رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 151158

نماینده ویژه نخست‌وزیر امریكا آدرس را به رییس اتاق تهران داد

راه انگلیسی به بانک‌های ایرانی برای دور زدن مانع امریکایی

ساعت ۲۴- انگلیسی‌های خونسرد که در هر کاری به امید کسب تجربه دیگران آخر از همه وارد عمل می‌شوند اما در ورود به بازارهای ایران تحمل نکردند که در آخر صف باشند. پس از ورود وزیر امور خارجه انگلستان به ایران وب رخی از هیات‌های اقتصادی – سیاسی این کشور در هفته ها و ماه‌های گذشته در روزهای گذشته لرد لامونت نماینده ویژه نخست‌وزیر بریتانیا در امور تجاری به تهران آمد و با برخی مقام‌های بخش خصوصی ایران دیدار کرد.

لرد لامونت
dir="RTL">لامونت در دیدار با خوانساری راه انگلیسی عبور از بحران ایران در ارتباط با بانك‌های دنیا كه به وسیله امریكایی‌ها ایجاد شده است را به خوانساری نشان داد.

نماینده ویژه نخست‌وزیر بریتانیا در تجارت با ایران نیز در دیدار با رییس اتاق تهران به سابقه خوب مناسبات تجاری دو كشور تا پیش از اعمال تحریم‌ها اشاره كرد و افزود: «به دنبال روی كار آمدن دولت آقای روحانی، درهای روابط سیاسی و اقتصادی با جامعه جهانی به روی ایران باز شد و تبادل هیات‌های تجاری از كشورهای مختلف طی ماه‌های اخیر نشان می‌دهد كه بسیاری از كشورها وارد رقابت برای آغاز دوباره همكاری‌های اقتصادی با ایران شده‌اند.» لرد لامونت، درباره وضعیت برقراری مناسبات اقتصادی میان انگلیس و ایران، گفت: در حال حاضر در بخش‌های نفت و گاز، صنایع هوایی و نیز خدمات زیربنایی ظرفیت‌های بالایی برای همكاری میان ایران و بریتانیا وجود دارد.

رییس اتاق بازرگانی انگلیس و ایران به انجام مذاكرات جدی در داخل بریتانیا برای شكل‌گیری مناسبات اقتصادی با ایران اشاره كرد و افزود: شخصا با مدیران ارشد شركت‌های بزرگ نفتی بی‌پی (BP) و شِل درباره همكاری با ایران مذاكره كرده‌ام و آنها این اطمینان را داده‌اند كه علاقه‌مند آغاز دوباره همكاری‌ها هستند و بطور جدی آن را دنبال می‌كنند.

لرد لامونت با بیان اینكه جدی‌ترین مانع حال حاضر بر سر راه آغاز روابط گسترده اقتصادی غرب با ایران، مسائل بانكی است، گفت: «ایران تعهدات خود در قبال برجام را انجام داده است و حال نوبت طرف‌های غربی است تا موانع را بردارند.»

وزیر سابق دارایی بریتانیا در ادامه، از تلاش جدی خود و سایر دست‌اندركاران دولت این كشور برای اطمینان‌بخشی به بانك‌های بزرگ انگیس و حتی اروپا در شروع دوباره همكاری‌ها با ایران، خبر داد و گفت: «آنچه مسلم است، ما نمی‌توانیم به صورت دستوری با بانك‌های اروپایی وارد گفت‌وگو و مذاكره شویم اما می‌توانیم در مواجهه با آنها، اطمینان روانی لازم را برای این نهادهای مالی ایجاد كنیم كه در صورت همكاری با ایران، به هیچ‌وجه دچار جرایم مالی و تحریم‌های مجدد از سوی ایالات متحده امریكا نخواهند شد.»

لرد لامونت، افزود: «ابتدا باید بانك‌های كوچك و متوسط اروپا را برای همكاری با ایران تشویق و ترغیب كرد و با ورود آنها به مدار همكاری‌ها با ایران، بانك‌های بزرگ نیز به این چرخه وارد خواهند شد.»

به گزارش ساعت ۲۴، لرد لامونت از چهره‌های سرشناس در بریتانیاست كه سابقه حضور در پارلمان از طرف حزب محافظه‌كار را دارد. حزب محافظه‌كار كه حزب متبوع نخست‌وزیر، دیوید كامرون است، هم‌اكنون قدرت را در اختیار دارد. حضور لرد لامونت در ایران و بررسی مشكلات و موانع پیش روی مراودات اقتصادی و مبادلات تجاری می‌تواند نشانه‌ای خوب برای بازار تلقی شود.

لرد لامونت از سیاستمداران اقتصادخوانده و باسابقه انگلیس است كه به مدت ۱۴ سال در دولت‌های مارگارت تاچر و جان میجر در وزار‌ت‌خانه‌های انرژی، صنایع، دفاع و خزانه‌داری خدمت كرده است. وی هم‌اكنون ریاست اتاق بازرگانی انگلیس و ایران را برعهده دارد و در سفر اخیرش به تهران، از او به عنوان نماینده ویژه نخست‌وزیر این كشور در تجارت با ایران یاد شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها