رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 111863

واقعی سازی تیراژ روزنامه ها یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

موج دوم کاهش فروش روزنامه ها

ساعت 24-رشد حیرت انگیز رسانه های اینترنتی که با زاد و رشد شبکه های اجتماعی همراه شده است راه نفس کشیدن سایت های خبری را نیز تنگ کرده است و روزنامه ها از این جهت در تنگنای سخت تری قراردارند. در این شرایط مدیران روزنامه ها ناگزیرند ترفندهای نو به کار بندند تا دخل و خرجشان سازگار شود .

کیوسک مطبوعات
an dir="RTL">خبرهای غیر رسمی از منابع آگاه نشان می دهد موج دوم سقوط تیراژ رورنامه ها و مجلات آثار خود را این روزها به مرورنشان می دهد وروزهای سخت تری در انتظار آنهاست. یک منبع مطلع به "ساعت 24" خبر داد در چندماه اخیر سپری شده فروش اکثر روزنامه های سراسری درتهران و شهرستانها با افت فروش مواجه شده و به همین دلیل شمارگان چاپ شده را کاهش داده اند تا معلوم نشود بدون مشتری مانده اند.

در این میان تعدادی از دکه داران نیز که با آن ها گفت و گو کردیم از کاهش تیراژ روزنامه ها که به کاهش درآمد شان منجرشده اظهار نگرانی کردند. این گروه از شاغلان بخش مطبوعات می گویند شهروندان مثل گذشته به خرید روزنامه علاقه نشان نمی دهند.

کارشناسان رسانه باوردارند که روزنامه ها نوآوری ندارند و در نقل اخبار و به ویژه تحلیل اخبارضعف بنیادین دارند و در برابر سرعت و جسارت بیشتر رسانه های اینترنتی حرفی برای گفتن ندارند. شرایط رکودی اقتصاد به درآمد شرکتهای ایرانی آسیب جدی زده و مدیران شرکتها انگیزه ای برای دادن آگهی به روزنامه ها ندارند و درآمد روزنامه ها از این محل نیز کاهش یافته است و نمی توانند مزد و حقوق خبرنگاران را افزایش دهند و نیروهای ورزیده روزنامه ها کم انگیزه شده و در صورتی که کار مناسبی بیابند ترجیح می دهند در جای دیگر کار کنند.

در این میان با وجود کاهش شمارگان و تیراز روزنامه ها که بسیار جدی است مدیران این نهاد ها ترجیح می دهند در این باره به مشتریان خود به خصوص به آگهی دهندگان اطلاعات کافی ندهند و برخی از اگهی دهندگان از این شرایط ناراضی اند. کارشناسان رسانه می گویند روند فزاینده کاهش خریدروزنامه راه توسعه سایت های خبری دیجیتا ل را هموارتر کرده و رقابت راشدیدتر کرده اندو این شرایط موجب شده است روزنامه ها نیز به ایجاد سایت های خبری موازی نشریات خویش روی بیاورند.

با توجه به این شرایط به نظر می رسد که شفاف سازی در باره شمارگان روزنامه ها باید در دستور کار نهاد های مسئول باشد هرچند بیم هایی در میان صاحبان روزنامه ها و نشریات سراسری وجود دارد چراکه نگرانند که روزی معلوم شود به خوانندگان و مخاطبان خبر نادرست در باره تیراژ خود داده اند . شکی نیست که معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد باید در مسیر شفاف سازی های پیشین در این زمینه گام بردارد و با روشن کردن میزان واقعی شمارگان روزنامه ها در این زمینه گام مهمی بردارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها