رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 159202

بررسی‌های انجام شده از فساد و مبارزه با آن در ایران و جهان

در شفاف‌سازی فقط از لائوس، سوریه و یمن جلوتریم

ساعت ۲۴- سخن گفتن درباره وقوع فساد اقتصادی در ایران شاید بیش از هر سرزمین دیگری باشد. دلیل آن نیز احتمال بالاتر وفوع فساد و فسادهای رخ داده حیرت‌انگیز در دوران حاکمیت اقتصاد دولتی است. در ایران حدود ۱۳ سازمان و نهاد وابسته به دولت، مجلس و قوه فضاییه و سایر نهادهای قدرت به طور رسمی فعالیت‌های اقتصادی را رصد می‌کنند تا فساد رخ ندهد اما این اتفاق می‌افتد.

بابك زنجاني
dir="RTL">دلیل اصلی ناكامی در مبارزه با فساد در ایران دولتی و حكومتی بودن اقتصاد است كه منجر به ناشفاف شدن فعالیت‌ها می‌شود. موسسه تحقیقاتی تدبیر اقتصاد در پژوهش «شفاف‌سازی اقتصاد و سالم‌سازی آن» با صراحت می‌نویسد:

اقدامات مبارزه با فساد كه در چند سال گذشته صورت پذیرفته همواره با كاستی‌هایی همراه بوده است، به گونه‌ای كه تصور می‌شود مهم‌ترین اقدام انجام شده در این راستا تنها بیان كردن یك یا چند نام و نسبت بدادن تمامی نابسامانی‌ها به آنها می‌باشد. مبارزاتی كه تاكنون در این زمینه صورت گرفته جنبه معلول را بررسی كرده و به علت به وجود آمدن آن كمتر پرداخته است.

آمارهای ارایه شده نشان می‌دهد درجه شفافیت‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد در ایران فقط از لائوس، یمن و سوریه بالاتر هستیم.

به گزارش ساعت ۲۴، طبق اعلام سازمان شفافیت بین‌المللی، كشورمان در سال ۲۰۱۵ در بین ۱۶۷ كشور جهان رتبه ۱۳۰ را كسب نموده است، كه نسبت به سال قبل ۶ پله صعود داشته است، هر چند كه تعداد كشورهای نمونه نیز كاهش یافته است. بررسی نمره كسب شده كشور نشان می‌دهد كه پیشرفت چشمگیری در زمینه كاهش ادراك فساد رخ نداده و میزان نمره در سال ۲۰۰۳ كه ۳۰ بوده به عدد ۲۷ در سال ۲۰۱۵ رسیده است.

كشورهایی نظیر مصر، تركیه، عمان و بحریان به لحاظ مقدار شاخص بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ همواره از كشور ما نمره بهتری را كسب كرده‌اند.

در راستای بهبود مبارزه با مفاسد اقتصادی: رسیدگی تخصصی و برخورد قاطع قوه قضاییه، همكاری قوای سه‌گانه، توجه به نقش اجرایی دولت در جلوگیری از مفاسد اقتصادی و افزایش توان نظارتی مجلس شورای اسلامی و بهبود كاركرد ابزارهای نظارتی توصیه می‌شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها