رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 150585

تهدیدات متقابل آمریکا و کره شمالی

آمریکا کره شمالی را تهدید اتمی کرد،کره شمالی موشکی می خواهد که به خاک آمریکا برسد

ساعت ۲۴-ایالات متحده آمریکا به کره شمالی هشدار داد که چنانچه به آزمایش های موشکی و هسته ای خودش ادامه دهد، این کشور «گزینه های دیگری»، از جمله تحریم های بیشتر و اقدامات امنیتی علیه کره شمالی را بررسی خواهد کرد و با توسل به زرادخانه هایش، کره شمالی را نابود می کند.

موشک
به گزارش ساعت ۲۴، خبرگزاری رسمی کره شمالی پیش تر گفته بود این کشور در حال آمادگی برای پرتاب آزمایشی یک موشک برد متوسط است. این اتفاق در حالی صورت می گیرد که ایالات متحده آمریکا، آزمایش موشکی دیگر کره شمالی در اوایل ماه را «فاجعه بار» توصیف کرده بود.

پیش بینی ها نشان می دهند که احتمالاً کره شمالی، پنجمین آزمایش اتمی خود را هم به زودی انجام دهد. پیونگ یانگ قصد دارد این آزمایش را پیش از برگزاری کنگره حزب حاکم در اوایل ماه آوریل عملی کند.

باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا گفته بود این کشور نگران خودش و همپیمانانش در مقابل خطرات بالقوه ای است که از سوی کره شمالی به وجود می آید، کشوری که به گفته اوباما «دمدمی مزاج» است و رهبری «مسئولیت ناپذیر» دارد.

اوباما روز گذشته در گفت و گویی با شبکه CBS گفت که آمریکا زمان زیادی برای مکانیابی دقیق نصب تجهیزات ضد موشکی اش صرف کرده است تا «دست کم سپری در مقابل تهدیدات موشکی کوتاه برد کره شمالی» داشته باشد.

مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از کره شمالی خواست از اقداماتی که موجب بی ثباتی در منطقه می شوند خودداری کند و افزود که در صورتی که پیونگ یانگ به آزمایش های موشکی و هسته ای خود ادامه دهد، واشنگتن اقدامات دیگری را علیه این کشور در دستور کار قرار خواهد داد.

تونر اضافه کرد اقدامات گذشته که شامل تحریم ها و تمهیدات امنیتی بوده اند، نتوانسته اند کاری از پیش ببرند.او گفت:«من فکر می کنم این روشن است که چنانچه کره شمالی اقداماتی خلاف عادت انجام دهد، ما هم باید تمهیداتی در مقابل اقدامات آنها انجام دهیم.»تونر در پاسخ به این پرسش که این تمهیدات شامل چه مواردی می شوند گفت:«ما نمی خواهیم پیش از بررسی دقیق این تمهیدات چیزی را اعلام کنیم.»

کره شمالی چهارمین بمب اتمی خود را در تاریخ ۶ ژوئن و یک موشک برد بلند را در ۷ فوریه آزمایش کرد که در نتیجه آنها، تحریم های سنگینی از طرف آمریکا و سازمان ملل متحد متوجه این کشور شد. از آن تاریخ تا به امروز چندین آزمایش دیگر هم توسط کره شمالی انجام شده است که گفته می شود یکی از آنها پرتاب موشکی از یک زیردریایی بوده است.

به گزارش ساعت ۲۴، در تاریخ پانزدهم آوریل، کره شمالی در شلیک موشکی با برد ۳۰۰۰ کیلومتر (۱۸۰۰ مایل) شکست خورد. چنانچه این موشک بتواند به شکلی موفق شلیک شود، کره شمالی می تواند با آن ژاپن را هدف بگیرد و افزون بر آن، دست کم بر روی کاغذ، ناحیه گوام متعلق به آمریکا را هم هدف قرار دهد.

خبرگزاری رسمی کره شمالی از قول یکی از مقامات ناشناس این کشور اعلام کرد که این کشور احتمالاً موشک دیگری را هم که البته آزمایش ها را به صورت موفقیت آمیز پشت سر نگذاشته است آزمایش خواهد کرد.

سخنگوی وزارت دفاع کره جنوبی، مون-سانگ گیون خبر آزمایش تازه موشکی توسط کره شمالی را تأیید نکرد اما گفت که این کشور احتمالاً مترصد است مشکلات آزمایش شکست خورده قبلی را مرتفع کند.

وزارت خارجه کره شمالی هم روز سه شنبه اعلام کرد که این کشور نیازمند «بازدارندگی قدرتمند هسته ای» است تا بتواند جلوی خشونت ها و تهدیدات ایالات متحده آمریکا را بگیرد. بنا به گفته وزیر خارجه این کشور، «تهدید اتمی کره شمالی، تنها می تواند توانایی های اتمی این کشور را تقویت کرده و آنها را جلو بیندازد.»

سخنگوی کاخ سفید، جاش ارنست می گوید که نمی تواند اخباری مبنی بر آمادگی مجدد کره شمالی برای انجام یک آزمایش اتمی دیگر را تأیید کند اما او با این حال می گوید که ایالات متحده به تدریج شیب فشارها را افزایش خواهد داد و از جمله در همکاری با چین، پیونگ یانگ را قانع خواهد کرد که از فعالیت های هسته ای اش دست بکشد.

کره شمالی که تنها متحدش چینی ها هستند، دائماً تهدید می کند که کره جنوبی و هم پیمان او، آمریکا را نابود خواهد کرد. دو کره، پس از جنگی که مابین سالهای ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ در آن منطقه در گرفت، همچنان در جنگ هستند، جنگی که فعلاً خاموش است اما برای آن هیچ قرارداد صلحی امضا نشده است.

به گزارش ساعت ۲۴، اوباما می گوید بحران کره شمالی «هیچ راه حل ساده ای ندارد». او می گوید آمریکا می تواند «با توسل به زرادخانه هایش، کره شمالی را نابود کند» اما این اقدام نه فقط هزینه های انسانی در بر دارد که تأثیری عمیق هم بر کره جنوبی خواهد گذاشت.

صاحب نظران می گویند که آزمایش های اخیر کره شمالی با هدف دستیابی به موشک هایی قاره پیما هستند که می توانند به خاک اصلی آمریکا هم برسند و اوباما می گوید که برای آمریکا مهم است که یتواند جلوی چنین تهدیداتی را بگیرد.

محمد مهدی حاتمی-ساعت ۲۴

منبع: رویترز

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها