رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 160351

آیا مدیران و كارشناسان بانك مركزی در مذاكرات هسته‌ای حاضر بودند

وعده سیف برای تک نرخی شدن ارز زیر تیغ برجام

ساعت ۲۴- آخرین بار که ولی الله سیف درباره تک نرخی کردن ارز صحبت کرده و وعده داده بود مربوط به روزها و هفته‌های آخر مذاکرات ایران وگروه کشورهای ۱+۵ بود. او گفته بود چند ماه پس از اینکه مذاکرات به نتیجه رسید تک نرخی کردن ارز انجام خواهد شد.

ولی الله سیف
dir="RTL">اكنون چند ماه از دادن وعده صریح یاد شده سپری شده است و به نظر می‌رسد كه وعده سیف آن روزها مبتنی بر خوش‌بینی مفرط یا ناآگاهی از پیچیدگی مفاد توافقنامه بود زیرا وعده سیف به مشكل برخورد كرده است.

در روزهای گذشه پیمان قربانی و كامیاب معاونان اقتصادی و ارزی رییس كل بانك مركزی و خود رییس كل در همایش بیست و ششم پولی و بانكی خبر صریحی از زمان اجرای نك نرخی شدن ارز ندادند. این سه مقام بلندپایه بانك مركزی كه هر كدام بخشی از مسوولیت این نهاد سیاستگذاری ارزی را برعهده دارند به طور مشترك به موضوع «عدم ارتباط بانك‌های ایرانی با نظام بانكی جهان» به عنوان مانع اشاره كردند.

به نظر می‌رسد اگر روزی این مانع برطرف شود نیز شاید كار تك نرخی كردن ارز به طور كامل اجرا نشود زیرا رفع مانع یاد شده به این سادگی نیست.

به گزارش ساعت ۲۴، كارشناسان اقتصاد سیاسی و ناظران آگاه به مساله گفت‌وگوهای هسته‌ای می‌گویند گروه مذاكره‌كننده با كشورهای ۱+۵ اگر با خود یك گروه ورزیده بانكی و پولی همراه می‌كردند شاید اكنون به سد و مانع بزرگ نمی‌رسیدند. گروه مذاكره‌كننده اصلی باید توضیح دهند كه آیا از مسوولان بانك مركزی كسی با آنها همراه بوده است كه بتواند ظرایف و نكته‌های پولی و بانكی در گفت‌وگوها و در بیانیه پایانی را درك كند یا نه.

به هر حال اكنون تك نرخی كردن ارز به مثابه قلب سیاست‌های ارزی كه می‌تواند سرشت و سرنوشت تجارت و تولید در ایران را روشن كند و آینده آن را نشان دهد در گروه مذاكرات و برجام باقی مانده است و مدیران ارشد بانك مركزی نمی‌خواهند این مساله را با صراحت بیان كنند.

اگر تك نرخی كردن ارز در تابستان انجام نشود به طور حتم در گرمای رقابت‌های انتخابات در زمستان شاید سخت‌تر از هر زمان دیگر باشد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها