رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 151719

نقشه های مخالفان برجام برای انتخابات

ساعت14-حشمت‌ا... فلاحت‌پیشه در یادداشتی نوشت:
یکی از وعده‌های دولت یازدهم از ابتدا، حل پرونده هسته‌ای ایران بوده است. این وعده حسن روحانی البته به هر ترتیبی بود تحقق یافت اما بحث‌های زیادی را به‌دنبال خود داشت.

81733335-70118619.jpg
style="text-align:justify">باوجود پذیرش برجام توسط رهبر معظم انقلاب، عده‌ای نه تنها بر طبل انتقاد بلکه دیگر بر طبل مخالفت می‌کوبند. قطعا با پذیرش برجام، آن هم زمانی‌که بارها دولت و تیم سیاست خارجی تاکید کردند که همه‌چیز زیرنظر رهبری بوده است، دیگر نباید جای نگرانی وجود داشته باشد. اما به هر روی همیشه عده‌ای هستند که فارغ از نقد‌های کارشناسانه جهت رفع نواقص، مسائلی را مطرح می‌کنند که جز ایجاد حاشیه در کشور، سود دیگری ندارد.

مبرهن است که «برجام» ایراداتی داشته است و همان‌طور که بارها گفته شد، ایران به تعهدات خود پایبند است اما به طرف مقابل اطمینانی نیست؛ یعنی طرف مقابل ممکن است در طول زمان، باوجود میلی که در رسانه‌ها نشان می‌دهد، به تعهدات خود پایبند نباشد. نقدها یا هشدارهایی با این محوریت به دولت، قطعا نیتی جز خیرخواهی ندارد اما نکته اینجاست که اکنون برخی با طرح بحث برجام، در پی رسیدن به اهداف شخصی یا انتخاباتی هستند. تا انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم نزدیک به یک سال و اندی باقی است و برخی از هم‌اکنون با طرح مباحثی چون برجام و انتقاد و تخریب این حرکت دولت، در پی طرح خود در افکار عمومی هستند. متاسفانه این گروه، منتقدان واقعی نیستند و فقط در پی این هستند که دولت و برجام را تخریب کنند تا از این طریق دوباره بتوانند توجه افکار عمومی را جلب و در قدرت قرار گیرند.

در نظر داشتن منافع ملی، باید در همه موارد پیش قدم باشد و این موارد نباید با منافع شخصی و گروهی نادیده گرفته شده یا در مرتبه دوم قرار بگیرند. اما آنچه در این میان مطرح است اینکه متاسفانه این گروه نقدهای گروه دیگری که منتقدان واقعی هستند و با نقد خود قصد کمک به دولت دارند را زیر سوال می‌برند. اما دولت قطعا باید حساب ناقدان دلسوز را از کسانی که با انگیزه انتخابات اقدام به کاری می‌کنند، جدا کند. البته شاید از نگاه دیگر طرح مساله برجام به‌عنوان موضوع انتخاباتی در داخل کشور چندان دور از ذهن نباشد چراکه در انتخابات‌آمریکا نیز اکنون کاندیداها بعضا در نگاهشان به ایران، قطعنامه شورای امنیت و موضوع برجام را مطرح می‌کنند؛ به‌طوری که اکنون روشن است اگر جمهوریخواهان روی کار آیند، روند اجرایی شدن برجام ممکن است دستخوش تحولاتی شود که دور از انتظار و دور از تعهدات پذیرفته شده است.

اما اگر دموکرات‌ها یعنی هیلاری کلینتون که پیرو سیاست اوباماست، رئیس‌جمهور شود، روند برجام همانند دولت اوباما ادامه خواهد داشت. بنابراین طرح بحث برجام با هدف انتخاباتی اکنون فقط در ایران نیست که مایه تعجب باشد. در ایران نیز قطعا مردم خوب می‌دانند که روی کار آمدن نگاه انحصارگرایانه موجب تغییر روند برجام می‌شود و باز هم به این مساله واقفند که در دولت گذشته چه سیاستی نسبت به برجام آمریکا پیش گرفته شده است. اما تخریب برجام در ایران قطعا این هدف را دنبال می‌کند که دولت روحانی به کار خود با در دست داشتن یک دولت پایان دهد؛ هدفی که تاکنون باوجود آنچه در کشور مرسوم بوده است، دنبال می‌شود. این در حالی است که معمولا دولت‌ها با در دست داشتن دو دولت متوالی کارهای نیمه‌تمام خود را در دولت بعدی‌شان تمام می‌کنند یا ثمره آنچه در دولت اول‌شان کاشته‌اند، در دولت بعدی برداشت می‌کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها