رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 158418

دامپینگ ترکیه و مصر، عامل کاهش صادرات لبنیات ایران

ساعت24-بر اساس آمار گمرک میزان صادرات محصولات لبنی ایران در سال گذشته معادل 528 میلیون و 300 هزار دلار بوده است که این میزان صادرات نسبت به سال 93 به لحاظ وزنی 6.2 درصد و به لحاظ ارزش، 8.4 درصد کاهش داشته است.

لبنيات
این روزها حجم صادرات لبنیات کاهش چشمگیری داشته و همین امر موجب بی‌رغبتی کارخانجات برای خرید شیر خام دامداران شده است؛ معضلی که دولت برای حل آن خرید تضمینی شیر خام را دوباره برقرار کرده، اما به نظر می‌رسد این موضوع باید به صورت ریشه‌ای‌تر حل و فصل شود.

این در شرایطی است که پای تولیدات لبنی ایران به بازارهای خریداران جدید مانند روسیه نیز باز شده است. البته میزان صادرات ایران به کشور روسیه در سال گذشته و امسال بسیار کم‌تر از ظرفیت پیش‌بینی شده بوده است.

در چنین وضعیتی برخی کشورها مانند ترکیه نیز با پایین آوردن قیمت محصولاتشان سعی در خارج کردن رقبای خود از جمله ایران از عرصه رقابت را دارند؛ با این حال خبرها حاکی از آن است که دولت نیز برای حفظ بازارهای تولیدکنندگان داخلی قصد دارد تا مشوق‌های صادراتی را در این زمینه برقرار کند.

مقدسی: برقراری مشوق صادراتی برای لبنیات تا چند روز آینده

در همین رابطه رئیس انجمن گاوداران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه دولت قصد دارد ظرف چند روز آینده مشوق صادراتی برای لبنیات برقرار کند، گفت: برخی کشورهای اروپایی مانند مصر و ترکیه بابت هر کیلو محصول صادراتی خود 2 یورو مشوق صادراتی در نظر گرفته‌اند که کاهش قیمت محصولات این کشورها موجب کاهش آمار صادرات لبنیات کشور شده است.

احمد مقدسی افزود: در همین راستا دولت نیز قصد دارد برای هر کیلو شیرخشک 4 هزار تومان مشوق صادراتی در نظر بگیرد که امیدواریم ظرف چند روز آینده برقرار شود.

وی تصریح کرد: تولیدکنندگان ایرانی تلاش بسیاری برای ورود به بازار روسیه و افزایش سهم خود از آن کرده‌اند بنابراین نباید به راحتی این بازار را از دست داد، کما اینکه ما در بازار داخلی نیز با مشکل مواجه شده‌ایم.

مقدسی ادامه داد: کاهش میزان صادرات لبنیات موجب پایین آمدن ظرفیت تولید کارخانه‌های لبنی شد که به تبع آن کارخانه‌ها یا شیر دامداران را تحویل نمی‌گیرند و یا اینکه به هر بهانه‌ای به دنبال کم کردن قیمت آن هستند.

وی با بیان اینکه 10 درصد شیر خام تولیدی کشور صادر می‌شود، اضافه کرد: کاهش میزان صادرات موجب کاهش خرید شیرخام دامداران از سوی کارخانه‌ها نیز شده است که دولت اجرای قانون خرید تضمینی شیرخام را از ابتدای خردادماه در نظر گرفته است.

باکری: تولید زیان‌ده نیست، دامداران سود بیشتری می‌خواهند

همچنین دبیر انجمن لبنی کشور درباره قیمت تمام شده هر کیلوگرم شیرخام در کشور به خبرنگار آنا گفت: در سال 92 کارشناس دادگستری قیمت تمام شده تولید در این بخش را با احتساب قیمت نهاده‌های آن دوره زمانی به شرکت تنظیم بازار داد و از آن پس هیچ مرجع رسمی قیمت تمام شده تولید شیر خام را تعیین نکرد.

رضا باکری افزود: با این حال کارخانجات لبنی دارای دامداری‌های صنعتی با ظرفیت تولید 50 تن شیر به بالا، بهای تمام شده تولید هر کیلوگرم شیر خام را یک هزار و 100 تومان اعلام می‌کنند.

وی با بیان اینکه دامداران به دنبال تحقق قول دولت برای حمایت بیش‌تر از بخش کشاورزی هستند، تصریح کرد: قیمت در بازار عرضه و تقاضا هیچ زمان زیان‌ده نخواهد بود. بلکه معمولا حدود 15 درصد سود نیز برای تولیدکننده در نظر گرفته می‌شود که کسب سود بیش‌تر را باید دولت با حمایت خود از بخش کشاورزی برای تولیدکننده فراهم کند.

باکری با بیان اینکه قیمت مصوب خرید شیر خام یک هزار و 440 تومان است، عنوان کرد: دامداران به طور طبیعی به دنبال دریافت حمایت بیش‌تر از سوی دولت هستند وگرنه تولید در این بخش زیان‌ده نیست.

دبیر انجمن لبنی کشور بیان کرد: نه دولت اکنون چنین منابعی را در اختیار دارد و نه کارخانه‌های لبنی می‌توانند قیمت خرید خود را افزایش دهند بنابراین در چنین شرایطی طبیعی است که دامداران ناراضی باشند.

وی با بیان اینکه عراق یکی از بزرگترین مشتری‌های بازار لبنبات ایران است، گفت: اخیرا این کشور تعرفه گمرکی حدود 30 درصدی را در نظر گرفته است که وضع این تعرفه صادرات ما را با مشکل مواجه کرده است.

باکری ابراز کرد: از سوی دیگر قیمت لبنیات در اروپا سقوط کرد و با مازاد عرضه مواجه شدند که به همین علت برخی کشورها مانند ترکیه و مصر محصولات خود را با 30 درصد کاهش قیمت عرضه می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: این موارد موجب کاهش میزان صادرات لبنیات کشور و کاهش سهم ایران از بازار کشورهای دیگر شده است.

آنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها