواری برای شکارچی ها می افتد. اتفاقات خیلی بدی که قابل قیاس با آنچه که از شکار به دست می آوریم نیست. وی افزود: از چند وقت پیش از این اتفاق از شکار احساس لذت نمی کردم و باعث اختلافات خانوادگی شده بود. حتی سر حیوانی که در خانه داشتم به موزه محیط زیست دادم و دیگر دوست ندارم در آن فضا باشم.


شکاری که جاودانه می ماند


علیخانی سپس از سعید و همسرش خواست تا این بار در کسوت یک محیط بان وارد صحنه "ماه عسل" شود. سعید بیان کرد: از این که خدا توفیق خدمت در لباس محیط بانی را به من داد او را شکر می کنم و این معجزه و هدیه خداوند بود. برخی از دوستانم بعد از این اتفاق مثل من با تفنگ و شکار خداحافظی کردند. من هم تفنگم را فروختم، چون خاطره خوبی از آن نداشتم. در باشگاه هم می توانم تیراندازی کنم و احتیاجی به تفنگ ندارم. علیخانی عنوان کرد: خیلی ها هستند که به شکار علاقه دارند، ولی چه کاری را می توان جایگزین آن کرد تا یک شکارچی از شکار منصرف شود؟ سعید قاطعانه پاسخ داد: از شکار کردن سخت تر و مشکل تر عکاسی حرفه ای از حیات وحش است، این عکاسان از یک شکارچی خیلی ماهرتر هستند. چون در بهترین نقطه و بهترین شرایط باید یک حیوان را شکار کنند، نه به این معنا که جانش را بگیرند، بلکه برای اینکه جاودانه اش کنند، هم اثرشان و هم نام خودشان را، عکاسان زیادی مثل آقایان علوی و نخعی فعالیت می کنند. و برای شنیدن صدای تیراندازی هم می توانند به باشگاه تیراندازی بروند.


119 شهید محیط بان در کشور


وی افزود: من توبه کردم و از خدا می خواهم گذشته من را ببخشد. خداوند به من لطف کرد و اتفاقی برای من نیفتاد و از حادثه رانندگی و سقوط از ارتفاع جان سالم به در بردم. همسر سعید اظهار کرد: از ابتدا من و مادر ایشان با شکار مخالف بودیم، تفریحات دیگری هست که می توان انجام داد و هیچ وقت از گوشت شکار استفاده نکردم و سر این موضوع خیلی دعوا و مشاجره داشتیم. احسان علیخانی عنوان کرد: با ابراز تأسف فراوان 119 شهید محیط بان در کشور داریم که شاید 150 بچه در کشور ما یتیم شدند. کسانی که قرار داشتند از محیط زیستی که مربوط به من و شماست دفاع کنند در حین انجام وظیفه به آنها شلیک شده و از دنیا رفته اند.


بیش از 4 هزار تماس مردمی به خاطر "ماه عسل"


در بخش بعدی آیتم حضور عوامل "ماه عسل" در روابط عمومی سازمان صدا و سیما و پاسخ گویی به نظرات و پیشنهادات و انتقادات مردمی پخش شد. مدیر کل روابط عمومی سازمان صدا و سیما اعلام کرد: در ارائه یک برآورد کلی از تماس های مردمی می توان گفت برنامه "ماه عسل" حج زیادی از تماس های مردمی را به خود اختصاص داد. در طول یک ماه بیش از 4 هزار تماس تلفنی در خصوص این برنامه داشتیم. 80 درصد از تماس ها تشکر و درخواست نسبت به برنامه و حدود 20 درصد به نوعی انتقاد نسبت به برنامه بوده که بخشی از آن به ساعت بازپخش برنامه برمیگردد و یا نسبت به برخی از موضوعات انتقاد شد. ولی در مجموع بر اساس برآیند کلی بی از 80 درصد رضایت مردم و مخاطبین را به خود اختصاص داده است. تا این جا آمار نشان می دهد که جزو پربیننده و موفق ترین برنامه ها محسوب می شود. پس از پخش آیتم احسان علیخانی ضمن تشکر از همکارانش در روابط عمومی سازمان صدا و سیما از این که وقت زیادی را برای گفتگو با مخاطبین "ماه عسل" صرف کرده اند قدردانی کرد. وی همچنین به جامعه هنری و به طور خاص به سینماگران کشور درگذشت عباس کیارستمی را تسلیت گفت و اظهار کرد: خیلی ها به سبب تماشای آثار او عاشق و علاقه مند سینما شدند.


امام مهربانی ها حافظ محیط زیست و ضامن آهو بود


احسان علیخانی در بخش بعد میزبان آقای صالحی مدیر کل محیط زیست استان خراسان رضوی و آقای فصیحی بود. وی اعلام کرد: در شرایطی که یک محیط بان مسئولیت حفاظت از محیط زیست را داشته با شلیک یک تیر باعث فوت داماد آقای صالحی که برای اولین بار برای تجربه شکار رفته بوده می شود. پرونده شروع، دادگاه تشکیل و حکم قصاص صادر می شود. از چند روز قبل آقایان سیدی، کیانی و خیلی از دوستان رایزنی کردند و کلی تقاضا و خواهش کردیم تا آقای فصیحی به عنوان نماینده اولیای دم در قاب "ماه عسل" حاضر شوند. صالحی اذعان داشت: بعد از این اتفاقات و تلاش هایی که در سه سال اخیر صورت گرفت، بعد از انجام همه توسل ها از امام مهربانی ها حضرت رضا (ع) به نظرم خود آقا گروه "ماه عسل" را به ما معرفی کردند. چون ما در شب های قدر دعا کردیم و گفتیم: آقا شما ضامن آهو هستید و ما هم به نوعی حافظ محیط زیست هستیم، اعتبار و تجهیزات نداریم، خیلی مشکل داریم، 119 نفر شهید دادیم و همه ما را هم بکشند باز هم از محیط زیست دفاع می کنیم، چرا که امام مهربانی ها، حافظ محیط زیست و ضامن آهو بود.


بخشش محیط بان محکوم به قصاص در "ماه عسل"


وی افزود: از طریق مدیر کل ثبت اسناد استان، فرماندار قوچان و گروه "ماه عسل" خدمت این خانواده محترم و پهلوان رسیدیم. این خانواده بزرگی کردند، و می خواهم در لحظات پایانی ماه رمضان به عنوان یک محیط بان از این خانواده تقاضا کنم تا ببخشند. احسان علیخانی به صالحی گفت: می دانم یک موافقت ها و رضایت تقریبی شکل گرفته، می دانم این خانواده دارند ما را تماشا می کنند و به خاطر محبت و بزرگی شان تشکر می کنم. صالحی بیان کرد: قصد من از حضور در برنامه شما صرفا به خاطر اشاعه معروفِ گذشت و بخشش است. حال آن گناه هرچقدر بزرگ یا کوچک باشد. بخشش ارزش والایی است که خداوند به همه عطا نمی کند و در بعضی موارد خیلی مشکل است. ما با پرونده ای مواجهیم که خاتمه یافته و این محیط بان جوان به قصاص محکوم شده و خداوند این حق را به ما داده است. اما پدر و مادر مرحوم و دخترم الهام وقتی به مکنونات قلبی شان مراجعه می کنند راضی به این کار نیستند. و خداوند در آیه دیگری فرموده: اگر ببخشید برای شما بهتر است. ما به برکت ماه رمضان، گذشتیم و بخشیدیم. وی در پایان برگه رضایت را امضا کرد.


آخرین دعاها در واپسین ثانیه های ماه رمضان


علیخانی ثانیه های واپسین ماه مبارک رمضان را با این دعا به پایان برد: الحمد الله که برنامه ما در ماه مبارک رمضان به این برکت تمام شد. در این ثانیه ها دعا کنیم: اللهم طهر قلبی من النفاق، و عملی من الریاء و لسانی من الکذب، و عینی من الخیانه، وی پس از خواندن دعای فرج گفت: و دعای امام زمان که مطمئنم آنقدر کوپن دارد که وساطت ما را کند، من اندازه دعا کردن نیستم، دارم آرزوهایم را می گویم. خدایا به هرکسی که به مملکت، وطن و مردم ما خدمت می کند، سلامتی و طول عمر بده، و توانش را افزون کن، با هر کسی هم که به مردم ما خیانت می کند، هر کاری صلاح می دانی بکن، خدایا ما را آزمون و امتحان بزرگ نکن، با رحمت و رحمانیتت به ما نگاه کن، خدایا دوستت داریم و شرمنده ات هستیم و امیدوارم آرزوهای همه آدم ها را در این ماه پذیرفته باشی، به حق لحظات نابی که در این ماه خیلی ها این ارتباط را برقرار کردند امیدوارم خودم و امثال خودم مورد عنایت قرار گرفته باشیم، عافیت بخواهیم و برای مدیران کشور هم خدایا معرفت و بصیرتی شامل حالشان کن تا به جای خیلی از دعواها بیشتر به دنبال منافع ملی و مردم باشند. دست در دست هم بگذارند تا مملکت را آبادتر کنیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها