رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 141497

خودکشی یک دانشجو در خوابگاه

خودکشی یک دانشجو پسر دانشگاه خوارزمی در خوابگاه پردیس کرج خبر رسانه ها شد.اما هنوز هویت، دلیل و زمان دقیق اقدام به خودکشی این دانشجو مشخص نیست.خودکشی در ایران به ویژه کلانشهرها باید توسط امداد و اختصاص یک خط ویژه خودکشی پوشش بهتری داده شود.

h2>خودکشی یک دانشجو

دکتر عزیزالله حبیبی، معاون دانشجویی دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تایید این خبر گفت: هنوز هویت، دلیل و زمان دقیق اقدام به خودکشی این دانشجو مشخص نیست.

وی افزود: همه چیز در دست بررسی قرار دارد و هنوز علت این حادثه مشخص نشده است.

این حادثه یک بار دیگر ضرورت ایجاد مرکز پیشگیری از خودکشی بخصوص در کلانشهرها و همچنین اختصاص یک خط تلفن ویژه (Hot Line) برای امداد خودکشی با حضور مددکار، روانشناس بالینی و روانپزشک و حتی ایجاد یک NGO پیشگیری از خودکشی را در کشور یادآوری می‌کند؛ چرا که این اتفاق تاسف‌بار نه برای اولین بار است که در کشور رخ داده و نه آخرین مورد آن خواهد بود.

آمارهای خودکشی

آمارها نشان می‌دهد در ۹ماه ابتدایی سال ۹۲ روزی بیش از ۱۱نفر در کشور مرگ مشکوک به خودکشی داشته‌اند. بر اساس آمار اعلام‌شده از سوی سازمان پزشکی قانونی کشور در ۹ماهه سال گذشته سه‌هزارو۱۲۵نفر خودکشی کرده‌اند.

از میان این افراد، ۹۸۲نفر زن و دوهزارو۱۴۳نفر مرد بوده‌اند. بر همین اساس در مدت مشابه سال ۹۱ نیز دوهزارو۷۴۰نفر به علت آنچه پزشکی قانونی آن را خودکشی تشخیص داده بود، جان خود را از دست داده‌اند.

در سال ۹۱، از کل مرگ‌های مشکوک به خودکشی در کشور، بیشترین موارد خودکشی در گروه سنی ۱۸ تا ۲۴سال ثبت شده است که ۲/۲۸درصد از کل موارد خودکشی این سال‌ها را در بر می‌گیرد و پس از آن گروه سنی ۳۰ تا ۳۹ سال با ۲/۲۲درصد، ۲۵ تا ۲۹ سال با ۶/۱۷درصد، بالای ۵۰سال با ۹/۱۲درصد، ۴۰ تا ۴۹ سال با ۱/۱۱درصد و زیر ۱۸سال با ۹/۷درصد به ترتیب بیشترین موارد خودکشی را به خود اختصاص داده‌اند.

ریشه های خودکشی چیست؟


دلایل خودکشی در مشرق زمین با مغرب زمین به کلی متفاوت است. به طور مثال، در مشرق زمین و در ایران اولین اختلالی که باعث خودکشی می شود، اختلال سازشی است. یعنی اتفاقی در زندگی فرد می افتد و او چند ماهی استرس دارد و به دلیل فشار این استرس اقدام به خودکشی می کند. در صورتی که در مغرب زمین علت اصلی خودکشی افسردگی است که به نوعی بیماری جدی تری است.

آمار خودکشی در زنان متاهل بیشتر از زنان مجرد است



زنان متاهل بیشتر از زنان مجرد خودکشی می کنند و بیشتر آنها به دلیل مشکلاتی که در زندگی خانوادگی شان و نارضایتی ای که از زندگی مشترک دارند و سختی روند طلاق به دلایل مادی، فرهنگی و اجتماعی بیشتر از زنان مجرد دست به خودکشی می زنند.


آمار خودکشی در مردان مجرد بیشتر از مردان متاهل است



خودکشی در مردان مجرد که کار ندارند بیشتر دیده می شود، اما فراموش نکنیم خودکشی تنها به یک دلیل انجام نمی شود و همیشه چندعاملی است و دلایل زیادی فرد را به سمت اقدام به این کار می برد اما اتفاقی مثل شکست مالی، عاطفی، تحصیلی، فقدان و... در نهایت باعث می شود فرد این کار را انجام بدهد و اشتباه است که ما فقط اتفاق آخر را ببینیم.

از افسردگی تا خودکشی


نتایج تحقیقات متعدد ثابت کرده که افسردگی ژن دارد و ژن آن مستقل از افسردگی است. ارنست همینگوی مثل پدرش خودکشی کرد یا بچه های شاه که 2 نفرشان خودکشی کردند. این قضیه مثل این می ماند که شما ژن دیابت را دارید و کم تحرک و چاق هم هستید شما در خطر 2 برابری نسبت به دیگران در این مورد قرار دارید اما درصد دقیقی در این باره نیست که ژن مهم تر است یا الگوبرداری!

خبر خودکشی را انتشار ندهید



فراموش نکنیم که خودکشی مسری است. به همین دلیل مهم است که چطور خبر خودکشی را منتشر کنیم تا دیگران تحریک به انجام آن نشوند و آن را به عنوان راه حلی برای بیرون رفتن از مشکلات نبینند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها