رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 160376

با وجود رکود بازار مسکن

اجاره خانه گران شد

ساعت24-در حالی بازار مسکن حدود سه سال است در رکود به سر می‌برد که برخی کارشناسان بر این باور بودند که با اجرایی شدن برجام، این بازار وارد دوره رونق می‌شود، اما گذشت چند ماه از اجرای برجام هم نتوانست شوک مورد نظر برخی را به معاملات مسکن وارد کند. بنابراین می‌توان گفت تا زمانی که تغییری در اقتصاد کلان کشور به وجود نیاید، مسکن همچنان در این شرایط باقی می‌ماند، چرا که مسکن بخشی از اقتصاد است و از شاخص‌های کلان اقتصادی تبعیت می‌کند.

مسکن
البته هنوز مدت کمی از اجرای برجام می‌گذرد و رفته‌رفته شاهد تاثیر آن بر اقتصاد کشور هستیم. بخش مسکن نیز متاثر از آن، شرایط بهتری نسبت به سال‌های گذشته دارد و نفس‌های پایانی رکود در این بخش به گوش می‌رسد. به هر حال آینده بازار مسکن یکی از موضوعاتی است که خریداران، فروشندگان و سازندگان مسکن به دنبال آن هستند و در این بین اختلاف نظرهای متفاوتی وجود دارد، چراکه برخی معتقدند بازار مسکن امسال از رکود خارج می‌شود و دسته دیگر اعتقادی به این موضوع ندارند، بنابراین پیش‌بینی آینده بازار مسکن چندان آسان به نظر نمی‌آید. در این شرایط بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که در اردیبهشت امسال تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۱۵ هزار و ۴۳۱ واحد مسکونی رسیده است که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲/۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد. علاوه بر خرید و فروش مسکن، گسترش بازار رهن و اجاره به عنوان یکی از سیاست‌های اصلی وزارت راه و شهرسازی در سال ۹۵ شناخته می‌شود و این وزارتخانه قصد دارد با در اولویت قرار دادن این سیاست، به خروج مسکن از رکود کمک کند. در این زمینه در اردیبهشت ماه سال ۹۵ شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۷/۹ و ۸/۱۰ درصد رشد نشان می‌دهد و با گذشت یک هفته از خردادماه سال جاری به متقاضیان بازار اجاره در بنگاه‌های املاک افزوده شده و قیمت‌ها هم با شرایط جدید تعیین می‌شوند.

افزایش معاملات مسکن

بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله‌شده به تفکیک عمر بنا در اردیبهشت سال ۹۵ حاکی از آن است که واحدهای نوساز تا پنج سال ساخت با سهم ۱/۵۲ درصد بیشترین سهم از واحدهای مسکونی معامله‌شده را به خود اختصاص داده‌اند. سهم مزبور در مقایسه با اردیبهشت ماه سال ۹۴ معادل ۶/۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد. همچنین در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵، متوسط قيمت خريد و فروش يک متر مربع زيربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طريق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۱/۴۰ ميليون ريال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتيب به ميزان ۷/۱ و ۸/۲ درصد افزايش یافته است. علاوه بر این، توزیع تعداد معاملات انجام‌شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در اردیبهشت ماه سال ۹۵ حاکی از آن است که از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه پنج با سهم ۲/۱۵ درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده است و مناطق ۴، ۲ و ۱۵ به ترتیب با سهم ۵/۱۰، ۴/۸ و ۳/۶ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

کرایه خانه ۸/۱۰ درصد رشد کرد

ماهیت قراردادهای اجاره مسکن که غالبا یک ساله تنظیم می‌شوند و نیز اثرپذیری شاخص اجاره‌بهای مسکن از سیاست‌های کنترل و مهار تورم، سبب رشد متناسب اجاره بها با تحولات نرخ تورم در کشور شده است. سهم هزینه مسکن (اجاره‌بهای مسکن اعم از شخصی و غیرشخصی) در محاسبات شاخص کل‌بهای کالاها و خدمات مصرفی معادل ۴/۲۸ درصد است. یکی از مواردی که نقش زیادی در انتخاب واحد برای متقاضیان دارد، قیمت مناسب واحدهای استیجاری است، اما مانند هرسال به نرخ آنها افزوده شده و با قیمت‌های بیشتری نسبت به سال گذشته اجاره داده می‌شوند. براین اساس، در فروردین ماه سال ۱۳۹۵ شاخص کرایه مسکن استیجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۸/۹ و ۱/۱۱ درصد رشد نشان می‌دهد، هرچند که این افزایش را متناسب با تورم موجود در کشور دانستند اما این رقم تورم در فروردین که بازار مسکن به حالت نیمه تعطیل است، نشان از افزایش بیش از این رقم در ماه‌های رونق بازار اجاره دارد. در واقع با اینکه قیمت مسکن تحت تاثیر رکود با کاهش مواجه شده است اما بازار اجاره‌بها همچنان داغ بوده و هر ساله هم به نرخ‌های آن افزوده می‌شود و به نظر می‌رسد امسال هم با شروع فصل اجاره، مالکان قیمت‌ها را افزایش دهند. چنانکه مشاهده می‌کنیم در اردیبهشت ماه امسال شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۷/۹ و ۸/۱۰ درصد رشد نشان می دهد .در واقع روند افزایشی اجاره‌بها نسبت به سال‌هایی که مسکن در اوج قیمت بود، کمتر است، اما بازهم پرداخت رقم‌های سنگین اجاره برای اغلب مستاجران دشوار بوده و آنها مجبورند هر ساله رقم بیشتری را نسبت به سال قبل بپردازند، در حالی که درآمدهای آنها تغییر چندانی نسبت به سال گذشته ندارد. برای مثال نگاهی به گزارش مهر می‌کنیم که بر اساس آن برای واحدی ۵۰ متری در خواجه نظام - اجاره‌دار یک خوابه، بدون پارکینگ، با انباری ۱۱ میلیون تومان رهن و ۷۰۰ هزار تومان اجاره تعیین شده است و برای واحدی ۴۹ متری و یکخوابه در نارمک - تلفنخانه، طبقه اول با پارکینگ ۵۲ میلیون تومان رهن دریافت می‌شود. در سبلان جنوبی واحدی ۴۶ متری و یکخوابه با تمامی امکانات با شرایط ۴۲ میلیون تومان رهن داده شده و در میدان محمدیه، مترو مولوی برای واحدی ۵۰متری با انباری ۱۴ میلیون تومان رهن و ۴۳۰ هزار تومان اجاره تعیین شده است.

آرمان

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها