رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 159974

منتظرنظرنهایی درباره خالقی هستیم/قانون انتخابات اصلاح شود

ساعت24-عبدالرضا رحمانی فضلی از لزوم اصلاح قانون انتخابات در جمع نمایندگان مجلس دهم سخن گفت و افزود: این قانون چه در حوزه ثبت نام نامزدها، تبلیغات و ... نیازمند بازنگری و اصلاح است.

16-5-28-9251118.jpg
style="text-align: justify;"> وزير کشور در مراسم افتتاحيه مجلس دهم، طي سخناني از اينکه توفيق اداي برگزاري انتخابات سنگين مجلس دهم را يافته، از خداوند تشکر کرد و با تقدير از رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب و توصيه‌هاي ارزشمند رئيس جمهور در برگزاري انتخابات، ادامه داد: تاکيدات قانون اساسي بر ضرورت تشکيل مجلس، حاوي نظاماتي است که برگزار کنندگان و تمهيد کنندگان انتخابات بايد پيش بيني و مقدمات تشکيل مجلسي شايسته مردم را فراهم کنند.

به گفته وي، وزارت کشور در طراحي اين روند، موکبات شرعي و قانوني و اخلاقي را مد نظر قرار داده که به اذعان سخنان همه مسئولان اين راه را به خوبي طي نموده است. مشارکت حداکثري، رعايت حق الناس و قانون محوري و بي طرفي کامل، چارچوب‌هاي برگزاري اين انتخابات بوده است.

وي با تاکيد بر بي طرفي کامل مجريان به منظور پرهيز از هرگونه اتهام جانبداري مجريان، متذکر شد که ملت با اعتماد به اين روند، مشارکتي حداکثري در انتخابات مجلس داشتند.

وزير کشور سپس گزارشي از عملکرد وزارت متبوعش در روند برگزاري انتخابات مجلس دهم که همزمان با انتخابات مجلس خبرگان پنجم انجام شد، ارائه داد. از جمله تشکيل ستاد انتخابات کشور با رياست معاونت سياسي وزارت کشو، ستادهاي متناظر استاني، صدور مصوبات انتخاباتي، برگزاري 40 جلسه مرکزي و 2000 جلسه متناظر استاني، آموزش مجريان انتخابات و ....

رحماني فضلي از رقابت جريانات سياسي در اين دور از رقابت‌ها ياد کرد و گفت که گروهک هاي تروريستي در پي ايجاد اغتشاش و ناامني در انتخابات بودند. اما وزارت کشور از شش ماه قبل، اطلس امنيتي انتخابات را براي جلوگيري از تنش و ناامني در انتخابات تدوين و اجرا کرده و با وزارت اطلاعات و مسئولان امنيتي هماهنگي کامل داشت. ستاد امنيت انتخاباتي نيز براي رصد اين موارد تشکيل شد و نيروي انساني لازم آموزش داده شد. نهايتا انتخابات با حفظ آرامش بدون ناامني انتخاباتي و تلفات جاني برگزار شد.

اهم سخنان وي از اين قرار است:

**شبکه هوشمند بازرسي انتخابات را راه اندازي کرديم. 60 هزار نيروي متعهد و آگاه از اقشار مختلف مردم براي اين منظور به کار گرفته شدند. از فناوري هاي نوين در امر بازرسي نيز استفاده شد.

**با شوراي نگهبان هماهنگي کامل داشتيم. از مجموع 25 فرآيند برگزاري انتخابات، 23 مورد آن از جمله ثبت نام نامزدها و ... به صورت رايانه اي انجام شد. در 30 درصد حوزه هاي انتخابيه نيز امکان برگزاري انتخابات الکترونيک را داشتيم که با موافقت شوراي نگهبان روبرو نشد. البته با هماهنگي اين شورا، صندوق هاي اخذ راي براي اولين بار به صورت شفاف طراحي شد.

**ثبت نام در اين دور از انتخابات 110 درصد افزايش داشت اما نهايتا 5944 نفر از سوي شوراي نگهبان تاييد شدند. از تشريک مساعي شوراي نگهبان براي بازگرداندن 1600 نفر ديگر به گردونه انتخابات سپاسگذارم.

**33ميليون و 956 هزار نفر از واجدين شرايط که معادل 62 درصد از کل شرکت کنندگان هستند، در اين انتخابات شرکت کردند. 45 درصد راي دهندگان در فاصله سني 18 تا 35 سال بوده ​اند. 48 درصد شرکت کنندگان زن و 52 درصد مرد بوده اند. مشارکت در شهرها 69 درصد بوده است.

**در مرحله اول انتخابات سرنوشت 152 حوزه تعيين تکليف و تکليف 55 حوزه ديگر به مرحله دوم در 10 ارديبهشت واگذار شد. در اين مرحله 33.48 درصد مشارکت داشتيم.

**271 نماينده مجلس دهم مرد و 17 نفر زن هستند. نتيجه انتخابات در مورد منتخب سوم اصفهان نيز از سوي شوراي نگهبان ابطال شد. اما وزارت کشور گزارش و نظر حقوقي خود را به مجلس و مراجع قانوني ارسال کرد و همچنان منتظر پاسخ خود هستيم.

**111 نفر از نمايندگان مجلس دهم مدرک دکترا دارند.

**در اين انتخابات فقط نتايج حوزه انتخابيه بندرلنگه، باطل شد در حاليکه در انتخابات قبل، 12 حوزه نتايجش ابطال شد.

**اميدوارم نمايندگان مجلس دهم در تعامل جدي با ساير قوا در راستاي تحققات منويات رهبري و مطالبات مردم، گام بردارند و پشتوانه تقويت نظام جمهوري اسلامي باشند.

خبرآنلاین

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها