رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 159975

نبرد بر سر بازار ۱۲ میلیارد دلاری خودرو ایران ادامه دارد

داتسون، تاتا، رنو و فیات در جنگ ارزان‌قیمت‌ها

ساعت ۲۴- اگر مصرف سالانه انواع اتومبیل تولید داخل آن طور که سعید لیلاز به عنوان مدیر یک بنگاه خودروساز اعلم کرده اس در سال ۱۳۹۵ به عدد ۱۰۵۰ هزار دستگاه برسد و اگر میانگین قیمت هر دستگاه اتومبیل تولید داخل ۴۰ میلیون تومان باشد، ارزش بازار امسال این صنعت معادل ۴۲۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد شد.

خودرو تاتا
dir="RTL">این رقم جز ارزش افزوده لوازم یدكی و جانبی تعمیری و تعویضی انواع اتومبیل‌ها در سال است و ارزش افزوده خدمات پس از فروش نیز در آن لحاظ نشده است. در صورتی كه ارزش واردات انواع اتومبیل در سال ۱۳۹۵ نزدیك به یك میلیارد دلار با محاسبه انواع اتومبیل‌های عرضه شده در چند منطقه آزاد را نیز به اعداد یادشده اضافه كنیم شاهد بازاری وسوسه‌انگیز برای غول‌های خودروسازی خواهیم بود.

این بازار بزرگ نزدیك به ۱۵ میلیارد دلار (با حاشیه‌هایش) برای كمپانی‌های اروپایی، كره‌ای و چینی آنقدر جذاب است كه حتی ماه‌ها رفت و آمد برای رسیدن به قرارداد محكم را تحمل كنند. اكنون اما با توجه به اینكه خانواده‌های ثروتمند ایرانی نیاز به اتومبیل خود را از مسیر واردكنندگان انواع اتومبیل‌های «كلاس بالا» برطرف می‌كنند و در شرایطی كه بازار اتومبیل‌های مورد نیاز طبقه متوسط به بالا نیز به وسیله اتومبیل‌های وارداتی كرده‌ای و ژاپنی تامین می‌شود مجادله بر سر بازار خودروهای ارزان‌قیمت دست‌كم در حرف و در نظر موضوع مهمی است كه در كانون توجه خودروسازان جهانی قرار دارد.

یكی از رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی گزارشی از تلاش «تاتا»ی هند، «رنو»ی فرانسه، «فیات» و«داتسون» ژاپن برای پیدا كردن جای پای محكم در بازار خودروهای ارزان‌قیمت در ایران تهیه كرده است. در این گزارش می‌خوانیم:

گروه تاتا موتورز كه خودرو تاتا نانو ارزان‌ترین خودرو جهان را تولید می‌كند مذاكراتی را با ایران خودرو برای تولید خودروهای ارزان قیمت در ایران آغاز كرده است.
تاتا موتورز بزرگ‌ترین شركت خودروسازی هند است. این شركت در سال ۱۹۴۵ توسط جهانگیر تاتا از پارسیان هند بنیان نهاده شد. تا تا موتورز هم‌اكنون صاحب دو شركت انگلیسی جگوار و لندروور است.
مشهورترین محصول این شركت تاتا نانو است كه به دلیل قیمت بسیار پایین و اقتصادی بودنش در جهان مشهور است. این خودرو حدود ۲۵۰۰ دلار قیمت دارد.
شركت خودروسازی تاتا موتورز هند در حال مذاكره با خودروسازان ایرانی برای یك سرمایه‌گذاری مشترك برای مونتاژ خودروهای بنزینی تولیدی این كشور در ایران است.
منابع هندی گفته‌اند، تاتا موتورز در حال مذاكره با ایران خودرو برای سرمایه‌گذاری مشترك جهت ایجاد واحدهای مونتاژ خودروهای بنزینی تولید این شركت از جمله مدل‌های جدید آن از جمله تیاگو، بولت و زست است.
آنطور كه تسنیم گزارش داده تاتا موتورز مونتاژ این خودروها را طی كمتر از ۲ سال آینده در ایران آغاز خواهد كرد.
تاتا موتورز ابتدا قصد دارد سالانه یكصد هزار دستگاه خودرو به بازار ایران صادر كند، اما این رقم به تدریج افزایش خواهد یافت. تولید در كارخانه‌ای در حاشیه تهران و مشهد تا سال ۲۰۱۸ آغاز خواهد شد.
تاتا نانو، تقریباً در كوچك‌ترین كلاس خودرویی قرار دارد و برای بازار هند ساخته شده است. این خودرو بسیار كم مصرف است به گونه‌ای كه در بزرگراه‌ها با یك لیتر ۲۶ كیلومتر و در داخل شهر با یك لیتر ۲۲ كیلومتر راه می‌پیماید.

منابع هندی گفته‌اند، تاتا موتورز در حال مذاكره با ایران خودرو برای سرمایه‌گذاری مشترك جهت ایجاد واحدهای مونتاژ خودروهای بنزینی تولید این شركت از جمله مدل‌های جدید آن از جمله تیاگو، بولت و زست است.

تاتا نانو با قیمت ۲۵۰۰ دلار ارزان‌ترین خودرو در جهان (حدود ۹ میلیون تومان) است. اگر این خودرو به‌صورت CBU به ایران وارد شود حدود ۱۴ میلیون تومان قیمت خواهد داشت، ولی اگر این خودرو با ساخت داخل بالای ۵۰ درصد در ایران تولید شود قیمت این خودرو می‌تواند حدود ۱۲ میلیون تومان باشد.

شركت ایران خودرو هم‌اكنون به دنبال تولید خودرو ارزان قیمت در این شركت است و برای همین مذاكرات گسترده‌ای را با شركت‌ها مختلف آغاز كرده است.
به عنوان نمونه شركت داتسون كه یكی از برندهای زیر مجموعه شركت نیسان محسوب می‌شود در حال مذاكره با ایران‌خودرو برای تولید خودروهای ارزان‌قیمت در ایران است.
داتسون گو یكی از محصولات اصلی داتسون هم‌اكنون شش هزار دلار قیمت دارد. این خودرو هاچ بك كه اندازه‌ای نزدیك به پژو ۲۰۶ دارد دارای موتوری كوچك و كم‌مصرفی با حجم ۱۲۰۰ سی سی است كه نزدیك ۷۰ اسب بخار قدرت تولید می‌كند.
به گزارش ساعت ۲۴، ایران خودرو در كنار مذاكره با نیسان مذاكراتی را هم با شركت رنو برای تولید رنو كوئید و با شركت فیات احتمالاً برای تولید یك خودرو ارزان قیمت در دست انجام دارد.
شركت فیات كه مذاكراتی را برای همكاری با گروه ایران خودرو در دست انجام دارد خودرو فیات موبی را معرفی كرده كه می‌تواند گزینه اصلی این شركت برای تولید یك خودرو ارزان قیمت در ایران باشد.
رنو قصد دارد مدل كوئید كه ارزان‌ترین محصول این شركت است را در ایران تولید كند و آن را به عنوان جایگزین پراید معرفی كند. پیمان كارگر مدیر خاورمیانه رنو اخیراً اعلام كرده است كه رنو قصد دارد این محصول را با قیمت ۲۵ میلیون تومان وارد بازار ایران كند.
اگر رنو بتواند كوئید را با قیمت ۲۵ میلیون تومان در ایران تولید كند احتمالاً داتسون هم می‌تواند مدل گو كه تنها هزار دلار از كوئید گران قیمت‌تر است را با قیمت زیر ۳۰ میلیون تومان در ایران عرضه كند این عامل سبب تحول در بازار خودروهای ارزان قیمت ایران خواهد شد. تاتا نانو هم اگر در ایران تولید شود می‌تواند قیمتی در حدود ۱۲ میلیون تومان و تاتا تیاگو هم می‌تواند قیمتی در حدود ۲۰ میلیون تومان داشته باشد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها